Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-20, 10:33   #1
henk4n
Registered User

henk4ns avatar

Reg.datum: Dec 2007
Lite tips angående min vikt

Hej!

Jag har tränat i ungefär 1 och 3 månader år. När jag började vägde jag kring 58kg.. (är 178 cm lång). Jag gick upp till omkring 70kg (det gjorde självklart att jag la på mig ganska mycket kring magen och ansiktet). Efter jag har flyttat hemifrån och börjat plugga har vikten gått stadigt neråt.. Väger idag kring 60-62 (varierar).

Dock är det så att jag ser mycket mer "fitt" nu och är starkare än någonsin.. och jag fortsätter och utvecklas fast vikten står still. Men vill gärna gå upp i vikt för jag tycker att den vikt jag har nu är för tunt, men jag vill undvika att bli sådär "fet" som jag blev när jag började träna.

Min fråga är, kan man på något sätt räkna ut hur mycket jag behöver äta för att stadigt gå upp men inte för mycket?? och om viss mat är bättre för det ändamålet än annan mat
henk4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 12:03   #2
maximuscle
bulktime

Reg.datum: Sep 2001
du borde ju inte se "fet" ut på 70 kilo på 178cm, annars e mitt tips att räkna ut ditt dagliga energibehov och sen ligga lite plus på det.. lycka till
maximuscle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 12:22   #3
Lillstadspojken
Registered User

Lillstadspojkens avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av henk4n Visa inlägg
Min fråga är, kan man på något sätt räkna ut hur mycket jag behöver äta för att stadigt gå upp men inte för mycket?? och om viss mat är bättre för det ändamålet än annan mat
http://traningslara.se/blogg/att-upp...t-energibehov/ Kan ge dig en fingervisning om mängden kalorier du behöver per dag.
Lillstadspojken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 15:15   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Oavsett hur lätt/svårt det är att ha koll på energibehovet är det HELT orimligt att du plötsligt äter lite extra och vaknar upp "fet" en morgon. Äter du på tok för mycket kommer du öka lite för snabbt men det märker du ju direkt på vågen och i spegelbilden. Det lär dessutom märkas på aptiten.

Och går det så fort i början ja då saktar du ner lite. Börja med att t.ex. lägga till en burk makrill i tomatsås och två stekta ägg varje kväll eller så. Jag tror det är ett väldigt enkelt sätt att helt enkelt äta som alltid men sedan addera en måltid utöver det och se hur det utvecklar sig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 16:04   #5
maximuscle
bulktime

Reg.datum: Sep 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstadspojken Visa inlägg
http://traningslara.se/blogg/att-upp...t-energibehov/ Kan ge dig en fingervisning om mängden kalorier du behöver per dag.

missa den raden
maximuscle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 19:01   #6
henk4n
Registered User

henk4ns avatar

Reg.datum: Dec 2007
Tack för alla svar!
Får helt enkelt bara lägga till lite extra käk o se vad som händer.. om jag behöver lägga in mer eller mindre.

Lite spinnoff, billigt studentkäk... tips
henk4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 20:26   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av henk4n Visa inlägg
Tack för alla svar!
Får helt enkelt bara lägga till lite extra käk o se vad som händer.. om jag behöver lägga in mer eller mindre.

Lite spinnoff, billigt studentkäk... tips
Det är ungefär en tråd i veckan om billig mat, studentkäk osv så sök eller kolla trådar några veckor tillbaka

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.