Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-10, 10:45   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Vassleprotein före styrketräning ökar kaloriförbrukningen det kommande dygnet

Citat:
PURPOSE:: To determine if protein supplementation (PRO) prior to an acute bout of heavy resistance training (HRT) would influence post-exercise resting energy expenditure (REE) and the non-protein respiratory exchange ratio (RER). Hypothesis: REE would be increased and RER would be decreased up to 48 hours following timed PRO and HRT compared to carbohydrate supplementation (CHO) and HRT.

METHODS:: Eight resistance-trained subjects (5M, 3W) participated in a double-blind, two trial crossover design, where REE and RER were measured (7:00am) on four consecutive days. On the second day of trial one, subjects consumed 376 KJ of either PRO (18g whey protein, 2g carbohydrate, 1.5g fat) or CHO (1g whey protein, 19g carbohydrate, 1g fat) 20 minutes prior to a single bout of HRT (9 exercises, 4 sets, 70-75% 1RM). REE and RER were measured 24 and 48 hours post-HRT. During trial two, the same protocol was followed except subjects consumed the second supplement prior to HRT.

RESULTS:: Compared with baseline, REE was elevated significantly in both CHO and PRO at 24 and 48 hours post-HRT (p < 0.05). At 24 hours post-HRT, REE in response to PRO was significantly greater compared to CHO (p < 0.05). RER decreased significantly in both CHO and PRO at 24 hours post-HRT compared to baseline (p < 0.05). No differences were observed in total energy intake, macronutrient intake, or HRT volume (p > 0.05).

CONCLUSION:: Timing PRO prior to HRT may be a simple and effective strategy to increase energy expenditure by elevating REE the day after HRT. Increasing REE could facilitate reductions in body fat mass and improve body composition if nutritional intake is stable.
Med Sci Sports Exerc. 2009 Dec 4. Timing Protein Intake Increases Energy Expenditure 24 Hours Post-Resistance Training.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 10:56   #2
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Alltså ovärt att "lägga kalorierna på mat" istället under deff.

Undrar direkt VAD det är som kostar extra energi? Är det så att proteinsyntesen bli högre även upp till 2 dygn efter träning om man intar protein (eller fria EAA) innan träning, och därför höjer REE?

Intressant however och jag kommer fortsätta med EAA före och efter mina pass för alltid (grattis kolo jag kommer alltid att behöva köpa EAA :P)
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 10:56   #3
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Skulle det kunna tänkas att detta är överförbart på EAA? (med tanke på att proteinet består av aminosyror osv..)
Gammal 2009-12-10, 11:08   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Skulle det kunna tänkas att detta är överförbart på EAA? (med tanke på att proteinet består av aminosyror osv..)
Otänkbart är det ju inte men samtidigt har just vassleproteinet en del intressanta metabola effekter som kan spela in.

Och om resultatet beror på dess så kanske inte EAA är lika bra ur just den studerade synpunkten.

Sedan har jag ju inte läst fullängdaren och vet inte vilka siffror vi pratar om. Troligtvis små och jag skulle inte dra Mortys slutsats utifrån abstraktet. Hur lång tid kollar man t.ex. upp för hur pass bra individer upprätthåller aptiten därefter? Leder det i slutändan till att man ändå äter mer är det ju inte så mycket vunnet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 11:45   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Alltså ovärt att "lägga kalorierna på mat" istället under deff.
Intressant slutsats de måste ha dragit i studien för i abstraktet hittar jag inget som bekräftar det du skriver och eftersom de inte har testat "mat" så undrar jag lite vad de baserar det på.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 13:30   #6
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Det kommer aldrig bli onödigt att lägga kalorier på mat. En längre mättnadskänsla överstiger nog en liten utvunnen energimängd.

Intressant abstrakt, hur som helst.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:27   #7
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Intressant slutsats de måste ha dragit i studien för i abstraktet hittar jag inget som bekräftar det du skriver och eftersom de inte har testat "mat" så undrar jag lite vad de baserar det på.
Jag drar slutsatsen från följande:
Citat:
No differences were observed in total energy intake, macronutrient intake
Samt
Citat:
Timing PRO prior to HRT may be a simple and effective strategy to increase energy expenditure by elevating REE the day after HRT. Increasing REE could facilitate reductions in body fat mass and improve body composition if nutritional intake is stable.
Tror dock att jag uttryckte mig lite väl drastiskt... Menade att det var värt att flytta 80 kcal till vassle/eaa > äta potatis/köttbulle för de kalorierna, då detta sannolikt ger en större än den som mat ger (tänker på andra studier som grub postat ).
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:43   #8
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
En ganska ordentlig ökning på ca 91 kcal REE av dagen efter ett intag av 18g protein före ett styrketräningspass. Proteinsyntes? Hmm, stämmer detta?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:45   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
En riktigt rejäl ökning, får man säga. Fyra träningspass i veckan = nästan 19000 kcal extra på ett år.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:38   #10
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Den här studien ska läsas, tackar Grub!
Gammal 2009-12-10, 16:15   #11
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Mycket intressant läsning! Tack Grub.

Det verkar dock som att CHO går om PRO sett till REE 48h efter HRT. Detta efter att ha fått ordentligt stryk där vid 24h efter. Någon som har någon förklaring till detta?
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 18:41   #12
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Nu har jag inte studien framför mig men jag tror att det faktiskt inte är någon skillnad vid 48h även om det ser ut som om CHO ligger högre så är skillnaden för liten mellan dem.
Gammal 2009-12-10, 18:43   #13
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Seriöst, jag skulle nästan kunna börja med vassle i defftider pga detta, kan inte någon komma in och säga att EAA är lika bra
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 18:58   #14
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Jag har mycket svårt att tänka mig att det beror på just vassle i sig utan mer på proteinsyntes eller andra mekanismer som kickas igång vid intag av protein före träningen. Nästan vilken proteinkälla som helst skulle nog ge liknande effekter i det avseeendet även om det kanske kan vara mindre skillnader mellan dem.

Jag har däremot svårt att se att man får exakt samma resultat, dvs nästan 100kcal ökning av REE om man upprepar denna studie. Jag tror slumpen har en del i den siffran också även om det är statistiskt signifikant.
Väger man in precisionen i mätningen och dag till dagvariationen i REE så kommer man få en viss variation mellan mätningar om man bara mäter på 8 pers. medelvärdet borde bli 0 men konfidensintervallet uppskattar jag till kanske +-4%, alltså 0+-60 kcal.
Gammal 2009-12-13, 21:44   #15
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Exhale_ Visa inlägg
Det verkar dock som att CHO går om PRO sett till REE 48h efter HRT. Detta efter att ha fått ordentligt stryk där vid 24h efter. Någon som har någon förklaring till detta?
Någon som kikat på fulldängaren och har en tanke till varför det är så? Eller är det jag som är bakom flötet och inte fattar det självklara :P (has happened before)
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.