Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-28, 10:23   #1
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Reg.datum: Jun 2006
Kol

Min Mor har genomgått ett par hälsokontroller pga hög vilopuls, istället för att ge remiss till kardiolog skickar de nu henne på lungröntgen för att de tror att det kan vara KOL. min mor har aldrig varit rökare. eller för den delen någonsin visat andra symptom på lungsjukdom (t.ex ihållande hosta). Däremot hade både hennes mor och mormor hjärtproblem och dog (vid hög ålder) i hjärtinfarkter.
så istället för att kolla hjärtat (eller sköldkörteln, många symptom tyder på att det skulle vara relaterat till den.) så testar de nu för KOL - anledningen är att min far i några år till och från har rökt MÅTTLIGT - UTOMHUS, jag vågar bedyra att ingen annan i familjen har vart utsatt för passiv rökning. jag tycker att detta verkar helt fullständigt jävla sjukt ärligt talat. att det skulle vara KOL är i detta fall _fruktansvärt_ långsökt.

PS. spirometertestet visade EJ något, och ingen skillnad efter intag av astmamedicin. likförbannat ska de röntga lungorna istället för att kolla hjärtat.
Jag vet att många tror att det är "inne" att klaga på sjukvården, så innan någon fäller den kommentaren bör vederbörande fundera på _varför_ många klagar på den - det är i många fall inte utan grunder.
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:25   #2
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Vad vill du uppnå med tråden?
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:29   #3
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Vad vill du uppnå med tråden?
gnälla ut min frustration. vad vill du uppnå med svaret?
Gammal 2009-09-28, 10:29   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
KOL låter ej troligt
Gammal 2009-09-28, 10:30   #5
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
KOL låter ej troligt
nej jag tycker det låter som en longshot jag med
Gammal 2009-09-28, 10:31   #6
Durante
Registered User

Durantes avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av spange Visa inlägg
gnälla ut min frustration. vad vill du uppnå med svaret?
Få reda på vad du ville uppnå med tråden?
Durante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:38   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Inte helt omöjligt. Min väns mor dog nyligen i lungcancer utan att själv ha rökt en enda cigarett. Hennes man däremot rökte, och hon hade blivit utsatt för passiv rökning.
Gammal 2009-09-28, 10:41   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om hon är övertygad bör hon byta läkare i stället för att gnälla, det står ju en fritt vilka behandlingar och undersökningar man vill medverka till.
Gammal 2009-09-28, 10:42   #9
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Inte helt omöjligt. Min väns mor dog nyligen i lungcancer utan att själv ha rökt en enda cigarett. Hennes man däremot rökte, och hon hade blivit utsatt för passiv rökning.
men det känns som att risken är liten, då även min far bara röker lite, och har inte rökt mer än i perioder sedan 2000ish
och dessutom aldrig har tänt en cigarett inomhus, utan enbart ute på gården, eller på jobb ca 3 mil härifrån. så passiv rökning har i princip aldrig existerat. känns det då inte mer troligt att det skulle vara hjärtat, då absolut inga typiska KOL symptom finns?
Gammal 2009-09-28, 10:42   #10
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Kol är starkt kopplat till rökning, men kan även orsakas av α1-antitrypsinbrist.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:44   #11
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Om hon är övertygad bör hon byta läkare i stället för att gnälla, det står ju en fritt vilka behandlingar och undersökningar man vill medverka till.
jo det har hon redan gjort, hon är väldigt insatt, och har i princip hela livet studerat allt från medicin till anatomi. och jobbar nu som farmaceupt. det är bara det att jag blev så förbluffad över vad de väljer att koncentrera på i detta fallet. löjligt och onödigt att skapa en tråd om det, men jag gjorde det i rena förskräckelsen.
Gammal 2009-09-28, 10:45   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av spange Visa inlägg
men det känns som att risken är liten, då även min far bara röker lite, och har inte rökt mer än i perioder sedan 2000ish
och dessutom aldrig har tänt en cigarett inomhus, utan enbart ute på gården, eller på jobb ca 3 mil härifrån. så passiv rökning har i princip aldrig existerat. känns det då inte mer troligt att det skulle vara hjärtat, då absolut inga typiska KOL symptom finns?
Jaha, ja då är det väl rätt så osannolikt. Som någon annan sagt; be om en annan läkares utlåtande.
Gammal 2009-09-28, 10:49   #13
stolpskott
Banned User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Shit, fatta att vara hennes man och veta att det troligtvis var han som passivt dödade sin egen hustru. Rökning är ett helvete.
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 11:13   #14
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Är du läkare?
Om nej: Låt läkarna göra sitt jobb, de har förmodligen någon avsikt med att kolla efter KOL, om inte endast för att utesluta. Tänk dig vad "bra" om de upptäcker någon elakartad tumör eller liknande samtidigt.

Sluta klanka ner på läkarvården om de faktiskt inte begått ett misstag som ni fått lida för, och när det händer, Lex Maria anmäl dom direkt.
Gammal 2009-09-28, 11:18   #15
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Är du läkare?
Om nej: Låt läkarna göra sitt jobb, de har förmodligen någon avsikt med att kolla efter KOL, om inte endast för att utesluta. Tänk dig vad "bra" om de upptäcker någon elakartad tumör eller liknande samtidigt.

Sluta klanka ner på läkarvården om de faktiskt inte begått ett misstag som ni fått lida för, och när det händer, Lex Maria anmäl dom direkt.
om det inte finns några symptom som egentligen tyder på något lungrelaterat, utan problemet enbart är hög puls, spiromitestet visar inga abnormaliteter. och det finns en historia av hjärtproblem i släkten på hennes sida med samma symptom, du tycker inte då att det vore troligare att det är hjärtat än lungorna?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.