Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-09, 22:17   #1
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Reg.datum: Jan 2010
Arrow Får ej maxa på gymmet!?! What to do?

Tänker nu presentera ett förhoppningsvis ganska ovanligt problem som har inträffat på mitt gym. Vill ha seriösa åsikter på vad som borde göras.

Allting började med att jag runt årsskiftet bytte gym från kommunens lokaler till ett lite "finare gym", privatägt osv. Har flera polare som tränar där nere och ville ha en nytändning och få mer av den sociala biten av gymmandet.

Allt funkade bra tills jag upptäckte att bänkpressarna, som är fasta ställningar, lutar. Ligger man och värmer upp på 60-70kg så märker man tydligt hur vikten på ena sidan glider av och andra sidan ligger stenhårt emot. Detta påpekade jag för ägaren till gymmet och han sa lite tafatt att dom skulle kolla upp saken. Inget hände och jag tog saken i egna händer. Efter att ha bett ett par hantverkare som byggde om lite på gymmet att hjälpa mig så mätte vi tillsammans med laser och upptäckte att bänken som man ligger på lutar i förhållande till ställningen, och ganska mycket oxå. Detta gällde även andra bänken som ligger spelvänt bakom. Jag tog upp detta med ägaren, nu 4 veckor sedan och inget har hänt.

Idag när jag skulle maxa i marklyft står jag redo med 220kg, lyfter, fail och släpper ner den i golvet. Helt plötsligt kommer en spydig kommentar från ägaren som jag trodde först ville kolla så jag inte skadat mig: (Ä=ägaren, J=Jag)
Ä: - "Du fattar väl själv att det där inte funkar va?!"
J: - "Vad menar du?"
Ä: - "Hålla på och lyfta såhär tungt!"
J: - "Men vadå, försöker du säga att jag inte får maxa hädan efter?"
Ä: - "Precis, det förstår du väl själv att golvet inte håller för!"
Därefter springer han lite homosexuellt skärrad därifrån (ingen bra stake i killen).

Personligen anser jag att jag har blivit dömt i deras ögon sedan jag satte min fot där nere. Dom visar mig ingen respekt, flera personer inkl. mig själv har sett hur dom har tittat snett, viskat, pekat osv.

Jag söker ingen sympati utan undrar mer hur jag ska gå tillväga? Jag menar, jag betalar just nu 210kr/mån för att träna på ett gym där jag blir snetränad i bänk och inte får maxa!
Ska jag fortsätta ligga på om bänken, fortsätta maxa och köra mitt race eller ska jag lyssna på vad dom säger och bara hämma mig personliga utveckling. Vad ägaren menar är att jag inte får lyfta tungt alls. Mina 6or på 180kg är helt uteslutet.

Anser att han borde haft en annan approach mot mig, bett mig släppa den lugnt, lägga lite mjuka mattor under. Men det han sa idag gjorde mig bara förbannad!!! Har tyvärr tecknat ett auto-giro konto på 1år och kan ej bryta detta. Men kan dom inte respektera mina mål och abitioner så tänker jag inte respektera deras gym!
KimPod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:20   #2
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vad händer om du fortsätter träna tungt men utan att förstöra saker? bryter dom ditt avtal genom att slänga ut dig så är det väl lugnt.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:21   #3
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
prata med ägaren och kom fram till en bra lösning när det gäller marklyften. Ligg på om bänkarna.

Alltid bättre att ha en dialog än att bli den som alla tycker illa om.
Gammal 2010-02-09, 22:23   #4
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Vad sägs som att du byter överpris gymmet mot det kommunala igen?
Gammal 2010-02-09, 22:28   #5
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Vad händer om du fortsätter träna tungt men utan att förstöra saker? bryter dom ditt avtal genom att slänga ut dig så är det väl lugnt.
Vill inte att det ska behöva gå så långt, vill träna där nere då jag trivs på gymmet i övrigt. Grejen är oxå att jaghar fixat 2-3 personer till som skaffat helår därnere, på det sättet har jag tyvärr gjort dom ett par tjänster, men dom kan inte göra mig något.

