Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard
Att 3 och 4 är mest allvarliga är ju uppenbart. Man kör sitt fordon mot rött och riskerar då att köra över gångtrafikanter på väg över gatan tex. På nummer 2 risker man ju bara att krocka med en bil med sin cykel så man sätter ju mest bara sig själv i fara så det borde vara lägre straff.
Ändå är det konstigt om man skulle förlora körkortet när man cyklar. Det drabbar ju dom som har körkort hårdare och straffen ska ju vara lika för alla.
|
Det lustiga är att om någon cyklistjäkel cyklar mot enkelriktat eller rött ljus och smäller in i din bil går det på din bilförsäkring eftersom en cykel saknar fordonsförsäkring. Detta belastar sedan din försäkringspremie även om du är helt utan skuld. Förlåt för sidospåret, bara ett exempel på hur polis och försäkringsbolag resonerar olika i ansvarsfrågor.
Böterna för att cykla mot rött på cykelbana är 1500 kr om det inte höjdes senaste höjningsomgången. Köra mot rött med cykel på gata bedöms som tidigare nämnts likadant som om du hade gjort det med bil. Kortet ryker om du har ett + 4000 kr i böter. Har du inget körkort får du bara böterna.Att man blir hårdare straffad för att man har ett körkort blir bara logiskt om man betänker att polisen inte har något med saken att göra. Det är Länsstyrelsen som efter den anmälan om vårdslöshet i trafik som följer kallar in körkortet. Själva spärrtiden anses inte som ett "straff".