2010-03-28, 17:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Alternativ till vassleprotein efter träning?
Tja Kolozzeum,
Nu är det så att förra veckan fyllde jag på förrådet med lite whey-80 från GG.
Är nöjd och har funkat bra innan, men just då kommer min mamma förbi och frågar om hon får titta på förpackningen. Då ser hon att det står: "Detta kosttillskott skall ej användas av personer under 18 år". Mycket argumenterande senare så blir jag förbjuden att använda det.
Kanske ska tillägga att jag är 16 år. Har läst på en hel del och vet själv att det inte är några som helst problem för mej att använda proteinet, men mina föräldrar ger sig inte!
Så nu, damer och herrar, behöver jag lite hjälp att hitta ett alternativ till vassleproteinet. Har senaste veckan använt keso och dextropur direkt efter träning, men behöver kanske något med snabbare protein. Har 30 - 45 min resväg hem, så det blir väl mat ca 1 h efter träningen. Det ska också hålla en hel skoldag i väskan/skåpet. Och som ni säkert redan har listat ut, inget i pulverväg, undantaget druvsocker.
Tack!
|
2010-03-28, 17:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Keso går bra, eller vanlig mjölk.
Du får inte tag i snabbt protein utan tillskott. Mjölk är det närmaste, där 20% av proteinet är vassleprotein. Men det är inte något som kommer att avgöra resultaten för en 16-åring, om han använder vassleprotein eller inte.
|
|
|
2010-03-28, 17:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Texten på den aktuella påsen är generell; "Personer under 18 år ska ej ta kosttillskott" och inget om proteinpulver explicit. Mammor kan var envisa och har lite längre erfarenhet av argumentationsteknik än 16-åringar normalt. Skicka ett mail till din proteinleverantör och förklara situationen och be dem komma med ett utlåtande du kan visa mamma, eller prata med din husläkarmottagning och hör om de kan prata mamma till sans. Största nackdelen med att äta korttillskott som 16-åring, är förmodligen ekonomisk.
|
|
|
2010-03-28, 17:22
|
|
Registered User
|
Tack så mycket för ett nästan läskigt snabbt svar!
Då fortsätter jag med keson.
Tror du, Grubben eller nån annan, på dextropuren, eller kan jag helt enkelt skippa den efter träning?
|
2010-03-28, 17:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Skippa den, få i dig kolhydraterna på något godare och roligare sätt istället.
|
|
|
2010-03-28, 17:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek
Texten på den aktuella påsen är generell; "Personer under 18 år ska ej ta kosttillskott" och inget om proteinpulver explicit. Mammor kan var envisa och har lite längre erfarenhet av argumentationsteknik än 16-åringar normalt. Skicka ett mail till din proteinleverantör och förklara situationen och be dem komma med ett utlåtande du kan visa mamma, eller prata med din husläkarmottagning och hör om de kan prata mamma till sans. Största nackdelen med att äta korttillskott som 16-åring, är förmodligen ekonomisk. 
|
Jag håller med om det du säger. Men mor min står stenhårt fast vid det hon sagt innan, och om tillverkaren sade att det inte var några problem att jag tog pulvret skulle hon säga nåt i stil med: "Det säger de bara för att tjäna pengar"
Vet ej med husläkare, men risken är ju att min är helt anti mot kosttillskott också.
Fortsätter nog med keson, om Grub säger att det för mig förmodligen inte kommer göra nån större skillnad så litar jag på det.
Men tack för att du tog dej tid att svara!
|
2010-03-28, 17:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Skippa den, få i dig kolhydraterna på något godare och roligare sätt istället.
|
Ok, tack. Då har jag fått svaren jag behöver.
|
2010-03-28, 17:48
|
|
Registered User
|
det din mor behöver är bara enkel vägledning till din träning, berätta att du behöver protein för att bygga muskler och att hon nog inte vill betala för ditt kött på tallriken varje dag då det blir dyrt gentemot pulvret
|
|
|
2010-03-28, 17:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Richthofen
det din mor behöver är bara enkel vägledning till din träning, berätta att du behöver protein för att bygga muskler och att hon nog inte vill betala för ditt kött på tallriken varje dag då det blir dyrt gentemot pulvret
|
Han får antagligen i sig tillräckligt med protein redan så det är ju inte som om hon behöver köpa extra kött. De extra kcal han gör av med genom att träna kan han ju komplettera med havregryn eller liknande.
|
|
|
2010-03-28, 17:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
2,5 dl mjölk efter styrkepass är tillräckligt för att gå från en negativ till en positiv nettoproteinbalans.
(K Tipton, R Wolfe Medicine and Science in Sports and Exercise)
Ta med dig en liter mjölk som du dricker av före under och efter träningen så har du en perfekt träningsdryck...
|
|
2010-03-28, 19:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
2,5 dl mjölk efter styrkepass är tillräckligt för att gå från en negativ till en positiv nettoproteinbalans.
(K Tipton, R Wolfe Medicine and Science in Sports and Exercise)
Ta med dig en liter mjölk som du dricker av före under och efter träningen så har du en perfekt träningsdryck...
|
Det hade jag gärna gjort, om det inte vore för att jag måste ha det jag ska äta efter träningen i skåpet hela dagen, jag tränar nämligen direkt efter skolan.
Om det var nån som missförstod så behöver jag något att äta DIREKT efter träningen.
Jag har gett upp försöken att övertala mina föräldrar, så kom hellre med tips på vad jag kan äta efter gymmet.
|
2010-03-29, 21:57
|
|
Klär i skinnrock
|
Kan du inte bara gå in i nån miniaffär nära skolan eller gymmet och köpa 1 liter mjölk mellan skolans slut och träningen då?
|
PB/Mål 2013 BP:140(150)/150(160) KB:190/220 ML:265/300
Tränar i skinnrock // Göteborg Kraftsportklubb
|
|
|
2010-03-29, 22:02
|
|
Registered User
|
UHT-mjölk borde funka fint.
Finns på Lidl.
|
|
|
2010-03-29, 23:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Han får antagligen i sig tillräckligt med protein redan så det är ju inte som om hon behöver köpa extra kött. De extra kcal han gör av med genom att träna kan han ju komplettera med havregryn eller liknande.
|
antagligen vet vi inte det.
menar att det är dumt att låta det gå till spillo när han ändå har det hemma
|
|
|
2010-03-30, 15:43
|
|
Registered User
|
Citat:
UHT-mjölk borde funka fint.
Finns på Lidl.
|
Kanske det. Vad, mer specifikt är UHT-mjölk? Har tyvärr ingen Lidl här, någon som vet om det finns någon annanstans?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.
|

|