2010-04-15, 16:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
sojabönor
Hur skulle det påverka en att äta endast äta sojabönor mellan måltiderna ist för någon banan, macka eller vad man nu kan tänkas äta.. Och att dra i sig sojabönor direkt efter träningen på samma sätt som folk dricker sån där träningsdryck i en shaker?
Jag menar, det finns väl det som man behöver i sojabönor och om man vill deffa och minska magsäcken (som jag har hört att man gör om man äter små portioner) så borde väl sojabönor vara grymt bra?
Hur skulle det påverka mig om jag körde i mig kanske 100g sojabönor direkt efter ett brottningspass på 1½-2 timmar och strunta i middagen?
I sojabönor (rostade och saltade) finns det per 100gram:
475kcal
37g protein
30g kolhydrater
23g fett
|
|
|
2010-04-15, 17:13
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Varför inte äta middag med sojabönor?
|
|
2010-04-15, 18:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Varför inte äta middag med sojabönor?
|
För att jag vill minska på portionerna.. Middag + sojabönor är större portioner än bara sojabönor
|
|
|
2010-04-15, 19:06
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Hur det skulle påverka dig? Menar du om du skulle gå ner i vikt av det? Det beror på det totala energiintaget i förhållande till den totala energiförbrukningen sett till en längre period.
|
|
|
2010-04-15, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2009
|
Är lite delade meningar om sojabönor är ju billigt protein men innehåller ju lite kvinnligahormoner som kan påverka man skall nog inte äta det i mängder i alla fall.
|
|
|
2010-04-15, 19:57
|
|
Registred User
|
Finns det förresten några studier på att sojabönskonsumtion leder till samma effekter som man hade fått av t.ex. östrogenbehandling? Vissa fytoöstrogener agerar väl som östrogenantagonister t.ex.? Och hur är det med aromataset? Får man högre testosteronnivåer på köpet?
|
|
2010-04-15, 19:58
|
|
Registred User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MedTony
För att jag vill minska på portionerna.. Middag + sojabönor är större portioner än bara sojabönor
|
Varför helt enkelt inte äta lite mindre middag då? Lite konstigt att ersätta en hel måltid med ett enskild födoämne.
|
|
2010-04-15, 21:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Gör chiligryta istället! Grymt gott.
|
|
|
|
2010-04-15, 23:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag hoppas man får länka till T-nation. På den sidan kan det ju stå mycket dumheter, men denna artikel om soja tycker jag är bra, kul, och lättillgänglig just för den som inte kräver någon djupare förklaring av saker och ting:
http://www.tmuscle.com/free_online_a...s_the_big_deal (apropå soja, östrogen, etc etc)
|
|
|
2010-04-16, 06:06
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
Jag hoppas man får länka till T-nation. På den sidan kan det ju stå mycket dumheter, men denna artikel om soja tycker jag är bra, kul, och lättillgänglig just för den som inte kräver någon djupare förklaring av saker och ting:
http://www.tmuscle.com/free_online_a...s_the_big_deal (apropå soja, östrogen, etc etc)
|
Kul och berättar ungefär det jag alltid skriver.
Isoflavonerna finns där, de fäster till östrogenreceptorn men vad som händer sedan är svårt att reda ut. Antingen blockerar de receptorn så att östrogen inte kan fästa eller så aktiverar det receptorn.
Jag tror på första fallet
|
|
|
2010-04-16, 07:26
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det känns som om det borde finnas en feedbackmekanism angående östrogen, precis som för i princip alla andra hormoner.
|
|
2010-04-16, 11:05
|
|
Registred User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Det känns som om det borde finnas en feedbackmekanism angående östrogen, precis som för i princip alla andra hormoner.
|
Yep.
|
|
2010-04-16, 11:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Detta kom alltså T-Nation fram till:
Citat:
So, let's get real here. It's unlikely that Testosterone problems would occur if someone were to eat a moderate amount of whole-food soy products.
|
Jag kommer att fortsätta äta min soja. Bönorna är optimala i biffar och i hommus, med 2 delar kikärtor per del sojabönor.
Har dessutom planterat några bönor, och ska plantera fler till sommaren. Superspännande!
|
|
|
2010-04-16, 11:40
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Kul och berättar ungefär det jag alltid skriver.
Isoflavonerna finns där, de fäster till östrogenreceptorn men vad som händer sedan är svårt att reda ut. Antingen blockerar de receptorn så att östrogen inte kan fästa eller så aktiverar det receptorn.
Jag tror på första fallet 
|
Inte för att jag vet bättre men typ alla ämnen, alltifrån DDT och annat som dyker upp i frågor om xenoöstrogena ämnen har ju iaf mindre aktivitet (i storleksordningen 5-25 om östradiol är 100) på alfa och beta östrogenreceptorerna än östradiol om jag inte missminner mig. Finns ett kapitel om det i Endocrinology (jag har läst 5:e ed.).
|
|
2010-04-16, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Manboobs!!!
Jag kommer äta mina sojabönor i oförsämrad takt, underbart till chiligryta.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.
|

|