Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-30, 22:48   #1
Purren
aka Coxcombred

Purrens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Kalorirestriktion vs LCHF & frågor

Överväger att testa LCHF eftersom jag är nyfiken på hur min kropp skulle reagera. Vill bara lägga upp det här och se om jag förstått allting rätt och reda ut ett par saker:

Antalet kalorier styr som vanligt vikten.

Fördelar med LCHF:
* Man känner sig mätt längre, och av vad dom flesta säger så behöver man inte tänka på vad man äter så länge man inte överäter. Vad beror detta på egentligen?
* Man kan äta fet mat = god mat.

Nackdelar med LCHF:
* Träningen blir suboptimal. Vad blir effekten rent praktiskt när det gäller styrketräning och jogging? Är det bara på pappret man blir mindre uthållig eller märks det tydligt när man tränar? Ni som sysslar med LCHF, vad tänker ni om detta?
* Inte säkert om LCHF är hälsosamt i långa loppet. Vad står för dom främsta farhågorna, är det det mättade fettet?

Sen lite allmänna frågor:
* Går det att bulka på LCHF?
* Hur lång tid tar det att komma in i ketos i snitt om man håller sig under 100g/kolhydrater per dag?

Dela gärna med er av personliga erfarenheter kring dom här sakerna!
Gammal 2010-05-30, 22:55   #2
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
1.Fett och protein mättar bra. men fett protein och bra kolhydrater mättar ännu bättre imho

2. träningen blir lidande tycker jag även fast jag sysslar med styrkesport. tappar oerhört i styrka och ork. körde dock modifierad LCHF under en diet.

3.hälsosamt tror jag det kan vara om man äter en vettig LCHF kost och en varierad sådan och inte slaviskt undviker grönsaker och rotfrukter. 400g bacon till frukost varje dag resten av livet kanske inte är en höjdare

4. ja det går att bulka på alla dieter eftersom lagen om kaloriöverskott alltid gäller oavsett form på maten
Gammal 2010-05-31, 06:20   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Angående mättnaden så verkar det variera. Proteinet ger den bästa prandiella mättnaden men aptitregleringen över tid verkar vara lättare för många att hålla med lågkolhydratintag. Inte samma "bulkmättnad" som en stor laddning potatis men en mer reglerad aptit.

Hälsomässigt finns inget som tyder på att det skulle vara negativt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 06:30   #4
eiri
Registered User

eiris avatar

Reg.datum: Mar 2010
LCHF mättar väldigt bra för mig men mitt huvud blir väldigt tung och jag kan inte fokusera bra alls tyvärr därför skippar jag den, låg på 40-60 kollisar om dagen då.
Testa dig fram helt enkelt tror det fungerar olika bra för alla.
eiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 06:43   #5
JohnVoid
Registered User

Reg.datum: Apr 2010
Själv tycker jag att maten lätt blir lite tråkigt. Det kan iofs ha berott på att jag fortfarande bor hemma, tar nästan alltid maten som morsan gör -kolisar :P

Synd att jag älskar ris, pasta etc.
JohnVoid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 09:36   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Purren Visa inlägg
Fördelar med LCHF:
* Man känner sig mätt längre, och av vad dom flesta säger så behöver man inte tänka på vad man äter så länge man inte överäter. Vad beror detta på egentligen?
Fett mättar. Utan blodsockerhöjningar slipper du svängningar (från förhöjd till normal nivå) som gör att du kan känna dig hungrig.

Citat:
Nackdelar med LCHF:
* Träningen blir suboptimal. Vad blir effekten rent praktiskt när det gäller styrketräning och jogging? Är det bara på pappret man blir mindre uthållig eller märks det tydligt när man tränar? Ni som sysslar med LCHF, vad tänker ni om detta?
Se min journal från 4 april http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=953 och framåt. Läs kommentarerna om min seghet. Funkar för n=1, men det är naturligtvis individuellt. Prova och se.

Dessutom äter jag sällan på energiunderskott. +7 kg sen början på året.

