Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-30, 15:08   #1
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
"Vi ser gärna att du är prestigelös" - Det nya inom jobb?

Jag har lekt på arbetsförmedlingens hemsida på senaste för att hjälpa tre tafatta vänner att hitta jobb, och jag har reagerat på en sak. Det är fruktansvärt många som skriver "Du är prestigelös/Vi ser gärna att du är prestigelös" i jobbannonserna.

Jag har så svårt att förstå tanken som de har när de skriver ut detta. Är de rädda för att någon ska försöka ändra deras arbetsplats till något helt annat? Fan, ifall jag hade haft en anställd som var helt prestigelös så hade jag personligen blivit orolig, det är ju viljan att ha lite prestige som gör att man blir bättre och fortsätter utvecklas?

Kan någon förklara?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:12   #2
Biceps
FFFUUU

Bicepss avatar

Reg.datum: Jun 2003
Att vara prestigelös är väl snarare att kunna erkänna sina misstag och stå för det
Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:15   #3
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Biceps Visa inlägg
Att vara prestigelös är väl snarare att kunna erkänna sina misstag och stå för det
Det är väl att vara ärlig?

Kan man vara ambitiös och samtidigt prestigelös? Handlar det om hur man ser på andra eller vad man har för mål för sig själv. Knepig formulering hursomhelst.
Gammal 2010-06-30, 15:17   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det är väl ett tjusigare sätt att skriva "vi ser gärna att du inte är en drygskit". Jag tycker att formuleringen blir stor ironi/humor i en platsannons, då ju själva handlingen att söka ett jobb, med den marknadsföring av den egna personen det innebär, inte riktigt ryms inom begreppet.

T.o.m. jag, som har ett ordsvall i samma storleksklass som Niagarafallen, får ont i magen av den fullständiga orgie i meningslösheter som man hittar i just platsannonser.

Edit: Krellik: Jag skulle säga att man kan det, men det förutsätter ju att man uppfattar prestige och ambition som jag gör det, och jag misstänker att det finns många andra uppfattningar.

Senast redigerad av Tolkia den 2010-06-30 klockan 15:19.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:21   #5
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Så helt enkelt är det en språkfråga snarare än en prioriteringsfråga -

"Vi ser gärna att du är prestigelös" innebär mer eller mindre "Vi ser gärna att du inte är dryg och inte skryter om att du klarade X antal uppgifter i Z antal veckor"?

Känns som en dryg formulering dock.
Gammal 2010-06-30, 15:22   #6
Jazzman
Special Guest

Reg.datum: Aug 2002
Jag har alltid tolkat det som att man ska kunna göra saker som att städa, diska osv utan att gnälla. Saker som det inte är någon prestige i direkt.
/Jazz
Jazzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:22   #7
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
En av mina chefer använde sig av det redan -99 så jättenytt är det nog inte.
Men jag tycker det är en rätt bra egenskap. Som jag ser det är en prestigelös person en som inte kan ändra på sig eller vägrar ge med sig, eller surar ihop när hans lösningsförslag blir nedröstade.

Fast det är väl lite som 'social kompetens' behöver man formulera det så, saknar man kanske just den biten =)
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:28   #8
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Prestigelöshet handlar för mig om att inte vara fäst vid någon form av statustänkande där ens status bestäms av att man kan bäst och har rätt, istället är man flexibel, ödmjuk och villiga att lära nytt och omvärdera gammalt.

kaer, du menar en prestigetänkande person antar jag?
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:29   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag tycker att det är en oerhört god egenskap. I synnerhet i ett jobb där jobbet i sig är prestigeladdat, och alltså möjligheterna att excellera i dryghet (alternativt freaka om man inte får cred, ha svårt för att låta andra komma fram osv.) är stora, om man är typen som gillar det. De flesta ligger nog, som när det gäller andra egenskaper (jämför "snäll"), någonstans på mitten - ibland lyckas man, ibland lyckas man inte. Jag har dock lite svårt för den typen av ... ja, vad skall man kalla dem, kanske "personlighetsvärderande uttryck" i platsannonser. Inte minst som det ofta är mer eller mindre omöjligt att begripa vad den som skrev annonsen egentligen menade när han/hon skrev (jämför "social kompetens" som ovan). Jag tror att det enda man åstadkommer är att möjligen avskräcka personer som är självkritiska från att söka; det är nog få av de som har ett överdrivet statustänkande som uppfattar det själva.

Senast redigerad av Tolkia den 2010-06-30 klockan 15:31.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:47   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att det enda man åstadkommer är att möjligen avskräcka personer som är självkritiska från att söka; det är nog få av de som har ett överdrivet statustänkande som uppfattar det själva.
Det här gäller iofs för många begrepp som används i platsannonser.

Vi söker en expert på servrar

alt 1 Jag vill inte kalla mig expert då det finns så många som kan mer (15 års erfarenhet av servrar bl a fem år på den aktuella typen)

alt 2 Jag är är expert (fem veckors utbildning varav en vecka på den aktuella servertypen)

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 15:48   #11
Menigar
Registered User

Menigars avatar

Reg.datum: Aug 2004
För min del får uttrycket att dra åt mig öron lite. Låter som det är ett riktigt skitgöra de söker folk till och de inte vill att man ska klaga.
Gammal 2010-06-30, 15:55   #12
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
prestigelös i det här fallet betyder att man inte har ambitionen att avancera, förändra eller imponera, utan nöjer sig och utför det man skall göra. Säkerligen någon form av ensamarbete, där man skall se till att verksamheten hålls flytande under nattetid.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 16:00   #13
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Senast stod det på ett bankjobb Kan vara intressant att tillägga.
Gammal 2010-06-30, 16:13   #14
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel

Lasse Kongos avatar

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
prestigelös i det här fallet betyder att man inte har ambitionen att avancera, förändra eller imponera, utan nöjer sig och utför det man skall göra. Säkerligen någon form av ensamarbete, där man skall se till att verksamheten hålls flytande under nattetid.
Fel fel fel och åter fel och sedan lite fail på det, det är inte alls vad det handlar om, det handlar om det personliga planet, kortfattat; att inte vara dryg, inte trycka ner andra och vara otrevlig etc.

Det har ABSOLUT INGET att göra med att man inte ska ha ambitioner att avancera etc.
Gammal 2010-06-30, 16:18   #15
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo Visa inlägg

Det har ABSOLUT INGET att göra med att man inte ska ha ambitioner att avancera etc.
Nej det vore illa då blir det som min nuvarande chef som avskyr mig för att jag strävar framåt och har åsikter om saker och ting
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:05.