Är en tjej på snart 18 år och är relativt lång (1.78) och har kämpat med att gå ner i vikt sen i början av mars, då jag vägde ca 75-76 kg och har nu lyckats gå ner till 63-64 kg vilket jag tycker är helt okej eftersom det är mer långvarigare än att gå ner snabbt på kort tid. (Har haft en del pauser då och då under dessa månaderna och ätit som 'vanligt' för att ta paus)
Det jag har kört för att gå ner i vikt är att inte äta kolhydrater (pasta, potatis, bröd osv) & försökt ligga mellan 1000 - 1500 kcal/dag. Det jag äter mycket av är grönsaker och kött. Men tyvärr så har jag också syndat vissa dagar under 'dietperioderna' eftersom jag alltid har ett enormt sötsug! (Jag har testat äppelcidervinäger osv men har inte märkt så mycket skillnad)
Problemet är att jag vill gå ner till 60 kg, men min kropp vill inte gå ner mer även om jag märker att min kropp blir LITE slankare. Men vill få ner mina lår och höfter lite mer.
Förutom den vardagliga motionen har jag även börjat springa/powerwalka nu på morgonen i ca 30 - 60 min & gör magövningar i ca 10 - 30 min på kvällarna innan jag lägger mig (magen har blivit starkare och jag känner nu lite muskler - det går framåt iallafall!) och jag har försökt äta många måltider per dag som inte innehåller så mycket kalorier och kolhydrater men jag kan inte släppa suget efter choklad på kvällarna och det brukar oftast bli en bit, men sen vill jag bara ha mer och det brukar oftast bli så, sen får jag ångest och mår jättedåligt över det.
Mina måltider ser ut såhär;
Frukost; (07:00 - 09:00)
30 - 60 min innan träning - 1 kopp kaffe eller grönt te plus en eller två kapslar omega -3
15 - 30 min efter träning - Proteinshake eller kokt ägg & två - tre skivor skinka.
Mellanmål;
Lunch; (11:00 - 14:00)
- Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso eller en äggomelett med ex tomater & basilika/svamp osv.
Om jag inte har tid; Proteinshake
Mellanmål;
Middag; (17:00 - 19:00)
Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso.
(ev ibland lite ugnsrostade rotgrönsaker som sötpotatis, morötter och palsternacka)
På kvällen framför datorn/tv; kopp kaffe/grönt te. (och så brukar det oftast bli choklad!)
Proteinshaken består av; Protein pulvet (Pure Whey - Chokladsmak/Vanilj), lite kanel, minimjölk eller lättfil.
Så det jag behöver hjälp med är
- Minska sötsuget, suget efter choklad!
- Förbättringar och mer tips på vad jag kan äta som mellanmål som inte innehåller så mycket kolhydrater utan mer fett och protein och som förbränner och som inte innehåller allt för mycket kalorier.
Tacksam för svar!