Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-28, 20:38   #1
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Fråga angående träning.

Undrar vilket sätt som är bäst att träna för att öka förbränningen.
Läser på många ställen att helkropps träning är den bästa metoden för att höja metabolismen och växthormoner, så man förbränner mer fett. Stämmer det?
Och isånnafall, kör man 1 övning (3-4 set) per muskelgrupp/pass då, och 3-4 gånger i veckan? Antar att man kör superset, triset eller cirkelträning isf.

Om ni förstår vad jag är ute efter
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 20:44   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Nja. Styrketräningens fettförbrännande effekt i sig är ganska marginell. EPOC, efterförbränning, har visat sig vara ganska låg också. Det är i så fall om du får mer muskelmassa, men även det utgör rätt små skillnader.

Konditionsträning, t.ex. löpning, kan du komma upp i rätt mycket energiåtgång under själva aktiviteten, jämfört med styrketräning. Annars är det maten du får justera. Styrketräning för muskeltillväxt/-behåll.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 20:44   #3
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag är inte sådär jättemycket insatt i det hela men jag förespråkar tung styrketräning under deffen för att behålla muskelmassa. Jag själv kör helst halvkroppspass.

Sen utöver styrketräningen (vid andra tillfällen) skulle jag rekommendera HIIT för att få igång förbränningen.
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 21:29   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Alright, tack för svaren
Gammal 2009-10-28, 21:39   #5
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Tänkte för just nu kör jag; Dag 1: Triceps/Biceps, 3 övningar/muskel i Superset (Så det blir 3 superset)
Dag 2: Samma, fast Bröst/Rygg
Dag 3: Samma, fast Ben(Kanske mage)/Axlar
Vila Dag 4:
Sen börjar jag om från Dag 1 osv.. Vilar var 4e dag.

Skulle det kanske vara mer effektivt om jag körde en helkropps träning Dag 1, 3 och 5 istället, med 1 övning/muskel. ?

Eller ska jag fortsätta som jag håller på med?

Kör ju även 3-4 olika konditionspass under veckan såklart*

Är mer ute för att få en slimmad kropp än en stor, om ni förstår vad jag menar
Gammal 2009-10-28, 21:41   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ska du använda styrketräningen som förbränningsträning så är det högre reps och kort vila som gäller under en betydande del av passen. Det är däremot inte det effektivaste sättet att göra av med energi men tycker man det är roligare än vanlig konditionsträning så funkar det. Roligheten kan diskuteras då det ger rejält med laktat ("mjölksyra").

Vad gäller vad man sysslar med om man kör konditionsträning så skulle jag säga att blandning av låg-, medel- och högintesivt funkar bäst i förhållande till slitigt det är för kroppen. Det vill säga t ex att man går en sväng någon dag, joggar/cyklar en annan och sen kör man något som är riktigt rejält jobbigt under kort tid en annan dag.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 15:04   #7
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ska du använda styrketräningen som förbränningsträning så är det högre reps och kort vila som gäller under en betydande del av passen. Det är däremot inte det effektivaste sättet att göra av med energi men tycker man det är roligare än vanlig konditionsträning så funkar det. Roligheten kan diskuteras då det ger rejält med laktat ("mjölksyra").

Vad gäller vad man sysslar med om man kör konditionsträning så skulle jag säga att blandning av låg-, medel- och högintesivt funkar bäst i förhållande till slitigt det är för kroppen. Det vill säga t ex att man går en sväng någon dag, joggar/cyklar en annan och sen kör man något som är riktigt rejält jobbigt under kort tid en annan dag.
Men tror du det är bättre att köra 3 stycken helkroppspass i veckan, med 1 övning/muskel per gång, eller att köra som jag skrev ovan? (Triceps/Biceps Dag 1, Bröst/Rygg Dag 2, Ben/Mage Dag 3, vila dag 4, sen börja om igen. 3 övningar/muskel då såklart)
För att maximera förbränningen i styrkepassen*

Konditionsträningen kör jag som du säger, en dag ~6 km 70% , annan dag intervaller på 90-100%, sen kanske 8-10 km i 65-70%. Blir oftast 3 gånger/veckan, ibland 4 när jag far o lirar fotboll eller basket eller liknande

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.