Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-18, 08:36   #1
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
LCD vs Plasma-TV

LCD vs Plasma-tv, vad är skillnaden egentligen? Är lite förvirrad sen min förra tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147548

Tänkte köpa en tv nu till helgen men vet inte vilket av dessa jag ska välja. Det viktigaste för mig är att sporten hänger med i svängarna, t.ex fotboll/hockey osv.
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 08:57   #2
Numse
Registered User

Numses avatar

Reg.datum: Jan 2010
Jag avskyr att se på LCDs, om man inte kommer upp i högre prisklasser och får ner responstiden extremt lågt. Bilden har en tendens att släpa (vilket verkar vara mindre/mer tydligt för vissa människor?) och det är något som gör att filmer ser ut som dokumentärer på LCDs. Diskuterade det med en polare härom dagen när vi kollade på TV. Verkar nästan som att LCDs är överskarpa och på något vis får bort motionblur?

Har plasma själv och skulle aldrig köpa något annat, iaf inte i dagsläget. Använder den till allt. TV, film och spel.
Gammal 2010-05-18, 09:05   #3
champion
Lever i en dröm

champions avatar

Reg.datum: Dec 2003
Kanske hittar ditt svar här?
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=plasma

Fakta om LCD:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lcd

Fakta om Plasma:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plasmask%C3%A4rm
champion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 09:08   #4
jocke12
Registered User

jocke12s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
Jag avskyr att se på LCDs, om man inte kommer upp i högre prisklasser och får ner responstiden extremt lågt. Bilden har en tendens att släpa (vilket verkar vara mindre/mer tydligt för vissa människor?) och det är något som gör att filmer ser ut som dokumentärer på LCDs. Diskuterade det med en polare härom dagen när vi kollade på TV. Verkar nästan som att LCDs är överskarpa och på något vis får bort motionblur?

Har plasma själv och skulle aldrig köpa något annat, iaf inte i dagsläget. Använder den till allt. TV, film och spel.
Det har inte med skärpeinställningen att göra, då? Folk tenderar att tro att mer pålagd skärpa ger bättre bild. Fel.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 09:12   #5
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Det är en smakfråga, vissa föredrar LCD och andra plasma. Det enda du kan göra är att åka runt till ett antal affärer och jämföra. Tänk dock på att de flesta butiker har tv-apparaterna uppställda i en väldigt onaturlig miljö och att de ibland inte är ordentligt inställda av personalen (detta gäller särskilt stora elektronikkedjor). Testa också tv-apparaterna med olika bildkällor, ofta demonstreras de med bluray-skivor vilket inte säger särskilt mycket om hur en vanlig, lågupplöst tv-bild ser ut till exempel.

Om du frågar mig personligen så föredrar jag starkt plasma, inte bara bildkvalitetsmässigt utan också pris/prestandamässigt. För att en LCD ska prestera lika bra måste man ofta upp väsentligt högre i prisklass.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 10:45   #6
Kryss
Fortfarande ofyndig

Krysss avatar

Reg.datum: May 2004
Har haft plasma i 2v och är störtnöjd över valet, många ifrågasatte det med alla möjliga konstiga motiveringar. Bilden är så mycket bättre än LCD med högupplöst material och vanliga analoga tvsändningar skalas upp med godkänd kvalitet.

Tycker lcd oftast framstår som bättre i alla dessa butiker som mediamarkt etc just för att de är väldigt ljusstarka (eller inställda på det viset)
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 12:03   #7
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Plasman har generellt bättre skärpa och nu förtiden är de så pass snabba att man kan räkna bort barnsjukdommar som inbränning och skuggor. Det har väl handlad om att plasman drar mer ström och har varit svår att göra mindre och lättare. Prismässigt har det alltid varit lite billigare med plasma. Kolla på åerts modeller och sena 2009 modeller, som har mycket ny teknik och helt enkelt kommit ikapp LCD i mycket.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 12:09   #8
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Se om du får tag i en Pioneer-plasma. Sen kan du snacka om LCD vs. Plasma
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 13:32   #9
kimozabe
Registered User

kimozabes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Plasma hands down.

LCD/LED är grymt bra på att leverera rörelseoskärpa.
Va och tittade på Samsungs nyaste flaggshepp (LED) och Avatar Bluray rullade. Fantastisk bild....när det stod stilla men direkt när saker rörde sig osv blev det "suddigt".

Vill du ha bang for the buck titta på Panasonics G20 serie, finns från 40-50 tum. 50 tummarn landar på cirka 15 000kr. Den har fått mycket bra omdömen.
Panasonics flaggshepp är V/VT20 serien, dyrare och med 3D.

Mina 2 ören
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 13:50   #10
_Larre_
Registered User

_Larre_s avatar

Reg.datum: Dec 2003
Föräldrarna köpte en Panasonic 46" plasma, tror det var G15, ruskigt bra bild och tv!
Känns som LED/LCD är mer färgskarpa men klarar inte alls av rörelseoskärpa som kimozabe säger.

Tror dom gav strax över 10k för sin TV också så det var riktigt bra tv för pengarna!
_Larre_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 14:19   #11
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jag har alltid tänkt:
LCD vid dagsljus.
Plasma vid mörker.

:p
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 14:19   #12
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Tänk dock på att apparaterna i butikerna ni kollar i 9 fall av 10 har alla möjliga jävla bild"förbättrings"tekniker påslagna, och det är oftast dom som gör att LCDer får kass rörelseskärpa och andra konstiga effekter.

Mitt tips är att kolla i bra butiker, utan en massa stark takbelysning som hos de stora elektronikkedjorna, och antingen be personalen göra det eller själv ställa in den någorlunda normalt utan alla bildförstörande tekniker påslagna, och helt enkelt jämför själv. Vissa gillar LCD, och vissa gillar plasma. Jag själv är svag för skärpan man får hos LCD, men samtidigt får jag lida av sämre svärta och clouding i den prisklassen min tv låg i när den var ny för tv år sedan. Men det finns LED-belysta LCDer med bra svärta och färger som samtidigt har stark bakgrundsbelysning och grym skärpa, men dessa kostar ju en slant.
Gammal 2010-05-18, 14:21   #13
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Jag trivs bäst med LCD personligen, som sagt mycket en smaksak.
Gammal 2010-05-18, 14:25   #14
Civilrätt
Registered User

Reg.datum: Nov 2008
plasma, utan tvekan.
Civilrätt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 14:41   #15
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Se till att ni köper en tv med 100hz funktion så allt ni ser på TVn kan få en sån skön känsla av att vara filmad med videokameran ni har ligger hemma.
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.