Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-22, 17:45   #1
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
20g protein var tredje timme.

Hejsan,

Kommer inte i håg var jag läst det så jag kan länka till det, men någonstans läste jag att kroppen behöver påfyllnad av ca 20g protein var tredje timme. Men hur är det egentligen, räcker det med att man äter rätt antal protein över ett dygn, eller måste intaget ske med rätt intervall?

Tack!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 17:46   #2
Trapper Buzz
Banned User

Det måste ske intravenöst.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 17:58   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Om du äter 2 fläskkotletter med potatis och beasås samt grönsaker där proteininnehållet blir cirka 70g kommer dessa 70g att finnas tillgängliga för kroppen i många fler timmar än 3 så nej man behöver inte tillföra små mängder protein med jämna mellanrum.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:50   #4
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Måltidsfrekvensen verkar inte spela någon större roll om ens någon. Allt mellan 2-8 ger troligen samma resultat.
Så det blir till att se vilket man själv trivs och mår bäst av. Man behöver alltså absolut inte ha dåligt samvete och tro att alla muskler förintas efter 3 timmar utan mat. Och som sniggel sa, en stor måltid finns kvar i tarmarna och ger protein under bra mycket mer tid än 3 timmar, jag menar man behöver ju inte gå och göra tvåan var tredje timme bara för man ätit eller hur?
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 23:25   #5
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag har sett en graf som visar att 30 gram kasein (vilket iofs är ett långsamt, anti-katabolt protein) förser musklerna med AA i upp till 10 timmar. Så 3 timmar är bull, såvida vi inte snackar EAA eller vassle (?) på tom mage.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 19:27   #6
smeander
Registered User

smeanders avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag har sett en graf som visar att 30 gram kasein (vilket iofs är ett långsamt, anti-katabolt protein) förser musklerna med AA i upp till 10 timmar. Så 3 timmar är bull, såvida vi inte snackar EAA eller vassle (?) på tom mage.
En graf säger inte mycket, detta beror bla på vad man har ätit innan.
Att hela tiden förse kroppen med protein varannan timma är ett säkert sätt att hela tiden hålla sig i ett anabolt läge. Sen är det mycket enklare att få i sig alla kalorier om man delar upp det i flera måltider, jag som tränar seriöst och har ett väldigt aktivt jobb som gör att jag håller vikten på 4300kcal/dag tycker att det är både enklare och smidigare att göra måltiderna fler och mindre för att hålla mig mätt hela dagen, vara säker på att hålla mig i ett anabolt läge och inte minst orka äta mina måltider.

Får rysliga tankar av blotta tanken att mina måltider skulle vara dubbla storleken av vad dom är nu
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 23:40   #7
KniveN
Registered Abuser

KniveNs avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av smeander Visa inlägg
En graf säger inte mycket, detta beror bla på vad man har ätit innan.
Att hela tiden förse kroppen med protein varannan timma är ett säkert sätt att hela tiden hålla sig i ett anabolt läge. Sen är det mycket enklare att få i sig alla kalorier om man delar upp det i flera måltider, jag som tränar seriöst och har ett väldigt aktivt jobb som gör att jag håller vikten på 4300kcal/dag tycker att det är både enklare och smidigare att göra måltiderna fler och mindre för att hålla mig mätt hela dagen, vara säker på att hålla mig i ett anabolt läge och inte minst orka äta mina måltider.

Får rysliga tankar av blotta tanken att mina måltider skulle vara dubbla storleken av vad dom är nu
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Om du äter 2 fläskkotletter med potatis och beasås samt grönsaker där proteininnehållet blir cirka 70g kommer dessa 70g att finnas tillgängliga för kroppen i många fler timmar än 3 så nej man behöver inte tillföra små mängder protein med jämna mellanrum.
..
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 07:08   #8
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Tack så mycket för svaren!

Ser ut som om kroppen kan lagra upp energi och portionera ut det under dagen. Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då.
Gammal 2009-09-25, 09:16   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nej, en högre måltidsfrekvensens ger inte högre ämnesomsättning.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 14:34   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då.
Att äta jämt och ständigt är inget krav för att leva. och det enda som stoppar metabolismen är döden.

Om man dessutom är petig så fortsätter ju kroppens nedbrytning då med och det kanske kan ses som en form av metabolism även det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 19:38   #11
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Parasitmetabolism, eller vad ska vi kalla den ^^
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 09:14   #12
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Citat:
Tack så mycket för svaren!

Ser ut som om kroppen kan lagra upp energi och portionera ut det under dagen. Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då.
Oj, menade givetvis att kroppen kan lagra protein, inte energi, och portionera ut det under dagen.
Gammal 2009-09-26, 09:17   #13
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, en högre måltidsfrekvensens ger inte högre ämnesomsättning.
Tycker var och varannan artikel man läser om viktnedgång och fettförbränning påstår att ämnesomsättningen ökar av att man äter oftare. Känns också rimligt att ämnesomsättningen skulle gå ner om man åt sällan eftersom kroppen då borde förbereda sej på mindre näring. Eller är jag ute och cyklar här också?
Gammal 2009-09-26, 09:29   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är fel, helt enkelt.

Citat:
Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Citat:
Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).
Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Tvärtom ökar metabolismen dom första 48 timmarna man inte äter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 15:50   #15
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Tycker var och varannan artikel man läser om viktnedgång och fettförbränning påstår att ämnesomsättningen ökar av att man äter oftare. Känns också rimligt att ämnesomsättningen skulle gå ner om man åt sällan eftersom kroppen då borde förbereda sej på mindre näring. Eller är jag ute och cyklar här också?
Och var och varannan artikel innehåller budskap och information plockade ur kontext eller direkta faktafel.
Måltidsfrekvensens påverkan på ämnesomsättningen är en mycket seglivad myt.

Ett tips, använd inte enkla logiska slutsatser som något som "så måste det vara" om något så extremt komplicerat som den mänskliga kroppen. Det går att lägga upp argument för hur mycket saker som helst som kan låta logiskt men ändå vara precis tvärtom.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.