Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 09:25   #1
Motoranimal
Registered User

Motoranimals avatar

Reg.datum: Aug 2008
Kolhyrater efter träning

Har legat i deff nu i snart 2 månader och läste precis igenom deffguiden igen och såg det här med att man skulle fylla på sina kolhydratsdepåer efter träning. Jag har alltid varit nogrann med att inte äta mycket kolhydrater efteråt då jag velat spara dessa kalorier till proteinet istället.

Så jag undrar om det dessa kolhydrater behövs för att man ska få ut något av träningen eller om de bara är till för välbefinnande eller något?
Motoranimal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 09:41   #2
Apjavel
Registered User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Motoranimal Visa inlägg
Har legat i deff nu i snart 2 månader och läste precis igenom deffguiden igen och såg det här med att man skulle fylla på sina kolhydratsdepåer efter träning. Jag har alltid varit nogrann med att inte äta mycket kolhydrater efteråt då jag velat spara dessa kalorier till proteinet istället.

Så jag undrar om det dessa kolhydrater behövs för att man ska få ut något av träningen eller om de bara är till för välbefinnande eller något?
Kolhydrater i samband med protein efter träning gör att proteinerna kommer ut till musklerna snabbare samt att glykogen depåerna i kroppen fylls på.
Apjavel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 11:03   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Pratar du om styrketräning är det sällan stora mängder kolhydrat det handlar om för att fylla på depåerna igen och proteinet är helt klart det du skall prioritera.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 11:31   #4
Motoranimal
Registered User

Motoranimals avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Pratar du om styrketräning är det sällan stora mängder kolhydrat det handlar om för att fylla på depåerna igen och proteinet är helt klart det du skall prioritera.
Ja, styrketräning. Låter bra, vill inte äta så mycket kolhydrater. Men varför är det viktigt att fylla på dessa depåer? Antar att jag lär prestera sämre om jag inte gör det men har de någon annan effekt?
Motoranimal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 11:35   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Motoranimal Visa inlägg
Ja, styrketräning. Låter bra, vill inte äta så mycket kolhydrater. Men varför är det viktigt att fylla på dessa depåer? Antar att jag lär prestera sämre om jag inte gör det men har de någon annan effekt?
Framför allt för att ha energi till nästa pass. Styrketräning utnyttjar ju lagrad energi i den arbetande muskeln och direkt efter passet är musklerna som mest effektiva för att lagra in kolhydrater.

Dessutom blir en mindre mängd protein ren energi och mer kan utnyttjas i muskelproteinmetabolism. Men den senare fördelen är ju tveksam om den är värt något om mer kolhydrater skulle innebära att du skär ner på proteinet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.