|
IP-ban
Kolozzeum har bannat en hel grupp IP-adresser för att det tydligen är flera personer som reggat sig här och postat strunt som haft den gruppen av IP-adresser. Förståeligt då att banna. Jag verkar väl vara den enda då, men jag har inte sällan en IP-adress som tillhör den gruppen, och kommer då inte in här, vilket är ohyggligt irriterande. Hur problemet löser sig verkar vara totalt random, ibland räcker det med att dra ur internetsladden i 20mins och sen har man en ny, tillåten IP-adress.
Andra gånger, som idag, så ändras inte IP-adressen alls trots flera försök (uppåt en timme med internetsladden ur), eller så lyckas man få en ny som också den är bannad. Runt kl 12 "idag" (29/8) provade jag att gå in här första gången, resten av dan har bara inneburit en massa väntande på att internetsladden ska ha varit urdragen en viss tid för att kanske få en godkänd IP-adress. Först nu, strax efter 01.00, fick jag en. Helvete!
Är staffen sådan att den börjar tala om i-landsproblem? Får väl "bemöta" det också då. Visst fan är det ett i-landsproblem, men spenderar man vanligtvis stora delar av sin fritid på kolo så är det likväl nåt jävulskt irriterande. Vad som ursprungligen "prompted" staffen att banna en rad IP-adresser måste väl ändå också ha varit en isolerad händelse? Eller menar man att det, om ban skulle tas bort, skulle flöda hit mängder av oseriösa användare/spam-konton?
Skulle vara intressant att veta hur många såna användare/konton som reggats per dag när det inte funnits IP-ban; det måste ju vara väldigt många eftersom det inte finns tid att ta itu (dvs använda moderator-/adminverktyget "Ta bort användare" eller vad det nu må heta) med varje sådan användare var för sig, utan istället kräver ban av en hel grupp IP-adresser.
Vad jag vill ha sagt iaf är givetvis att det borde tas bort.
Och exakt vilka IP-adresser är det som är bannade? De två jag haft idag som varit bannade är 213.112.233.173 och 213.112.232.238.
|