Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-17, 08:03   #1
Kappman
Registered User

Kappmans avatar

Reg.datum: Aug 2008
Kan ketogena eller lågkolhydratdieter leda till insulinresistens?

Jag undrar om det finns forskning på orsakerna bakom försämrad insulinkänslighet och lågkolhydratdieter, eller t.om. ketogena dieter?

En tanke som slog mig var att kroppen kanske blir sämre på att ta hand om socker om den inte utsätts för det? Eller är det tvärtom?
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 08:39   #2
oddyboll
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
det är inte bara kolhydrater som triggar insulin?
oddyboll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 08:42   #3
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kappman Visa inlägg
Jag undrar om det finns forskning på orsakerna bakom försämrad insulinkänslighet och lågkolhydratdieter, eller t.om. ketogena dieter?

En tanke som slog mig var att kroppen kanske blir sämre på att ta hand om socker om den inte utsätts för det? Eller är det tvärtom?
Det är väl snarare tvärtom. Ju mindre insulin, desto känsligare är/blir du för det.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 16:00   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kappman Visa inlägg
Vilka orsaker till försämrad insulinkänslighet vid ketodieter? Det finns ingen sådan orsak vad jag vet. Frågar du OM det är så eller är du säker på det men villa se källor?

Man har set studier där högfettkost akut försämrat insulinkänsligheten men att därifrån gå så långt som att insulinresistens skulle inträde vid en fettrik kost där individen inte ökar i vikt känns orimligt rent spontant. Vid lågkolhydratkost minskar oftare insulinbehovet hos diabetiker.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 16:07   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Man har set studier där högfettkost akut försämrat insulinkänsligheten (...)
Är det inte rentav en grundläggande feature att insulinkänsligheten försämras med höga nivåer fria fettsyror som flyter omkring i blodet?

I praktiken är det förstås inte några som helst problem på en ketogen kost, eftersom nivån fria fettsyror går ned när blodsockernivån går upp -- även om det förstås blir en liten fördröjd effekt. Något typ 1-diabetiker ser när de "fuskar" på lågkolhydratkost: behövs mer insulin.

Vad jag förstår är det dock inget som kan påverka cellerna för alltid, utan riktig insulinresistens kan du bara få av just förhöjda nivåer insulin. Därav åldersdiabetes.

Jag hoppas verkligen inte att jag har fel. ;-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 22:56   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Nu kan man iofs ha både höga blodfetter och högt blodsocker...
Gammal 2009-07-18, 22:59   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Då har du diabetes.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 07:38   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ja det är väl det som är grejen när insulinproduktionen inte fungerar som den ska? Varken sockret eller fettet transporteras ordentligt till cellerna.

Men vid lågkolhydratkost lär ju fortfarande insulinbehovet vara mindre eftersom transporten av sockret inte behövs och inte heller kommer krävs något insulin. Fettet kan ju lagras in ändå. Man kanske inte blir insulinfri som diabetiker men jag har svårt att se hur man INTE kan få ett reducerat insulinbehov om kolhydrater reduceras kraftigt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 09:39   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag skulle definitivt inte våga säga att man inte riskerar diabetes typ II om man äter sig kraftigt överviktig på lågkolhydratdiet (vilket går alldeles utmärkt). Sambandet övervikt - insulinresistens är väl vad man vet idag nog så starkt som sambandet kolhydratkonsumtion - insulinresistens.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 14:27   #10
MrBulk
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Wikipedia
Citat:
Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet.
Betyder det att det blir en minskning av blodfetter?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.