Ska jag kanske prata med dom och försöka möta halvvägs? Jag kan tänka mig att bygga något slags underlag, en platta som sprider ut trycket över en större yta. Golvet är av betong med källarutrymme under. Borde det trots detta inte hålla för en 110kg stöt? 220/2
Gammal 2010-02-09, 22:31   #6
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Vill inte det, trivs med foolket, gymmet i övrigt osv!
Har ju dessutom tecknat auto-giro bundet på 1år
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
prata med ägaren och kom fram till en bra lösning när det gäller marklyften. Ligg på om bänkarna.

Alltid bättre att ha en dialog än att bli den som alla tycker illa om.
Ja som sagt, kan tänka mig bygga en platta av ngt slag som sprider kraften över en större yta. Skulle det funka?
Gammal 2010-02-09, 22:32   #7
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Överpris ? Skojjar du
Gammal 2010-02-09, 22:35   #8
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pdaddy Visa inlägg
Överpris ? Skojjar du
haha, allt är väl relativt

Med tanke på att jag där nere får tillgång till flertalet löpband, trappmaskiner, spinningcyklar, billigt solarium osv så är det kanske inte så dyrt. På det kommunala gymmet kostar det ju dock bara 900kr, helår
Gammal 2010-02-09, 22:37   #9
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pdaddy Visa inlägg
Överpris ? Skojjar du
Kanske överpris om man inte kan träna vettigt där.

Till trådskaparen:
tycker att du ska ta upp problemet med ägaren och fråga om ni kan lösa det här på något vis. Om ni inte kan komma överens kanske du känner dig missnöjd med träningen och de kanske kan tänka sig att avbryta ditt kontrakt.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:37   #10
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Om nu styrkeutvecklingen i marklyft är så viktig för dig som den verkar tycker jag att du borde gå med i en styrkelyftarförening som du besöker när du ska träna mark.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:40   #11
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Tänkte samma sak, överpris?

Testa populära "gym" i Sthlm. Det där är gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:41   #12
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Kanske överpris om man inte kan träna vettigt där.

Till trådskaparen:
tycker att du ska ta upp problemet med ägaren och fråga om ni kan lösa det här på något vis. Om ni inte kan komma överens kanske du känner dig missnöjd med träningen och de kanske kan tänka sig att avbryta ditt kontrakt.
Som sagt, vill helst inte behöva detta. Har ökat massor bara senaste månaden där nere och har verkligen fått en nytändningen som jag behövde. Men som du säger, mötas någonstans hade varit bäst, ngn som har förslag på hur man kan lösa markbiten?

Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Om nu styrkeutvecklingen i marklyft är så viktig för dig som den verkar tycker jag att du borde gå med i en styrkelyftarförening som du besöker när du ska träna mark.
Är intresserad av AF, möjligtvis i framtiden BB. Att lyfta tungt är inte mitt mål, utan bara ett bevis på att träningen går frammåt. 99% av alla som gymmar försöker väl maxa ett par ggr/år? Dessutom finns inget sådant alternativ där jag bor!

Edit; Dessutom anser jag att 6*180kg inte är SL-träning utan visar min periodisering detta så tänker jag ju inte gå ner på 12-15*120 bara för att dom är rädda om sitt golv?

Senast redigerad av KimPod den 2010-02-09 klockan 22:43.
Gammal 2010-02-09, 22:46   #13
dellan
Registered User

dellans avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Marklyft är väl en övning de flesta helst kör lägre repititioner på. Det vet du väl själv om.
dellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:47   #14
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Om gymmet inte har någon plats för marklyft så tycker jag att man kan förstå att dom inte vill att du ska ställa dig på random ställe och köra det.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:51   #15
KimPod
Registered User

KimPods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Om gymmet inte har någon plats för marklyft så tycker jag att man kan förstå att dom inte vill att du ska ställa dig på random ställe och köra det.
Men det är ju just det dom har. Det står ju inge skylt direkt med "här gäller marklyft", men ett par utlagda gummimattor osv, ska försöka fixa bild imorgon.
men vadå, du menar att jag ska skita i den, enligt mig, bland de bästa, mest utvecklande övningarna man kan köra?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.