2009-12-29, 09:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Årets förvillare
Hann jag först med nyheten?
http://www.vof.se/visa-folkbildare
O vem det blev kan kollo nog räkna ut själva.
Citat:
Annika Dahlqvist har också spridit egendomliga påståenden om kopplingen mellan kosten och cancer. Den som äter en kost med mycket fett får enligt henne inte cancer, vilket inte bara är okunnigt utan skuldbelägger människor som insjuknar i cancer. Bakom myndigheternas råd ser hon en konspiration av industriintressen. Hon påstår att "etablissemangets" kostråd orsakar cancer och att mammografi därför inte skulle behövas. Ett sådant uttalande riskerar att leda till att kvinnor avstår från mammografi och till att fler fall av bröstcancer inte upptäcks i tid. I stället för att förstå att det ligger diskussioner bakom varje beslut, där fördelar vägs mot nackdelar med de rekommendationer som ges, föredrar Annika Dahlqvist konspirationsteorier.
Som läkare har Annika Dahlqvist ett särskilt ansvar för att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Att i stället sprida okunnigt tyckande och direkta felaktigheter är att missbruka sin ställning och det motiverar att hon får utmärkelsen Årets förvillare.
|
|
|
2009-12-29, 09:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Hon har definitivt förtjänat det med de uttalanden hon gjort.
Jag nämnde det på Kostdoktorns forum och blev genast påhoppad av Frank Nilsson för att jag förespråkar Fairings sportdrycker.
Men det modererades bort.
|
|
|
2009-12-29, 09:47
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Du var first.
Självklart vann Annika!
Vilket erkännande.
Staffan Ullstrand verkar vara ett bra val till årets folkbildare.
|
|
|
2009-12-29, 09:49
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag nämnde det på Kostdoktorns forum och blev genast påhoppad av Frank Nilsson för att jag förespråkar Fairings sportdrycker. 
|
Va?
Du talar om att Annika har fått ett "pris" och du får stryk för att du har sagt att en sportdryck är bra i vissa sammanhang?
Non sequitur?
|
|
|
2009-12-29, 09:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Verkar som att det redan har haft positiv inverkan på henne.
"– Det känns som en oerhörd skam och vanära. Det har blivit mycket tårar i dag. Jag har till och med funderat på vad jag ska göra resten av mitt liv."
Att hon reflekterar över vad hon ska göra är ju onekligen positivt.
|
|
|
2009-12-29, 09:50
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rimmon
Verkar som att det redan har haft positiv inverkan på henne.
|
Ja, vad ska hon göra nu?
Har hon redan vunnit så blir det svårt att slå.
Iofs har väl ingen vunnit flera gånger?
|
|
|
2009-12-29, 09:51
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Ptja, http://kolozzeum.com/forum/showpost....&postcount=277
Dessutom: likt många kvinnliga läkare som väljer att inte genomgå mammografi avråder inte heller Annika andra från att göra det.
Men det vore ju inte lika spännande om VoF faktiskt hade gjort lite bakgrundsundersökning, eller hur?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-29, 09:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Va?
Du talar om att Annika har fått ett "pris" och du får stryk för att du har sagt att en sportdryck är bra i vissa sammanhang?
Non sequitur?
|
Du har missat Franks diskussioner på vår blogg va?
Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.
|
|
|
2009-12-29, 09:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ja, vad ska hon göra nu?
Har hon redan vunnit så blir det svårt att slå.
Iofs har väl ingen vunnit flera gånger?
|
Hahaha, hon verkar ju ganska ambitiös så hon kanske ger sig in i kampen redan till nästa år.
Citat:
Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.
|
Det där måste jag helt klart undersöka, låter väldigt underhållande!
|
|
|
2009-12-29, 09:58
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
|
Har bara sett det som hastigast. Men inte orkat titta mer.
Kanske är underhållande?
Citat:
Ursprungligen postat av Rimmon
Hahaha, hon verkar ju ganska ambitiös så hon kanske ger sig in i kampen redan till nästa år.
|
Jodå.
Hon skriver på bloggen:
Citat:
|
Ett sätt att se det är att nu har jag avverkat utnämningen till Årets Förvillare. Ingen har ju blivit det två gånger hittills, men jag kan kanske bli den förste på det.
|
|
|
|
2009-12-29, 10:00
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Dessutom: likt många kvinnliga läkare som väljer att inte genomgå mammografi avråder inte heller Annika andra från att göra det.
Men det vore ju inte lika spännande om VoF faktiskt hade gjort lite bakgrundsundersökning, eller hur?
|
Maila Aija Sadurskis, vice ordförande i Vetenskap och Folkbildning, e-post: a.sadurskis@vof.se som är ansvarig för utnämningen av Annika och påpeka att de har gjort fel och att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger.
|
|
|
2009-12-29, 10:03
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Maila Aija Sadurskis, vice ordförande i Vetenskap och Folkbildning, e-post: a.sadurskis@vof.se som är ansvarig för utnämningen av Annika och påpeka att de har gjort fel och att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger.
|
Min mun är full av dina ord. De smakar inte gott.
Jag har inte sagt att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger, men vad gäller mammografi är hon bevisligen felciterad.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-29, 10:10
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Min mun är full av dina ord. De smakar inte gott.
|
Säkert för mycket kolhydrater för dig.
Citat:
Jag har inte sagt att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger, men vad gäller mammografi är hon bevisligen felciterad.
|
Vad har de citerat?
Jag gissar att de när det gäller just mammografin lutar sig på nån tidningsartikel som i sin tur har handskats ovarsamt med direkt citat.
Det de grundade utnämningen av henne på var framförallt "Som läkare har Annika Dahlqvist ett särskilt ansvar för att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Att i stället sprida okunnigt tyckande och direkta felaktigheter är att missbruka sin ställning och det motiverar att hon får utmärkelsen Årets förvillare."
|
|
|
2009-12-29, 10:14
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ptja, http://kolozzeum.com/forum/showpost....&postcount=277
|
Jag förstår inte vad din länk har med något att göra och sedan angående hennes uttalanden så anser jag att det är rätt korkat:
"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer."
|
|
|
2009-12-29, 10:18
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Trance
"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer."
|
Citat:
Jag gissar att de när det gäller just mammografin lutar sig på nån tidningsartikel som i sin tur har handskats ovarsamt med direkt citat.
|
Precis. Det är ganska dålig stil. http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...dd_till_årets:
Citat:
|
Ursprungligen postat av Annika Dahlqvist
Jag har aldrig sagt att mammografi saknar berättigande, Jag sade bara till Aftonbladet att jag själv inte ansåg det tiden och mödan värt att mammografera mig.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jag förstår inte vad din länk har med något att göra
|
Kopplingen cancer och glukos. Det är ju en del av det hon beskylls för att inte ha belägg för.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.
|

|