Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-27, 23:04   #1
__Linnea__
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Lösliga fibrer och absorbtion

Hej!

Jag har en fråga angående lösliga fibrer. Speciellt den sorten som kallas mucilage.
Om man läser nedanstående så står det i princip att läsa att om man kraftigt överdoserar så tappar man i vikt p.g.a. att lösliga fiber binder protein och fett och minskar kaloriupptaget (förutom det att de självklart binder mikronutrienter också, men det är inte det jag undrar över nu).

Kan det verkligen bli så illa? Jag trodde att fibrer som bantningsmedel användes eftersom de ökar mättnadskänslan. Men en kraftig överdosering, rent teoretiskt, skulle alltså kunna hindra upptaget av makronutrienter? Stämmer verkligen detta?

Tacksam för svar!

Linnea

http://www.spiritus-temporis.com/die...l-effects.html

Harmful effects

An overdose of soluble fiber can cause diarrhea and worsen irritable bowel syndrome. Negative effects of dietary fiber include a reduced absorption of vitamins, minerals, proteins, and calories from the gut. Some insoluble fibers can bind to certain minerals: calcium, magnesium, phosphorus, and iron. This is unlikely to be harmful in the average adult, but guidelines for the US have been established.

http://www.heractivelife.com/women/c...u-od-on-fiber/

"-If you have a hard time keeping on the pounds, your fiber intake may be to blame. Many trying to lose weight will up their fiber intake, to increase satiety, and because fiber slightly reduces the amount of calories absorbed during digestion. But take it too far, for too long, and fiber can deprive you of too much energy - causing unwanted weight loss and a lack of those vital nutrients we mentioned earlier."

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/d...-flaxseed.html

Interactions with Drugs
Taking flaxseed ( not flaxseed oil) by mouth may reduce the absorption of other medications. Drugs used by mouth should be taken one hour before or two hours after flaxseed to prevent decreased absorption. People taking mood stabilizers such as lithium should use caution. Flaxseed contains alpha-linolenic acid, which may theoretically lower blood pressure. Individuals taking medications to lower blood pressure should use caution when taking flaxseed. Laxatives and stool softeners may increase or enhance the laxative effects of flaxseed. Flaxseed and flaxseed oil can lower cholesterol levels in animals, but studies in humans show mixed results. In theory, flaxseed may increase the effect of other medications that lower lipid (cholesterol and triglyceride) levels in the blood. Hormonal drugs may be affected. Dietary flaxseed may increase the effects of tamoxifen, a medication used to treat cancer. Consult a qualified oncologist and pharmacist before making decisions about treatment or health conditions.

Although studies report conflicting results, the omega-3 fatty acids in flaxseed and flaxseed oil may increase blood sugar, reducing the effects of diabetes treatments, including insulin and glucose-lowering medications taken by mouth. Flaxseed ( not flaxseed oil) is a rich source of plant lignans. Lignans are sometimes referred to as phytoestrogens and may possess estrogen-like properties. It is not known if flaxseed can alter the effects of birth control pills or hormone replacement therapies. Flaxseed and flaxseed oil theoretically may increase the risk of bleeding, and caution should be used when flaxseed products are taken with drugs that increase the risk of bleeding. Some examples include aspirin, anticoagulants ("blood thinners") such as warfarin (Coumadin ® ) or heparin, anti-platelet drugs such as clopidogrel (Plavix ® ), and non-steroidal anti-inflammatory drugs such as ibuprofen (Motrin ® , Advil ® ) or naproxen (Naprosyn ® , Aleve ®).
__Linnea__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 23:18   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Får man fråga varför du undrar?
Gammal 2010-03-28, 00:44   #3
__Linnea__
Registered User

För att jag i min enfald fann detta ganska överrumplande. Jag trodde inte det var på det viset och vill gärna ha det bekräftat om det är så att jag fått det om bakfoten.
Gammal 2010-03-28, 01:28   #4
Richthofen
Registered User

Richthofens avatar

Reg.datum: Mar 2010
växtslem är en av de vanligare tillsatserna till produkter som skulle vart feta vanligtvis.
att ersättare skulle vara mindre bra trodde jag var känt numera?

