Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-30, 18:03   #1
poison91
Registered User

poison91s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Dricka ägg...

Tjennare, ja har tröttnat på å koka ägg så ja dricker istället, men vad är egentligen bäst? för ja orkar nätt å jämt äta 4 kokta ägg, men nu när ja dricker så bruakr ja ta 6 på morgonen och 10-12 på kvällen med gulan å hela köret. som sagt vad är bäst 4 kokta ägg per dag lr 17-18 råa ?
Gammal 2009-12-30, 18:10   #2
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Du kan inte tillgodogöra all protein från ägget om du äter det rå, dessutom finns det risk (små) för salmonella. Har du tröttnat på kokt ägg kan man alltid göra omelett av det.

Bra artikel av våran kära moderator.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg...idigt-men-bra/

Senast redigerad av Prankie den 2009-12-30 klockan 18:12.
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 18:12   #3
poison91
Registered User

poison91s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Du kan inte tillgodogöra all protein från ägget om du äter det rå, dessutom finns det risk (små) för salmonella. Har du tröttnat på kokt ägg kan man alltid göra omelett av det.
okej okej, synd för tkr de e väldigt lätt å behändigt att dricka de :P, å mätt blir man inte av de heller
Gammal 2009-12-30, 19:11   #4
Gabriel174
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
King Grub tror jag länkade detta:

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 19:14   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174 Visa inlägg
Ja det är referens nummer 3 i min text.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 15:24   #6
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Jag slänger in en följdfråga på detta med ägg och salmonella.

Råa ägg ger ökad risk för salmonella (väldigt ovanligt i Sverige) men, i risk om att bli utskrattad, "var sitter bakterierna"? Är båda äggvitan och äggulan "bärande på bakterier"?.

Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg. Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella, men om jag beställer samma rätt utomlands? Hur hög/låg är risken? Eller är det äggvitan som är "farlig" i detta fall?

Samma borde gälla majonnäs t.ex. som baseras på råa äggulor.

Tacksam för svar!
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:34   #7
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella
Farligt värre om det bara är 99% säkert med svenska ägg
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 18:04   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Jag slänger in en följdfråga på detta med ägg och salmonella.

Råa ägg ger ökad risk för salmonella (väldigt ovanligt i Sverige) men, i risk om att bli utskrattad, "var sitter bakterierna"? Är båda äggvitan och äggulan "bärande på bakterier"?.

Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg. Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella, men om jag beställer samma rätt utomlands? Hur hög/låg är risken? Eller är det äggvitan som är "farlig" i detta fall?

Samma borde gälla majonnäs t.ex. som baseras på råa äggulor.

Tacksam för svar!
Intressant frågeställning. Har själv börjat göra majonnäs så det kan vara kul att veta. inte för att jag kommer att sluta med majonnäs om det skulle vara så att det sitter i gulan.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 20:05   #9
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg.
När det gäller carbonara ska ägget röras ner i riktigt varm pasta och gärna spara lite av kokvattnet för att blanda runt med. Blir både saftigare samt ska koka ägget tillräckligt, åtminstone enligt ett par TV-kockar jag sett.

Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.
Gammal 2010-01-09, 21:56   #10
Alfred Nobel

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
När det gäller carbonara ska ägget röras ner i riktigt varm pasta och gärna spara lite av kokvattnet för att blanda runt med. Blir både saftigare samt ska koka ägget tillräckligt, åtminstone enligt ett par TV-kockar jag sett.

Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.
Må hända att man tillagar carbonara på olika sett för det finns inget SKA i matlagning (undantaget då man gör sås kanske). Dock har jag vid flertalet gånger blivit serverad carbonara med en råäggula, liggandes kvar i ett halvt äggskal, i mitten av ett berg med spaghetti.
Gammal 2010-01-09, 21:58   #11
Alfred Nobel

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Intressant frågeställning. Har själv börjat göra majonnäs så det kan vara kul att veta. inte för att jag kommer att sluta med majonnäs om det skulle vara så att det sitter i gulan.
Exakt! Det är en annan tanke som slagit mig. Utomlands, där salmonella och andra sjukdomar är vanligare, är majonnäsen vit till skillnad från här i Sverige där den (hemgjord) är ljusgul, typ äggula. Kan de vara så att de exprimenterar ingredienserna för att få död på bakterierna?

Kmr aldrig sluta göra majonnäs. Aioli for life!
Gammal 2010-01-09, 22:03   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Må hända att man tillagar carbonara på olika sett för det finns inget SKA i matlagning (undantaget då man gör sås kanske). Dock har jag vid flertalet gånger blivit serverad carbonara med en råäggula, liggandes kvar i ett halvt äggskal, i mitten av ett berg med spaghetti.
Glöm inte att det finns mycket tradition maträtter också. Det är definitivt inte så att alla maträtter är tillredda på bra sätt ur hälsosynpunkt. Råbiff, sås gjord på mutagenrikt stekflott, blåsfisk m.m.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 22:28   #13
Backbeat
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Salmonella förekommer främst på äggskalet och svenska ägg vad jag vet blir alltid tvättade/strålade för att döda bakterierna. Om hönan som värper äggen är infekterad av salmonella så finns det chans att själva ägget kan innehålla bakterierna men för att göra det extra säkert så blanda gulan med syran och lite salt först så borde det låga pH't ta kål på det mesta man inte vill ha
Backbeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 09:30   #14
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Det var inte så jag menade, utan de kockar jag hört detta ifrån säger att det är så man ska göra för att just tillaga ägget och undvika riskerna, inte för att göra rätten i sig.
Gammal 2010-01-10, 09:57   #15
Turbonisse
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Glöm inte att pytt i panna skall serveras med rått ägg
Du lär knappalunda få salmonella av Svenska ägg, risken att bli överkörd när du går och köper äggen är mångfalt större.
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:49.