Citat:
* Inte säkert om LCHF är hälsosamt i långa loppet. Vad står för dom främsta farhågorna, är det det mättade fettet?
Ja. Ta en titt på Sat FAT or PUFA - which one do you fear? samt http://kostdoktorn.se/vetenskap för en lista studier.

Citat:
Ursprungligen postat av Purren
* Går det att bulka på LCHF?
Jodå, se ovan. Lurigt att överäta, tycker jag, om man bara äter en gång om dagen dock:

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Mikaelj, jag undrar en sak, på tal om fett.
Hur mycket fett kontra protein får du i dig per dag?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
1 dl mjölk under dagen, sedan åt jag resten av maten ikväll:

Några gram omega-3

100g 35% ost: 35f, 20p +
700g ägg: 73f, 90p +
½ dl majonnäs: 40f +
tabasco, dijonsenap: några gram kolhydrater

500g kokosgrädde: 90f +
250g keso: 10f, 30p, några gram kolhydrater

= 140 gram protein, 210g fett, några kolhydrater = 2500 kcal, ~22E% protein, 75E% protein, 3E% kolhydrater.

Bara 2500 kcal? Gah, nu blev det ju ännu värre! Jag som tänkte äta mig stark. Hur skall det gå till? Är ju helt proppmätt. Och dessutom har jag cyklat 15 km idag, gick säkert åt massa energi åt det också.

*klipper upp ytterligare en förpackning kokosgrädde*
Citat:
Ursprungligen postat av Purren
* Hur lång tid tar det att komma in i ketos i snitt om man håller sig under 100g/kolhydrater per dag?
Troligtvis är du inte i ketos alls, särskilt om du äter mycket protein. Såvida du inte är väldigt aktiv.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 16:49   #7
Purren
aka Coxcombred

Purrens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Utnyttjar tråden för en relaterad fråga:

Om man ska äta lite kolhydrater i samband med träning, är det före eller efter träning, och hur mycket kolhydrater ska man begränsa sig till?
Gammal 2010-06-06, 17:05   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Om man ska äta lite kolhydrater i samband med träning, är det före eller efter träning, och hur mycket kolhydrater ska man begränsa sig till?
Här kan du nog få en del olika svar. Men skulle JAG köra en sådan diet så vorde nog intaget precis efter. Då är det godast med sött så lite potatis eller andra rotfrukter hade jag ätit då. Dessutom är glukosmetabolism och insulinkänslighet som bäst där.

Men man kan ju se ett värde i att t.ex. käka någon banan kanske en timme innan också, kanske dricka lite malto just före. För att få snabb energi (om du känner att det behövs).

Mängden vet jag inte. Den största delen av totalt intag helt enkelt.
Gammal 2010-06-06, 17:24   #9
Psyla
Registered User

Psylas avatar

Reg.datum: Aug 2009
LCHF är väl knappast fördelaktigt i muskelbyggande syfte?
Psyla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 17:27   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Psyla Visa inlägg
Fråga Frank Nilsson.

Skämt åsido, jag tror i alla fall inte det bortsett från en eventuell indirekt påverkan då man kanske mår bättre av det. Många upplever ju allmänna förbättringar som bättre sömn, inga magbekymmer, bättre ork i vardagen etc. och då lär det ju färga av sig på träningsresultaten också.

Men jämför vi enbart två dieter där man mår exakt lika bra på alla sätt men där den ena innehåller med kolhydrat tror jag fortfarande att den senare är fördelaktig. Men jag skulle aldrig säga si eller så till 100%.
Gammal 2010-06-07, 05:43   #11
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fråga Frank Nilsson.
Burn!
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 07:04   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Psyla Visa inlägg
Är det negativt, då?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-06-07, 17:01   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Antagligen.

Anaerob träning utan glykogen leder till att man underpresterar på gymmet. När kreatinfosfatet är slut är det stopp.

Säkert bra för någon som konstant övertränar och inte kan/hinner återhämta sig. Där finns fördelen.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 18:30   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Kan man inte vila sina fem minuter mellan seten så att ATP:t hinner återbildas från fett?
Gammal 2010-06-07, 19:24   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Jag kallar det att underprestera.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.