Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-07, 11:00   #1
Banani
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Minska sötsuget?

Är en tjej på snart 18 år och är relativt lång (1.78) och har kämpat med att gå ner i vikt sen i början av mars, då jag vägde ca 75-76 kg och har nu lyckats gå ner till 63-64 kg vilket jag tycker är helt okej eftersom det är mer långvarigare än att gå ner snabbt på kort tid. (Har haft en del pauser då och då under dessa månaderna och ätit som 'vanligt' för att ta paus)

Det jag har kört för att gå ner i vikt är att inte äta kolhydrater (pasta, potatis, bröd osv) & försökt ligga mellan 1000 - 1500 kcal/dag. Det jag äter mycket av är grönsaker och kött. Men tyvärr så har jag också syndat vissa dagar under 'dietperioderna' eftersom jag alltid har ett enormt sötsug! (Jag har testat äppelcidervinäger osv men har inte märkt så mycket skillnad)

Problemet är att jag vill gå ner till 60 kg, men min kropp vill inte gå ner mer även om jag märker att min kropp blir LITE slankare. Men vill få ner mina lår och höfter lite mer.

Förutom den vardagliga motionen har jag även börjat springa/powerwalka nu på morgonen i ca 30 - 60 min & gör magövningar i ca 10 - 30 min på kvällarna innan jag lägger mig (magen har blivit starkare och jag känner nu lite muskler - det går framåt iallafall!) och jag har försökt äta många måltider per dag som inte innehåller så mycket kalorier och kolhydrater men jag kan inte släppa suget efter choklad på kvällarna och det brukar oftast bli en bit, men sen vill jag bara ha mer och det brukar oftast bli så, sen får jag ångest och mår jättedåligt över det.

Mina måltider ser ut såhär;
Frukost; (07:00 - 09:00)
30 - 60 min innan träning - 1 kopp kaffe eller grönt te plus en eller två kapslar omega -3
15 - 30 min efter träning - Proteinshake eller kokt ägg & två - tre skivor skinka.

Mellanmål;

Lunch; (11:00 - 14:00)
- Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso eller en äggomelett med ex tomater & basilika/svamp osv.
Om jag inte har tid; Proteinshake

Mellanmål;

Middag; (17:00 - 19:00)
Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso.
(ev ibland lite ugnsrostade rotgrönsaker som sötpotatis, morötter och palsternacka)

På kvällen framför datorn/tv; kopp kaffe/grönt te. (och så brukar det oftast bli choklad!)

Proteinshaken består av; Protein pulvet (Pure Whey - Chokladsmak/Vanilj), lite kanel, minimjölk eller lättfil.

Så det jag behöver hjälp med är
- Minska sötsuget, suget efter choklad!
- Förbättringar och mer tips på vad jag kan äta som mellanmål som inte innehåller så mycket kolhydrater utan mer fett och protein och som förbränner och som inte innehåller allt för mycket kalorier.

Tacksam för svar!

Senast redigerad av Banani den 2010-06-07 klockan 11:05. Anledning: Felstavning
Banani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:08   #2
joko
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
1. Ha inte choklad hemma
2. Gå inte och köp choklad om du inte har det hemma
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:12   #3
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
1. Ha inte choklad hemma
2. Gå inte och köp choklad om du inte har det hemma

En ganska omöjlig lösning för min del eftersom min familj alltid har choklad hemma, min mamma lider också av chokladsuget och köper därför alltid hem choklad. Är kakao bättre än mörk 70% - 86% choklad?
Gammal 2010-06-07, 11:15   #4
Sjoba
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Kan förstå att du får ett enormt sötsug om du skippar kolhydratkällor ö.h.t. och samtidigt motionerar. Om du kan så skulle det nog vara bra om du fick in lite kolhydrat varje eller varannan dag, det tror jag skulle hjälpa mot sötsuget. Fett ser det ut som om du får i dig tillräckligt, men även ett ökat fettintag kan också hjälpa mot hunger och sötsug.

Mellanmål som innehåller mycket kolhydrater men inte mycket kalorier går ju tyvärr inte.
Om det du skulle äta skulle vara bara kolhydrat så skulle det ligga på någonstans runt 400kcal/100g. Kvarg (kesella) är ju ett sedan länge känt mellanmål för folk som vill gå ner i vikt. Mycket godare än keso tycker jag, och mättar grymt bra.

Kvarg med en liten del kakao? Smakar nästan som chokladpudding!
Sjoba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:18   #5
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sjoba Visa inlägg
Kan förstå att du får ett enormt sötsug om du skippar kolhydratkällor ö.h.t. och samtidigt motionerar. Om du kan så skulle det nog vara bra om du fick in lite kolhydrat varje eller varannan dag, det tror jag skulle hjälpa mot sötsuget. Fett ser det ut som om du får i dig tillräckligt, men även ett ökat fettintag kan också hjälpa mot hunger och sötsug.

Mellanmål som innehåller mycket kolhydrater men inte mycket kalorier går ju tyvärr inte.
Om det du skulle äta skulle vara bara kolhydrat så skulle det ligga på någonstans runt 400kcal/100g. Kvarg (kesella) är ju ett sedan länge känt mellanmål för folk som vill gå ner i vikt. Mycket godare än keso tycker jag, och mättar grymt bra.

Kvarg med en liten del kakao? Smakar nästan som chokladpudding!

