Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-04, 11:16   #1
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Innekatt eler katt i koppel?

Jo, ända sedan jag flyttade hemifrån har jag funderat på o skaffa något stadigare sällskap. Eftersom det går mindre bra på kvinnofronten överväger jag nu katt. Skämt åsido så har kattplaner funnit i åtminstone ett par år, men jag är tveksam till just de två varianterna som nämns i trådtiteln. Inga andra alternativ är tyvärr aktuella.

Att det finns olika åsikter här begriper jag givetvis, men jag vore tacksam om ni delade med er av diverse funderingar. Kan man vänja en katt till att gå kopplad eller är det bara "fel"? Är innekatt ett bättre alternativ? Hur mycket sällskap, eller kanske tillsyn, behöver en katt egentligen? Är det för mycket att vara ifrån hemmet ex. 10h från morgon till kväll?
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:24   #2
Nixon
Registered User

Nixons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Huruvida en katt kan gå i koppel eller inte är individuellt. En av våra katter bryr sig inte det minsta om den har ett koppel på sig när den är ute på balkongen medans den andra bara lägger sig ner på sidan och vägrar röra på sig tills man tar av det.

Har du bara en katt så behöver den mer tillsyn och sällskap än om den har en kompis. Räkna med att den vill kela/leka ett par h om dagen om den är ensam men återigen, det är individuellt.

Ang. att lämna den längre perioder så funkar det. Se bara till att den har vatten, mat och att lådan är tömd när du går. Den kanske inte tycker om att bli lämnad ensam om det händer på regelbunden basis men det funkar. Det bästa isf vore nog att skaffa den en kattkompis som den kan leka med osv.
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:30   #3
Den tyngaste
Registered User

Den tyngastes avatar

Reg.datum: Jul 2009
Jag är ingen kattexpert, fan en gång i tiden var jag t.o.m livrädd för dem.
MEN, jag ska dela med mig av det lilla jag vet.
Dem kan vara jävliga ibland men oftast är dem väldigt trevliga.
Lär du den att gå i kattlådan, har flera kattleksaker framme och ser till att den har vatten och mat så klarar den sig i 10h.

Alla katter är olika men många blir riktigt kelna efter kastrering medans vissa är kelna redan före.
Men annars är dem inte så krävande, vissa vill bara ligga och lata sig dygnet runt medans andra tycker om att busa dygnet runt.

Vår innekatt hade svårt med halsbandet i början men det blev bättre och bättre och numera bryr han sig inte om det.

Lycka till.
Gammal 2009-08-04, 11:33   #4
Nixon
Registered User

Nixons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Den tyngaste Visa inlägg
Dem kan vara jävliga ibland....
+111111111

Finns få varelser som kan ställa till med så mkt jävelskap men ändå se så oskyldiga ut när man kommer på dom
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:48   #5
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Två katter är inte speciellt mycket mer arbete en katt tycker jag, fördelen är att två katter håller varandra sällskap när inte människan i huset kan göra det.

Katter tycker om att ha egna ställen, platser de kan sova ostört på eller bara ligga och slappa. Alla katter har dessutom behov av att klösa så har du ingen klösmöbel får du fan skylla dig själv om katten ger sig på finsoffan
Ge dem det, och (självklart) mat, vatten och låda, så klarar de sig utmärkt utan dig medan du jobbar eller pluggar.
Gammal 2009-08-04, 11:58   #6
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Den tyngaste Visa inlägg
Lär du den att gå i kattlådan, har flera kattleksaker framme och ser till att den har vatten och mat så klarar den sig i 10h.
24h-48h är inget problem för en katt.
Men skaffa gärna 2katter istället för 1.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 12:01   #7
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Har två birmor. Lärde dom redan från kattungestadiet att gå med sele. Dom är innekatter men får följa med oss runt ganska mycket. Skaffade först en men märkte ganska snabbt att det behövs en till för att innekatter inte skall klättra på dig konstant så fort du kommer hem.

Innekatt utesluter inte att man inte kan ta ut katten, bara att man får gå med den...

Sedan kan jag tillägga att det hjälper att skaffa raskatt i avseendet att ha dem som innekatter.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 12:19   #8
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Ja det är bra med birma om de är inne mycket. Men två sådana katter är dyrt att köpa, de kostar väl 8000 kr styck

Vi ska köpa katt någon gång nästa år och tjejen vill ha en birma katt
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 12:31   #9
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Köp en iller.
Våran älskar att vara ute och promenera, sommar som vinter. Men är det dåligt väder så måste man inte gå ut med honom. Han går på kattlåda inomhus, och fungerar ungefär som en innekatt eller hund inomhus.
Väldigt social och nyfiken, ibland för mycket för sitt eget bästa.
Betydligt mer social och gosig än vad katter är (har dåliga erfarenheter av katt) och behändligare än hund.
Våran iller åker till och med mc, har fixat till en toppbox som han får åka i när vi drar iväg med hojarna
Men är man borta mycket från hemmet så blir dom lätt uttråkade, dom är som sagt sociala och tycker om sällskap lika mycket som vad hundar gör.
Efter att ha haft iller ett antal år skulle jag aldrig få för mig att skaffa katt, hund tycker jag om men det krävs betydligt mer jobb med dom än med iller.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 12:34   #10
Davidoff
Registered User

Davidoffs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag förstår inte hur innekatt undviker att klassas som djurplågeri.
Gammal 2009-08-04, 12:37   #11
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Davidoff Visa inlägg
Finns många kattraser, inte alla som mår bäst av att vara ute.
Personligen tycker jag det är mer djurplågeri att ha utekatt i "stan", många katter blir misshandlade och förgiftade.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 12:42   #12
Den tyngaste
Registered User

Den tyngastes avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Davidoff Visa inlägg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djurpl%C3%A5geri

Min katt tackade för omtanken men nu kan du sova gott om nätterna igen.
Gammal 2009-08-04, 13:46   #13
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Tack för era synpunkter! Två katter kanske är en god idé som ni säger, får fundera lite på saken. Raskatter eller iller är nog tyvärr inte aktuellt dock

Klösmöbel är också noterat..
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 13:47   #14
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Köp en iller.
Våran älskar att vara ute och promenera, sommar som vinter. Men är det dåligt väder så måste man inte gå ut med honom. Han går på kattlåda inomhus, och fungerar ungefär som en innekatt eller hund inomhus.
Väldigt social och nyfiken, ibland för mycket för sitt eget bästa.
Betydligt mer social och gosig än vad katter är (har dåliga erfarenheter av katt) och behändligare än hund.
Våran iller åker till och med mc, har fixat till en toppbox som han får åka i när vi drar iväg med hojarna
Men är man borta mycket från hemmet så blir dom lätt uttråkade, dom är som sagt sociala och tycker om sällskap lika mycket som vad hundar gör.
Efter att ha haft iller ett antal år skulle jag aldrig få för mig att skaffa katt, hund tycker jag om men det krävs betydligt mer jobb med dom än med iller.
Vad jag läst om illrar så är de väldigt skeptiska mot främlingar. Dvs aggressiva mot folk den inte känner. Har du några problem med den när folk kommer på besök?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 13:57   #15
dojjan
Registered User

dojjans avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag lider när jag ser katter som tvingas vara inne. De behöver mycket motion, mer en de kan få i en 2-rums lägenhet... Nu vet jag ju inte var eller hur du bor men om jag bodde mitt i stan skulle jag inte skaffa katt. Hellre att katten får gå i koppel än att alltid vara inne, om den nu trivs med koppel. Som andra redan sagt klarar sig en katt lätt själv i 10h med mat vatten etc.
dojjan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.