2010-03-21, 23:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Hjälp med att köpa ny dator!
Jag har tänkt köpa mig en ny dator!
Kan dock väldigt lite om datorer och vet inte riktigt vad jag skall välja.
Jag använder datorn till bilder, filmer och internet mestadels. De spel jag spelar är inte särskilt krävande. Lirar i stort sett bara Dota och HoN.
Vill ha en så snabb och hållbar dator som möjligt för runt 5000 kr. Behöver ingen skärm, då jag alltid kommer ha datorn kopplad till tvn.
Vad tror ni om de två som jag länkat till. Vilken är bäst? För och nackdelar?
http://www.netonnet.se/art/dator/sta...nc(127003,3012)
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10394
|
2010-03-21, 23:57
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Första länken funkar inte. Datorn från komplett är ingen speldator (även om dem påstår det). Finns mycket bättre grafikkort för det priset.
|
|
|
2010-03-21, 23:59
|
|
|
Sillastrypare
Reg.datum: Aug 2007
|
Första länken funkar inte, men vad jag kan se på den andra och det du beskriver att du behöver den till så duger den förmodligen alldeles förträffligt
Vilket avslut på en mening.
Rock solid !!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Låter som klippt och skuret för mormor.
|
|
|
|
2010-03-22, 00:09
|
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
|
|
|
2010-03-22, 08:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tsp
|
Måste man inte bygga ihop den själv då? lr är jag kankse ute och cyklar nu?:P
|
2010-03-22, 09:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Första länken funkar inte. Datorn från komplett är ingen speldator (även om dem påstår det). Finns mycket bättre grafikkort för det priset.
|
Fast jag har iofs inte tänkt spela några avancerade spel på den, kommer ju mest ha den till film och internet
|
2010-03-22, 10:19
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zatra
|
Inet bygger den åt dig, men det kostar... vad var det? 750 kronor, tror jag.
Den kostnaden har Komplett också, men där är den inbyggd i priset, och slutpriset hos Inet brukar sluta på en mindre summa i slutändan i alla fall.
|
|
|
2010-03-22, 10:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Kör aldrig ett färdigt datorpaket. Bygg själv och köp delar från exempelvis dustin eller komplett. Om du inte klarar det själv så be någon kunnig hjälpa dig.
|
2010-03-22, 10:48
|
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Japp, det måste du. Eller så kan inet bygga ihop den åt dig som sagt. Men det är _inte_ krånligt att sätta ihop en dator. Är ungefär som ett enklare pussel, 7-8 bitar som ska tryckas fast i varandra kan man säga. Du har garanterat en polare som kan hjälpa dig med detta, annars finns det väldigt bra guider www.datorbyggarskolan.se
Citat:
Fast jag har iofs inte tänkt spela några avancerade spel på den, kommer ju mest ha den till film och internet 
|
Nej det förstod jag, men du vill väl ändå ha det bästa för pengarna?
|
|
|
2010-03-22, 10:55
|
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Han kan ju även villa ha en tyst eller strömsnål dator?
Finns flera aspekter.
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2010-03-22, 11:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Japp, det måste du. Eller så kan inet bygga ihop den åt dig som sagt. Men det är _inte_ krånligt att sätta ihop en dator. Är ungefär som ett enklare pussel, 7-8 bitar som ska tryckas fast i varandra kan man säga. Du har garanterat en polare som kan hjälpa dig med detta, annars finns det väldigt bra guider www.datorbyggarskolan.se
Nej det förstod jag, men du vill väl ändå ha det bästa för pengarna? 
|
Ja det är klart jag vill ha det bästa för pengarna 
Och ditt förslag är bra då antar jag?
Känner väl mest att jag vill ha en bra och snabb dator som inte krånglar liksom, orkar inte med när datorer börjar jävlas.
|
2010-03-22, 11:04
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh
Finns flera aspekter.
|
Strömsnål spelar ingen roll och bryr mig väl inte så jättemycket om den låter mycket. Är som sagt mest ute efter en dator som klarar av allt jag skall ha den till och som håller bra och inte krånglar
|
2010-03-22, 11:06
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh
Finns flera aspekter.
|
Datorn jag föreslagit är tyst.
Citat:
Ja det är klart jag vill ha det bästa för pengarna 
Och ditt förslag är bra då antar jag?
Känner väl mest att jag vill ha en bra och snabb dator som inte krånglar liksom, orkar inte med när datorer börjar jävlas.
|
Ja, mitt förslag är bra - annars hade jag inte föreslagit det.  Dock kan man ju finputsa lite beroende på vad man har för krav. Går till exempel utmärkt att välja ett billigare moderkort, jag tog ett som har bra kvalitet och som går att använda till överklockning, men om du inte har behov av det så kan jag plocka fram ett för typ halva priset.
Sedan kan du själv välja hårddisk utifrån den storlek du behöver, jag tyckte 750gb till det priset var lämpligast.
|
|
|
2010-03-22, 11:13
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Datorn jag föreslagit är tyst.
Ja, mitt förslag är bra - annars hade jag inte föreslagit det.  Dock kan man ju finputsa lite beroende på vad man har för krav. Går till exempel utmärkt att välja ett billigare moderkort, jag tog ett som har bra kvalitet och som går att använda till överklockning, men om du inte har behov av det så kan jag plocka fram ett för typ halva priset.
Sedan kan du själv välja hårddisk utifrån den storlek du behöver, jag tyckte 750gb till det priset var lämpligast.
|
Vet inte ens vad överklockning är :P
Kommer alltid ha datorn kopplad till min tv, via hdmi, vet inte om det ställer något speciellt krav. Sedan använder jag datorn till musik, och film till 90%. och de spel jag spelar är som sagt inte så krävande. Dota och HoN.
Vet inte om det är någon stor skillnad på kvalite beroende på vilken dator man väljer? Jag vill ha en dator som jag kan ha några år utan att den börjar krångla, men sådant är kankse svårt att förutse.
Räcker det med 2 gig minne? är det stor skillnad på det och 4gig? vet att min laptop har 4gig minne, men det kankse är totalt onödigt?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.
|

|