Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-09, 20:08   #1
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Får ont i ryggen av tunga marklyft

Jag körde för någon vecka sedan marklyft. Kör helkroppspass och kör kanske varannat eller var tredje pass marklyft som annars byts ut med knäböj. Jag körde rätt tungt, 120 kg, jag uppskattar mitt 1RM till ungefär 130-135 kg. Det var nog 3 arbetsset med ungefär 4-5 rep i varje(med små pauser).
På kvällen efter hade jag ont i i stort sett hela ryggraden, förutom korsryggen och övre bröstryggen. Det kändes lite som en "skärande" smärta inuti ryggen, något jag inte förknippar med muskler utan snarare själva lederna i ryggen eller nåt. Om jag stod still var det mer som en blandning av molande värk och trötthet på något konstigt vis, det var väldigt jobbigt. Det skärande kom fram när jag rörde på ryggen. Jag hade ont i ungefär 2-3 dagar.
Jag tycker det känns som någon sorts överbelastning av ryggen, men samtidigt tycker jag liksom att något sånt inte händer om man har bra form? Jag är ganska säker på att min teknik duger, bra buktryck och rak rygg. Har ingen film för att bevisa det, men en instruktör har i alla fall kollat och sagt att jag har bra teknik. Jag kan väl lite halvskamset erkänna att jag kanske körde rätt tungt utan att ha kört marklyft på ett par veckor. Kan man överbelasta ryggen på det här viset? Är det så man får diskbråck?
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 20:33   #2
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Oftast är det (djupa) muskler även när det känns som om det är något annat.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 14:09   #3
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank Visa inlägg
Oftast är det (djupa) muskler även när det känns som om det är något annat.
Jaha. Vore ju skönt om det vore så, att det gör ont kan jag stå ut med, men om det är tecken på något att något är fel är ju det bra att veta. Skulle kännas bättre med lite fler utlåtanden!
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 21:29   #4
nyrjoh
Registered User

nyrjohs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan Visa inlägg
Jag körde för någon vecka sedan marklyft. Kör helkroppspass och kör kanske varannat eller var tredje pass marklyft som annars byts ut med knäböj. Jag körde rätt tungt, 120 kg, jag uppskattar mitt 1RM till ungefär 130-135 kg. Det var nog 3 arbetsset med ungefär 4-5 rep i varje(med små pauser).
På kvällen efter hade jag ont i i stort sett hela ryggraden, förutom korsryggen och övre bröstryggen. Det kändes lite som en "skärande" smärta inuti ryggen, något jag inte förknippar med muskler utan snarare själva lederna i ryggen eller nåt. Om jag stod still var det mer som en blandning av molande värk och trötthet på något konstigt vis, det var väldigt jobbigt. Det skärande kom fram när jag rörde på ryggen. Jag hade ont i ungefär 2-3 dagar.
Jag tycker det känns som någon sorts överbelastning av ryggen, men samtidigt tycker jag liksom att något sånt inte händer om man har bra form? Jag är ganska säker på att min teknik duger, bra buktryck och rak rygg. Har ingen film för att bevisa det, men en instruktör har i alla fall kollat och sagt att jag har bra teknik. Jag kan väl lite halvskamset erkänna att jag kanske körde rätt tungt utan att ha kört marklyft på ett par veckor. Kan man överbelasta ryggen på det här viset? Är det så man får diskbråck?
Ja, man kan överbelasta ryggen på det viset. Börja lättare, avbryt om det gör ont och kolla över tekniken igen. Funkar inte det sök sjukgymnast eller annan terapeut. Helst någon som kan styrketräning.
Gammal 2010-06-14, 01:25   #5
fdanell
Registered User

Reg.datum: May 2010
sen kan man ju undra vad det var för instruktör? random satsinstruktör lär ju knappt veta vad marklyft är för något
fdanell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 17:16   #6
Nephelite
Registered User

Nephelites avatar

Reg.datum: Nov 2009
du kan få akut diskbråck av krummad ländrygg vid marklyft + diverse förslitningsskador etc. men du behöver nog inte oroa dig för att du fått det om du inte upplevt symtom på diskbråck^^
Bänk: 145 kg
------Shape store - Uppsala representative! -----
Nephelite är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.