Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-09, 13:18   #1
Seduced
Registered User

Seduceds avatar

Reg.datum: Oct 2006
Gymma på tom mage?

Hejsan

Jag undrar vad som skulle hända ifall man gymmade på tom mage direkt efter att man har vaknat? Det sägs ju att kroppen tar energi från fettreserverna när man inte har käkat något och utför en aktivitet, därför säger man att det är bättre med morgonpromenader innan frukost.

Hur ligger det till här? Om man är ute efter att bränna fett och försöka bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt?

Tack på förhand!
Seduced är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:24   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det som skulle hända är att du kommer att befinna dig i negativ proteinbalans (förlora muskler) en större del av dygnet än om du hade aminosyror i omlopp.

Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden, men uppbyggnaden kan inte bli större än nedbrytningen förrän man tillför aminosyror. Helt fastande styrketräning innebär flera timmars direkt muskelförlust extra per dygn. Uppbyggnaden startar och katabolismen vänds till anabolism även vid fastande träning, när man väl tillför aminosyror, men man "förlorar" timmar.

Det räcker med en vassleproteindrink eller EAA innan passet (plus ev kolhydrater) för att du inte skall vara fastande längre och få betydligt större nytta av träningen, uppbyggnadsmässigt.

Styrketräning använder inte fett som bränsle i vilket fall som helst. Uteslutande kolhydrat.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:29   #3
Seduced
Registered User

Seduceds avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det som skulle hända är att du kommer att befinna dig i negativ proteinbalans (förlora muskler) en större del av dygnet än om du hade aminosyror i omlopp.

Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden, men uppbyggnaden kan inte bli större än nedbrytningen förrän man tillför aminosyror. Helt fastande styrketräning innebär flera timmars direkt muskelförlust extra per dygn. Uppbyggnaden startar och katabolismen vänds till anabolism även vid fastande träning, när man väl tillför aminosyror, men man "förlorar" timmar.

Det räcker med en vassleproteindrink eller EAA innan passet (plus ev kolhydrater) för att du inte skall vara fastande längre och få betydligt större nytta av träningen, uppbyggnadsmässigt.

Styrketräning använder inte fett som bränsle i vilket fall som helst. Uteslutande kolhydrat.
Tackar för det snabba svaret, väldigt bra förklarat
Seduced är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:47   #4
tlof
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
En följd fråga:
Är det rekommenderat då att bara ta drinken eller EAA innan?

Helger tränar jag själv morgon och tar då en proteindrink (whey80) när jag vaknar ca 1,2h innan träning och sen EAA precis innan träning och direkt efter. Äter sen mat ca 45min efter träningen med rätt mycket protein och kolhydrater.
tlof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:48   #5
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag ritade en bild som förklarar det igår...
Bifogade bilder
Filtyp: png Optiförfan.PNG (332.7 KB, 56 visningar)
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:50   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tlof Visa inlägg
En följd fråga:
Är det rekommenderat då att bara ta drinken eller EAA innan?

Helger tränar jag själv morgon och tar då en proteindrink (whey80) när jag vaknar ca 1,2h innan träning och sen EAA precis innan träning och direkt efter. Äter sen mat ca 45min efter träningen med rätt mycket protein och kolhydrater.
Det låter som om du inte behöver ändra något av det du beskriver.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-05-09, 17:21   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag ritade en bild som förklarar det igår...
Haha
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 17:27   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag har skrivit lite om näringsintag för styrketräning före frukost. Inget "optimalt" eller "rätt" givetvis (det upplägget existerar inte) men med förslag i alla fall.

http://traningslara.se/blogg/narings...-fore-frukost/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 23:39   #9
dt06mj2
Registered User

dt06mj2s avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:

Man bränner väl ändå mer fett eftersom man bland annat får högre puls?

Kan nämna att jag själv kör periodisk fasta och tar 15 gram EAA som enda kalorier på dagen innan min träning och jag har fått väldigt fina resultat, så visst kan man göra det.
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 00:24   #10
Reticulum
General Original

Reticulums avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
Kan nämna att jag själv kör periodisk fasta och tar 15 gram EAA som enda kalorier på dagen innan min träning och jag har fått väldigt fina resultat, så visst kan man göra det.
Tror att du skulle få bättre resultat med intag av ett långsamt protein, då proteinsyntesen sjunker till basnivåer snabbt efter intag utav EAA.
Reticulum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 05:33   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Reticulum Visa inlägg
Tror att du skulle få bättre resultat med intag av ett långsamt protein, då proteinsyntesen sjunker till basnivåer snabbt efter intag utav EAA.
Ja men muskelproteinsyntesen stimuleras kraftigt under den akuta fasen, efter passet upprätthåller man ju sedan balansen med mat.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 10:34   #12
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Man bränner väl ändå mer fett eftersom man bland annat får högre puls?

Du har en lång period innan träningen som du är i negativ energibalans, det är nog då du blir av med majoriteten av ditt fett, inte under träningen.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 11:21   #13
dt06mj2
Registered User

dt06mj2s avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du har en lång period innan träningen som du är i negativ energibalans, det är nog då du blir av med majoriteten av ditt fett, inte under träningen.
Ja i jämförelse med det fettet man använder på 20 timmars fasta så blir det kanske inte så mycket, men att påstå att man inte använder mer fett under en timmes styrketräning än under en timmes soffsittande har jag svårt att tro. Om vi antar att man har fastande insulinnivåer vid träningen.
dt06mj2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 11:29   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ja i jämförelse med det fettet man använder på 20 timmars fasta så blir det kanske inte så mycket, men att påstå att man inte använder mer fett under en timmes styrketräning än under en timmes soffsittande har jag svårt att tro. Om vi antar att man har fastande insulinnivåer vid träningen.
I princip all energi kommer från kolhydrat.

Citat:
Glycolysis provided the great majority of adenosine triphosphate during one set of biceps curls taken to the point of muscular failure... At this exercise intensity, it can be assumed that almost all of the fuel for muscle contraction was provided by muscle glycogen.
Sports Med 2004; 34 (5): 317-327.

Sett över dygnet ökar fettförbränningen inte alls av någon träning, oavsett typ eller intensitet.

Citat:
The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.
Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Citat:
Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

Citat:
In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Citat:
Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.
J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

Citat:
These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.
Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

Citat:
The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.
Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-05-10, 12:03   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
I princip all energi kommer från kolhydrat.
Är det kolhydrat som används för att återställa kreatinfosfatnivåerna också?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.