Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-13, 21:28   #1
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Dricka grädde för att öka sitt kcal-intag?

Jag tillhör den gruppen som har väldigt svårt för att äta mycket mat. Så länge jag tänker på det kan jag pressa i mig det extra jag behöver, men det är absolut inte med ett leende på läpparna. Det värsta med det hela är att om jag pressar mig vid en måltid så håller det i sig och jag är inte hungrig nästa gång jag ska äta. Det är alltså ett konstant krigande. Om jag hade ätit efter mina hungerkänslor så hade jag droppat 5kg på nolltid, och antagligen mer med tiden.

Det jag tänkte börja testa nu är att försöka dryga ut mitt intag med lite grädde. Blanda lite i gainern, dricka lite innan jag lägger mig osv. Kan detta vara en bra ide? Hälsoaspekter?
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:30   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Ptja, låter gott. Mjölkfett sägs ju tydligen vara nyttigt. Hälsoaspekterna vet jag inte. Om det bara handlar om att komma upp i ditt faktiska energibehov låter det inte som något negativt.

Hade det varit en nackdel att bli av med 5 kg fett? (jag förutsätter tillräckligt proteinintag) Är du underviktig som det är? Hur mycket rör du dig?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:34   #3
Larsson85
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Låter gott.

Hade det varit en nackdel att bli av med 5 kg fett? (jag förutsätter tillräckligt proteinintag) Är du underviktig som det är? Hur mycket rör du dig?
Att gå ner 5kg för mig innebär inte att jag blir av med 5kg fett. Jag har låg fettprocent som det är och när målet är att bulka upp mig och blir grov så är det verkligen inte önskat.

Jag gymmar några dagar i veckan. 3-4ggr i veckan skulle jag uppskatta att det blir, även om ambitionen är mer.
Gammal 2009-10-13, 21:35   #4
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Drick hellre mer mjölk tycker jag. Bättre balanserat och nog kan du dricka lite mer även när du är mätt. Om du äter godis / kakor för att dryga ut så tipsar jag dig om att testa att låta bli. Jag kan ha svårt att nå allt jag behöver äta också och snask och sådant sabbar bara min aptit.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:36   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Hur äter du idag? Du är inte första personen som gör en tråd som handlar om just det här problemet, och det är inte ovanligt att det helt enkelt äts för mättande saker. Det är gröt och ägg till frukost, kyckling till lunch och middag, kvarg till kvällsmat.
Gammal 2009-10-13, 21:37   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Drick hellre mer mjölk tycker jag. Bättre balanserat och nog kan du dricka lite mer även när du är mätt. Om du äter godis / kakor för att dryga ut så tipsar jag dig om att testa att låta bli. Jag kan ha svårt att nå allt jag behöver äta också och snask och sådant sabbar bara min aptit.
Det finns alltid plats för godis!

Annars håller jag med dig. Mjölk är betydligt godare också, och har bättre näringssammansättning.
Gammal 2009-10-13, 21:41   #7
Larsson85
Registered User

Citat:
Ja, jag kan ofta både dricka lite mer, samt äta lite mer när jag är mätt. Men poängen är att jag verkligen tappar all längtan till mat när jag håller på och trycker i mig så. Det blir helt enkelt inte kul att äta mer. Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.
Gammal 2009-10-13, 21:42   #8
Larsson85
Registered User

Det handlar inte om att ersätta mjölken som ni verkar tro, det handlar om att dryga ut och lägga till grädde utöver för att få i mig enkla kalorier. Det jag främst undrar är hur hälsoaspekterna med detta är.
Gammal 2009-10-13, 21:44   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.
Dvs feta såser, lite fibrer, äter inte hela kycklingfiléer med ris och grönsaker utan skär upp dem i tunna skivor och wokar med en god sås till riset osv?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:46   #10
Larsson85
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Dvs feta såser, lite fibrer, äter inte hela kycklingfiléer med ris och grönsaker utan skär upp dem i tunna skivor och wokar med en god sås till riset osv?
Va, nej.
Gammal 2009-10-13, 21:49   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Det är dock precis så du behöver äta. Såg du ens mitt inlägg? Många som har problem med att få i sig maten äter för fettsnålt, för mycket fibrer och alldeles för... tråkigt.
Gammal 2009-10-13, 22:08   #12
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Exakt. Drick röd mjölk och undvik småäta godis. Skall du äta godis så gör det direkt efter du ätit vanlig mat.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 22:09   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Exakt. Drick röd mjölk och undvik småäta godis. Skall du äta godis så gör det direkt efter du ätit vanlig mat.
Eller efter träningen. En påse Tutti Frutti med något gott och sött vassle är riktigt gott.
Gammal 2009-10-13, 22:12   #14
nmanradnävna
Tim Salijva

Reg.datum: Sep 2009
Citat:

Eller hur, jag kan vara extremt sugen på en riktigt stor måltid mat och så tar jag lite godis, räcker med två stycken valfri lösgodis och sedan är jag inte alls på samma måltidsätarhumör. Men nu har jag lärt mig min läxa. (för längesen) Aldrig godis igen och så gott är det faktiskt inte heller! Riktig mat är fan det bästa som finns.
nmanradnävna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 22:20   #15
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Eller efter träningen. En påse Tutti Frutti med något gott och sött vassle är riktigt gott.
Men det dödar aptiten för mycket. Bara vassle+mjölk mättar en del men man brukar ändå kunna trycka i sig mat någon timme efteråt men lägg till smågodis och det är lätt att man blir mätt länge.

"man" i detta fallet är då mina erfarenheter självklart
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.