Kanske pasta varannan dag? Det sägs ju vara bra kolhydrater eller?
Låter riktigt gott med Kesella och kakao! Ska jag absolut testa, kan man typ tillsätta frusna hallon i också? Det innehåller ju inte så mycket kcal och är ändå sött? (:
Gammal 2010-06-07, 11:21   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
60 kg på 1,78 är väldigt lite. Jag skulle tro att ditt sötsug och dina svårigheter att nöja dig med bara en bit när du väl äter beror på att du äter för lite - du är helt enkelt konstant väldigt hungrig. Du är redan smal; fundera över exakt vad som skulle bli så mycket bättre av att gå ned ytterligare tre kilo.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:24   #7
joko
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Sorry, jag blandade ihop dig med en tjej som vägde 90 kg i en annan tråd. Ha choklad hemma för all del.
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:28   #8
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
60 kg på 1,78 är väldigt lite. Jag skulle tro att ditt sötsug och dina svårigheter att nöja dig med bara en bit när du väl äter beror på att du äter för lite - du är helt enkelt konstant väldigt hungrig. Du är redan smal; fundera över exakt vad som skulle bli så mycket bättre av att gå ned ytterligare tre kilo.
Mja, jag vill gå ner det för att sedan ev bygga upp min kropp för allt verkar ha lagt sig på mina lår och höfter, går jag ner till 60 kg så har jag en grund att bygga på. Jag är nog nästan alltid hungrig ja så det har du rätt i. Jag älskar mat och det hjälper ju inte mig precis heller att jag går hotell och restaurang programmet haha. Får försöka ta till mig all information och äta fler måltider fast mindre. (:
Gammal 2010-06-07, 11:36   #9
Sjoba
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Med hungrig, menar du att du är ständigt trött (jag blir det när jag stryper kolhydratintaget väldigt och tränar väldigt mycket) eller att du är ständigt sugen?

Pasta går fint, gärna den grova varianten. Ris fungerar också väldigt bra, havregryn likaså.

Hallon låter jättegott att slänga i
Sjoba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 12:01   #10
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sjoba Visa inlägg
Med hungrig, menar du att du är ständigt trött (jag blir det när jag stryper kolhydratintaget väldigt och tränar väldigt mycket) eller att du är ständigt sugen?

Pasta går fint, gärna den grova varianten. Ris fungerar också väldigt bra, havregryn likaså.

Hallon låter jättegott att slänga i
Jag är faktiskt aldrig trött om dagarna, utan det är nog mer på kvällarna då jag alltid somnar runt 11-12 (vilket är en bra tid ändå) Det är nog det att jag är mer sötsugen på kvällarna och då går jag alltid till kylskåpet och småäter, haha.
Gammal 2010-06-07, 12:20   #11
JakeShaft
Registered User

JakeShafts avatar

Reg.datum: Mar 2008
Kan ju alltid börja snusa, hjälper mot mitt sötsug.

Mer allvarligt så blir jag själv bara sötsugen om jag äter för lite. Eller om jag stoppar i mig godis/choklad då kan jag vara sugen på chocklad i flera dagar. Jag skulle nog fylla på med kolhydrater så att du ligger på kalorie balans 1-2 dagar i veckan. Om du "skåpäter" när du är sugen så borde du inte tappa så mycket viktnedgång o
du ligger på balans 1-2 dagar.
Gammal 2010-06-07, 12:24   #12
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av JakeShaft Visa inlägg
Kan ju alltid börja snusa, hjälper mot mitt sötsug.

Mer allvarligt så blir jag själv bara sötsugen om jag äter för lite. Eller om jag stoppar i mig godis/choklad då kan jag vara sugen på chocklad i flera dagar. Jag skulle nog fylla på med kolhydrater så att du ligger på kalorie balans 1-2 dagar i veckan. Om du "skåpäter" när du är sugen så borde du inte tappa så mycket viktnedgång o du ligger på balans 1-2 dagar.

Ja men hur fint är det att en tjej har en prilla i käften? hahaha.
Ja, jag tror det beror på att jag nog äter mycket men allt för sällan, behöver nog äta minst 4 - 5 måltider per dag istället. Verkar nog ändå ganska vettigt, kanske ska äta pasta en gång varannan dag för att få lite kolhydrater i mig, eller en frukt då och då i veckan för att min kropp ska sluta vara sugen efter choklad och glass 24/7.
Gammal 2010-06-07, 12:33   #13
benacii
Punani

benaciis avatar

jag känne samma sak. har skapatmig ett stort godissug på sistas tiden :S köpe altid en påse småodis choklad. tröck ida i mig 400g bara choklad.(2000kcal) :/
benacii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 12:37   #14
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av benacii Visa inlägg
jag känne samma sak. har skapatmig ett stort godissug på sistas tiden :S köpe altid en påse småodis choklad. tröck ida i mig 400g bara choklad.(2000kcal) :/

Något som kanske kan fungera är att köpa mörk choklad typ 70 eller 86%, det är nyttigare än vanliga marabou och mjölkchoklad som innehåller mer socker osv.

Eller som en skrev här uppe, testa ät kesella eller också lättfil med kanel eller kakao (ev slänga i en näva frusna hallon) - Ska testa det ikv!
Gammal 2010-06-07, 12:42   #15
Snuffe
Registered User

Snuffes avatar

Reg.datum: Apr 2010
Lättkesella med en skvätt Fun Light jordgubb + en näve hallon är min personliga favorit.

Tycker jag smakar väldigt bra och äter det dagligen som kvällsmat

Hobbywannabe fitnessfjolla...
Snuffe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.