Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-05, 23:16   #1
zajmon
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Alkoholfritt öl

Hur tror ni det ligger till med alkoholfri öl, är det var man kallar "onyttigt"?
Jag förstår att det är bättre än starköl men om man jämför med cola, apelsinjuice och vatten. Vad är dåligt i det?
zajmon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 23:34   #2
Scar
Registered User

Scars avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av zajmon Visa inlägg
Hur tror ni det ligger till med alkoholfri öl, är det var man kallar "onyttigt"?
Jag förstår att det är bättre än starköl men om man jämför med cola, apelsinjuice och vatten. Vad är dåligt i det?
Apelsinjuice innehåller vitaminer, och lite annat smått och gott. Alkoholfri öl innehåller nog inte så mycket av sånt. Inte cola heller för den delen.
Gammal 2010-02-05, 23:35   #3
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det är väl inte dåligt i sig, men det är "tomma" kalorier, du hittar inget fantastiskt i det. Bättre än saft och läsk, lite B-vitaminer osv.

Jever fun som är en härligt besk alkoholfri öl innehåller 18kcal per 100ml, inte speciellt mycket, och dricker man inte för fyllan så halsar man ju inte direkt många.
Gammal 2010-02-06, 08:39   #4
xlucasx
Registered User

xlucasxs avatar

Reg.datum: Jan 2010
Det innehåller humle så har du tur och tror på naturmediciner med hela ditt hjärta så kanske du blir lite sömnig. Annars är det som redan nämnts tomma kalorier förutom b-vitamin, men uppskattar man smaken så varför inte? 18 kcal per 100 ml kan man helt klart unna sig även under den hårdaste deff, och det är nog bra mycket bättre för kroppen och tänderna än t.ex läsk och juice. Inte sagt att jag tror att det är bra, tror inte att det är lika dåligt bara.

Där är Jever Fun iallafall för dom är nyfikna, den var däremot inte 100% alkoholfri.
http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=
Gammal 2010-02-06, 11:06   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Avseende vitaminer och mineraler är säkert alkoholfri öl en lika bra källa som juice. Den innehåller väl dessutom både mindre mängd kolhydrater och dessutom inte i for av socker som juice (ja det är socker även om inget extra har tillsats).

Jag ser inte lättöl/alkoholfri öl som ett sämre alternativ om du jämför med juice. Båda kan du dricka något glas av utan dåligt samvete om du vill men ingen av dom skulle jag rekommendera som konstant måltidsdryck.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 17:11   #6
zajmon
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Tack för svaren allihop, saken känns utredd. Nu gäller det bara att hinna en som är god också För mig känns det som ett bra alternativ att ha hemma när man i annat fall kanske tagit en cola, glas vin eller starköl. Givetvis inte som en ersättare för vatten.

Eddie, du ska ha cred för ditt jobb här på sidan!
zajmon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:35   #7
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av zajmon Visa inlägg
Nu gäller det bara att hitta en som är god också
Jag tycker Carlsbergs alkoholfria är riktigt riktigt god.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 22:14   #8
Currenthill
Oomkullrunkelig.

Currenthills avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jever fun som är en härligt besk alkoholfri öl innehåller 18kcal per 100ml, inte speciellt mycket, och dricker man inte för fyllan så halsar man ju inte direkt många.
Jag var tvungen att köpa mig ett par stycken och prova. Den funkar faktiskt riktigt bra! Tack för tipset!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.