2009-08-17, 13:47
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2009
|
Detta med Ätardag
Jag har en fråga ang ätar dag.
Om jag har en ätar dag i veckan, lördag exempelvis, förstör jag dom andra dagarna då jag deffar?
tex om ja ligger 500 kcal i underskott mån - fre, sen på lördag äter ja massor , kalorier blir kanske 4-5 tusen. förstör jag dom dagarna jag har deffat då?
|
|
|
2009-08-17, 13:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan.
|
|
|
2009-08-17, 14:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan.
|
Det behöver det inte, beroende på hur tömda glykogenlagren var innan ätardagen, och vad han äter
|
|
|
2009-08-17, 14:26
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Torkelll
Det behöver det inte, beroende på hur tömda glykogenlagren var innan ätardagen, och vad han äter
|
Så du menar att 3500 kcal skulle han kunna överäta och det skulle finnas en rimlig chans att inte sabba något? Troligt
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2009-08-17, 14:30
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Om du ligger på ett kraftigt överskott 1 dag så kommer din totala viktminskning att minska.
|
|
|
2009-08-17, 14:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen
Så du menar att 3500 kcal skulle han kunna överäta och det skulle finnas en rimlig chans att inte sabba något? Troligt 
|
Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.
|
|
|
2009-08-17, 15:11
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.
|
Bara för att det inte blir en inlagring i form av fett motverkas fortfarande viktnedgången i lika stor grad. Även glykogen väger. Samt det vatten det binder.
Med ett redigt överskott under ätardagen där protein står för en stor del kan man kanske börja räkna på ökad termogenes men i långa loppet lär det vara utan direkt påverkan på vikten.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-08-17, 15:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Bara för att det inte blir en inlagring i form av fett motverkas fortfarande viktnedgången i lika stor grad. Även glykogen väger. Samt det vatten det binder.
Med ett redigt överskott under ätardagen där protein står för en stor del kan man kanske börja räkna på ökad termogenes men i långa loppet lär det vara utan direkt påverkan på vikten.
|
Jo det är jag med på. Man går upp i vikt av att dricka 2 liter vatten också, men jag tänkte ju mest på fettvikten.
|
|
|
2009-08-17, 16:11
|
|
Äger Strikt!
|
Citat:
|
Jo det var precis vad du sa, genom att citera young_george där han sa:
"Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan."
Klart man kommer kunna fylla på, men troligtvis inte hela underskottet på 3.500 kcal vilket det stod i citatet.
Annars är jag med dig
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2009-08-18, 08:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Om man inte är i riktigt bra form och vet vad man pysslar med så tycker jag man skall undvika ätardagar, det är bättre att tillåta sig att vara mindre superstrikt oregelbundet än att använda de extrema frossardagar som vissa har förespråkat.
Är man överviktig på riktigt så bör man gå vida cirklar runt hetsätnings dagar då de kan helt radera alla framsteg man gjort under veckan.
|
|
|
|
2009-08-18, 13:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Om vi börjar på ett värde på 10000 sedan ligger på minus 500 i 5 dagar (=2500) så ligger du på 7500. Om då ätardagen ger ett överskott på 2500 så kommer du på energibalans sett på de 6 dagarna. Om ätardagen ger dig +500 kalorier den dagen så kommer du fortfarande ligga -2000 sett till de 6 dagarna.
Viktminskningen kommer alltid att gå långsammare om du har en ätardag, men det behöver verkligen inte förstöra alla resultat. Det som är viktigt är kaloribalansen över lång sikt.
|
2009-08-19, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Jag tycker du ska strunta i ätardagen helt och hållet. Dels för att det försämrar eller t.o.m. förstör deffen och dels för jag tror det faktiskt blir svårare hålla dieten de andra dagarna ifall man ändå "tillåter sig" att moffsa massor en dag.
|
|
|
2009-08-19, 16:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Varför ha ätardagar när man deffar??
I do not get it.
Håll deffdieten istället
|
2009-08-19, 18:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whoever
Varför ha ätardagar när man deffar??
|
Vissa känner att en dag med slappare kosthållning och/eller extra högt intag (omfattningen av "extra" varierar kraftigt mellan olika personer) är värdefull för psyket, något att längta till och ett värdefullt avbrott för att orka i längden.
Vissa ser det som en laddningsdag för att ha överskottsenergi inför träningen.
Dessutom finns de som inbillar sig en superförhöjd ämnesomsättning, det är en feluppfattning men är konstigt nog ganska vanligt förekommande fortfarande.
|
|
|
2009-08-19, 19:22
|
|
Dwarfar bulkig Axon varje dag i veckan.
|
Jag tycker helt klart det är bättre att du tar två måltider i veckan då du kan äta vad du vill. Att du då t.ex. går ut och äter en portion mat på någon restaurang (mindre chans att du överäter då).
På det sättet tycker jag att du får en sundare inställning till dieten och behöver inte få den här jobbiga proppmätta känslan, då man knappt kan röra sig. Att vänta ca 3 dagar mellan gångerna för att äta något annorlunad mot din vanliga diet är inte så jobbigt.
Tar du det ett steg längre, så går det att göra väldigt god "diet" mat. Då kanske du inte är sugen på något alls...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.
|

|