Redo för beachen
– på en månad "Skillnad efter en vecka"- MARIA AHLBERG, 39, personlig tränare
Richthofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 07:08   #5
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ha inga höga förhoppningar om att kostfibrer kan binda fett och protein. De flesta kostfibrer som tillsätts till livsmedel binder ca 0.5 % fett. Fettsyror och triglycerider alltså och inte gallsalter och kolesterol. Där är förmågan lite större.

Tillsatt kostfibrer binder inte fettet. Det kan däremot göra magsaften lite tjockare och rent fysiskt ligga i vägen för matspjälkningsenzymerna.
Det tråkiga blir då att ännu mer näring kommer till bakterierna i tjocktarmen ( läs gaser ).
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 07:11   #6
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Richthofen Visa inlägg
växtslem är en av de vanligare tillsatserna till produkter som skulle vart feta vanligtvis.
att ersättare skulle vara mindre bra trodde jag var känt numera?
Det är faktiskt helt okänt för mig. Vad tänker du då på ?
Gammal 2010-03-28, 09:04   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är faktiskt helt okänt för mig. Vad tänker du då på ?
Karragenan. Om det sedan är "sämre" är ju svårt att säga. Men det är ju i alla fall en ersättning för att kunna lyckas vispa ordentligt med för lite fosfolipider.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 09:18   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Hur fick du med fosfolipider där
Gammal 2010-03-28, 15:34   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Hur fick du med fosfolipider där
Vad i vispgrädden emulgerar om inte fosfolipiderna?
Gammal 2010-03-28, 15:59   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad i vispgrädden emulgerar om inte fosfolipiderna?
Triglyceriderna hade jag gissat på.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 17:55   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Njaa. Triglyceriderna är fettet.
Jag sätter heder och ära att det är kaseinet som emulgerar.
Fosfolipiderna kommer från mjölkkörtlarna och vid homogeniceringen finfördelas fettet och ytan på fettdropparna ökar enormt. Det som finns tillgängligt är bara kaseinet.
Gammal 2010-03-28, 18:29   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Njaa. Triglyceriderna är fettet.
Jag sätter heder och ära att det är kaseinet som emulgerar.
Fosfolipiderna kommer från mjölkkörtlarna och vid homogeniceringen finfördelas fettet och ytan på fettdropparna ökar enormt. Det som finns tillgängligt är bara kaseinet.
Varför skulle man då tillsätta karragenan i fettsnålare vispgrädde? Proteinhalten är ju den samma.

Fosfolipider är ju emulgatorer med en hydrofob ände mot fettfasen i grädde och en hydrofil mot vattenfasen. Då vispas grädden när luft vispas in i emulsionen.
Gammal 2010-03-28, 18:47   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Karregenan används för att hålla partiklar svävande i en lösning. Klassiska exempel är chokladmjölk eller fruktdryck med fruktkött.
Karregenanen är där för att förhindra att fettdropparna smälter sammans. Karragenenen bildar ett nätverk i lösningen. Det lägger sig inte på ytan av fettdropparna.

Jag tror att karragenenen helt enklet bara är med för att göra lättgrädden lika tjock som vanlig grädde.
Gammal 2010-03-31, 23:07   #14
__Linnea__
Registered User

Citat:
Ha inga höga förhoppningar om att kostfibrer kan binda fett och protein. De flesta kostfibrer som tillsätts till livsmedel binder ca 0.5 % fett. Fettsyror och triglycerider alltså och inte gallsalter och kolesterol. Där är förmågan lite större.

Tillsatt kostfibrer binder inte fettet. Det kan däremot göra magsaften lite tjockare och rent fysiskt ligga i vägen för matspjälkningsenzymerna.
Det tråkiga blir då att ännu mer näring kommer till bakterierna i tjocktarmen ( läs gaser ).
Så rent praktiskt... om man nu går ner i vikt och fiser som en dåre. Samt äter 105 g fibrer om dagen, till allra största delen beståendes av lösliga sådana. Inte från tillsatta kostfibrer dock, utan från naturliga varor.

Kan det vara skäl till min topic, eller skall det till ännu större mängder än så?
Gammal 2010-04-01, 05:58   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

105 gram kostfibrer låter jättemycket. Det blir massor av energi till bakteriena i tjocktarmen. Kostfibrerna blir alltså enegi för bakterierna. Att det dessutom kommer med lite annat fett och protein också gör saken inte bättre.

Du kan lätt halvera ditt intag av kostfibrer.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.