Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-19, 18:46   #1
Skrollovicz
Registered User

Skrolloviczs avatar

Reg.datum: Oct 2005
God insulinkänslighet = stor aptit?

De flesta av mina kompisar blir mätta på en pizza. Jag kan, utan att överdriva, LÄTT sänka två pizzor på en gång.

Mina kompisar tränar i stort sett ingen konditionsträning alls. Jag tränar konditionsträning nästan varje dag och har gjort så i ett år eller så, så jag gissar att jag har ganska mycket bättre insulinkänslighet än mina kompisar.

Finns det ett samband mellan insulinkänslighet och hunger? Om inte, vad är det som styr att vissa blir mätta av ingenting och andra kan äta nästan hur mycket som helst?
Gammal 2010-07-19, 18:53   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Har man celler som är mindre effektiva på att tillgodogöra sig energi blir man hungrigare, inte mättare. Med celler som är tomma på energi är du hungrig även om dy tryckt i dig massa kcal.

Att du som konditionstränar massor orkar äta mer känns ju inte som raketforskning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 18:56   #3
Skrollovicz
Registered User

Skrolloviczs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Med celler som är tomma på energi är du hungrig även om dy tryckt i dig massa kcal.
Det är inte efter träning jag pratar om utan i vanligt tillstånd, så att mina celler är tomma på energi är fel.
Gammal 2010-07-19, 18:58   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Skrollovicz Visa inlägg
Det är inte efter träning jag pratar om utan i vanligt tillstånd, så att mina celler är tomma på energi är fel.
Jag pratr inte heller om efter träning. Och jag pratar inte om dina celler. Läs vad jag skrev, jag pratade om dålig insulinkänslighet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 20:07   #5
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Skrollovicz Visa inlägg
Eftersom du tömmer (helt eller till stor del) dina energidepåer regelbundet, är det väl inte så konstigt att du i detta "vanliga" tillstånd behöver ersätta det?
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 20:35   #6
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Bra insulinkänslighet brukar ha samband med en bra aptitreglering. Vännerna blir mätta på en pizza för att det kan motsvara 50% eller mer av deras energiförbrukning. Tränar du mycket kan det motsvara så lite som 30%.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:25   #7
Modify
Registered User

Modifys avatar

Reg.datum: Jul 2006
Jag lånar den här tråden lite för jag har en liknande frågeställning. Jag har den senaste tiden varit i stort sett konstant hungrig och kunnat äta hur mycket som helst på dagarna utan att bli nöjd. Sedan har även magen ballat ur så fort jag äter potatis. Nångon input på det? Hungern kan jag kontrollera om jag utesluter kolhydrater och ökar upp fettintaget vilket iofs är en trevlig lösning MEN varför kan jag inte kontrollera min aptit vid ett ökat kolhydratintag?
Modify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:27   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Dålig insulinkänslighet, omvänt? Eller kanske stress?

Hur ser din vardag ut med träning, sömn osv?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:28   #9
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Ska nämnas att hunger också har ett samband med seratonin, då denna signalsubstans påverkar vår hungerskänsla. Människor med låga nivåer av seratonin och conversely, höga nivåer av dopamin är hungrigare helt enkelt. Lägre nivåer av serotonin behöver inte nödvändigtvis vara dåligt alls, just saying att det finns ett samband med hunger.

Sedan beror det säkerligen på en del andra faktorer också.

Senast redigerad av hejhopp79 den 2010-07-20 klockan 12:30.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:33   #10
RebelYell
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
Konstant hunger och känsla av att man aldrig blir tillfreds hur mycket man äter kopplar jag snarare samman med för långa perioder av kaloriunderskott för ens fettmängd. För mig löser det sig om jag äter strax över underhåll i några dagar, kolhydratrikt. Visst är det några steg bakåt i dieten om man bara ser till fettmängd, men ack så bra för psyket och framtiden.
RebelYell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:37   #11
Modify
Registered User

Modifys avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det låter som dålig insulinkänslighet. Eller kanske stress?
Jo dålig insulinkänslighet har jag redan funderat på själv. Ville bara ha lite feeback från andra. Ang. stress så är det också konstaterat Är dock fundersam till varför jag inte kan käka potatis..
Modify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 17:52   #12
Skrollovicz
Registered User

Skrolloviczs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Bra insulinkänslighet brukar ha samband med en bra aptitreglering. Vännerna blir mätta på en pizza för att det kan motsvara 50% eller mer av deras energiförbrukning. Tränar du mycket kan det motsvara så lite som 30%.
Det låter logiskt Ola, tackar. Är det troligt att jag skulle bli mätt på en pizza om jag tränade mindre eller finns det mentala faktorer som spelar in? Det borde det ju göra när man tänker på hur folk kan äta sig till en kroppshydda på 300 kilo eller mer.
Gammal 2010-07-20, 20:06   #13
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Tränar du mindre borde du bli mättare pga en lägre energiförbrukning, men går det för långt så du blir otränad, överviktig med allt som följer med så kan aptitregleringen eventuellt bli sämre.
Den mentala biten är inte minst viktig. Brukar du äta 2 pizzor och förväntar dig att du klarar det och att du inte blir mätt annars så är det ju svårare att bara äta en fastän du egentligen inte är hungrig längre efter en, kanske ganska mätt faktiskt men inte proppmätt så som du förväntar dig av att äta 2 pizzor.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 09:44   #14
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Känner verkligen av detta när jag t ex tränat konditionsträning med intervaller då det känns som jag kan äta en helstekt vattenbuffel själv. Skönt att veta att det innebär att jag har god insulinkänslighet.
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 10:22   #15
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Känner verkligen av detta när jag t ex tränat konditionsträning med intervaller då det känns som jag kan äta en helstekt vattenbuffel själv. Skönt att veta att det innebär att jag har god insulinkänslighet.
Ökad hunger kommer av den ökade energiförbrukningen också. Som Ola skriver. Kroppen ger signaler om att ersätta förlorad energi.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.