Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Känns rimligt på nån nivå. Men vad klassar du som ofta här?
När man har undersökt testonivåerna på avhållssamma män så har man märkt att de stiger under några dagar för att nå en topp efter 8 dagar, sen återgår de till basnivåer. För att stiga igen osv.
Män som har sex med män då? Hur påverkas deras testonivåer?
|
Har läst den studien. Det är nog f ö den mest lästa studien av oss kolo-medlemmar.
Vet inte, men, att man liksom kommer i kontakt med sin manliga natur och identifierar sig som man på de olika sätt som vår kultur definierar det. Jag vill minnas att jag läste en studie som visade på ett positivt samband mellan män som gjorde typiskt manliga aktiviteter och högre testonivåer. Sedan orsakssambandet vet jag inte. Var det de manliga aktiviteterna som gav en boost av testosteronet, eller var det de redan manliga männen som sysslade med manliga aktiviteter?
Män som har sex med män. Bra fråga. Jag vill ge ett svar här, men jag vågar nog inte. Jag svarar helt enkelt att jag tror "det beror på" och lämnar det där.
edit: svarar ändå. Tänk dig ett fängelse. Att bli tagen i duschen kräver inga testonivåer. Vem som helst kan drabbas av det. Men att som heterosexuell man ha sex med en annan man (=våldta), då krävs det nog ordentliga mängder testosteron innan det ska börja funka. Lite som de där avelshingstarna som ser en brun låda och liksom, blir galna av brunst och man får dra tillbaka dom av all kraft. Tänk oss människor sedan. Om någon hade satt fram en orange låda, säg 1,5*0,5*0,5 framför mig hade jag inte blivit tänd på att sätta på den, men det är kanske bara jag.