Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-17, 22:19   #1
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Tips på att studera till kock

Har funderat ett tag på vad jag egentligen vill göra. Gick precis ut gymnasiet från antagligen den sämsta linjen jag kunde valt. Gick ut med kassa betyg och inga ämnen som har något att göra med kock yrket. Iaf så skulle jag vilja studera för att bli kock och funderar på vad jag ska göra. Jag har rätt kassa gymnasie betyg och om det går att skippa o läsa upp dom så gör jag gärna det men om jag måste så läser jag ju upp dom. Undrar dock vad jag ska söka mig till efter eller redan nu för att utbilda mig till det.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 22:45   #2
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Finns ingen vettig formell "utbildning" för att bli kock. Det enda du behöver är de grundläggande kurserna i miljö och hälsa som krävs för vissa anställningar. Utöver det gäller det att hitta lärlingsskap under någon duktig kock och bara jobba så mycket det går.

Jag började som diskare för 6 år sedan och idag driver jag en restaurang under sommarsäsongen. Pluggade musik på gymnasiet och pluggar till civilingenjör nu. Ingen formell utbildning överhuvudtaget, bara arbetat mig upp längs hierarkin genom att visa att jag alltid velat jobba mycket och alltid ställt upp.

Ju mer du jobbar > ju mer lär du dig > ju mer jobb kommer du få då de har mer nytta av dig

Väldigt simpelt och om man bara följer det kan man göra mycket på ett par år.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 23:00   #3
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Grythyttan är väl ok? En vän gick där.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.