2009-04-25, 16:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Om man ska hålla ner på kolhydraterna...
Hur lyckas man då uppnå sitt energibehov? Jag äter olja, avokado och nötter... men det går ju inte att äta så mycket att man ersätter den kcalmängd man vanligtvis får i sig från kollisar. Eller? Jag får inte ihop det. Det brukar landa på runt 300g kolhydrater om dagen för min del och jag har gått och fått för mig att jag borde minska den mängden och låta fettet stå för en större andel av dagens energiintag.
|
|
|
2009-04-25, 16:16
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Va?
|
|
|
|
2009-04-25, 16:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag förstår inte problemet. Du ersätter kolhydratkalorierna med mer fett helt enkelt. Du får nog förklara mer vad som är oklart.
|
|
|
2009-04-25, 16:20
|
|
Banned User
|
Aha, förlåt. Jag efterlyser fler fettkällor. Äter redan mycket olja och jag har inte råd med 1kg avokado om dagen. Eller ska jag bara stoppa ännu mer olja i maten?
|
|
|
2009-04-25, 16:21
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss
Aha, förlåt. Jag efterlyser fler fettkällor. Äter redan mycket olja och jag har inte råd med 1kg avokado om dagen. Eller ska jag bara stoppa ännu mer olja i maten?
|
Smör, grädde, fet mjölk, bacon, ost etc...
|
|
|
|
2009-04-25, 16:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
1 liter röd mjölk = 600 Kcal. = 7:- typ, Förstår inte problemet :o
|
|
|
2009-04-25, 16:23
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus
Smör, grädde, fet mjölk, bacon, ost etc...
|
Tack. Alltså, jag behöver ersätta ungefär 880 kcal om dagen med fett. Jag vet inte, kanske är jag dum men för mig verkar det problematiskt.
Citat:
1 liter röd mjölk = 600 Kcal. = 7:- typ, Förstår inte problemet :o
|
Har bara sett lätt och mellanmjölk av den laktosfria sorten. Och en liter mjölk kostar för övrigt 17kr för mig. :P
Problemet kanske är löst. Om inte valnötter är dyrt så får jag ha det i min dagliga kost,
Senast redigerad av Black Star Abyss den 2009-04-25 klockan 16:26.
|
|
|
2009-04-25, 16:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Tack. Alltså, jag behöver ersätta ungefär 880 kcal om dagen med fett. Jag vet inte, kanske är jag dum men för mig verkar det problematiskt.
|
Nej jag förstår inte bekymret. Öka på gräddsåserna, fet ost, nötter och frön kan ju vara okej.
Du har väl ätit mat förut också? Om det tidigare var kött, potatis och brunsås har du bara mer smör i såsen och ser till att välja fett kött t.ex Sen bort med potatisen t.ex.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
|
|
|
2009-04-25, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Aha, Hade ingen aning om att du var Laktosintolerant..
Men som sagt så snittar väl nötter 600-700kcal/100g, Och det går ju ner ganska lätt 
Här kostar i alla fall en påse valnötter på ett par hundra gram c.a 15 kronor.
|
|
|
2009-04-25, 16:33
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej jag förstår inte bekymret. Öka på gräddsåserna, fet ost, nötter och frön kan ju vara okej.
Du har väl ätit mat förut också? Om det tidigare var kött, potatis och brunsås har du bara mer smör i såsen och ser till att välja fett kött t.ex Sen bort med potatisen t.ex.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
|
Jag äter typ inga tillbehör, bara basvaror. Dvs inga såser eller sånt. Lax och potatis är verkligen bara lax och potatis :P. Men jag kollade efter lite nu och såg att om jag dricker mjölk till varje måltid istället för bara till frukost så är en stor del av problemet löst. Sen blir det typ 200g avokado och 50g valnötter dagligen som ersätter de kolhydrater jag ville ha bort. Problemet löst!
|
|
|
2009-04-25, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Jag förstår inte heller problemet?
Det är ju betydligt svårare att äta 800 kcal från kolhydrater än från fett
Det är ju bara en halv deciliter extra fullfettssås(typ majonäs) vid två måltider så har du 800 kcal.
Har du lust att motivera varför du har fått för dig att du måste öka fettintaget och minska kolhydratintaget? Jag förstår att man skulle göra det för att enklare få i sig mer kalorier, men du verkar skapa mer problem genom att försöka ändra det som fungerar redan?
|
|
|
2009-04-25, 16:44
|
|
Banned User
|
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att man ska försöka hålla sig under en viss mängd kolhydrater om dagen. Minns inte var eller vem eller exakt vad det stod. Ska leta lite.
|
|
|
2009-04-25, 16:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att man ska försöka hålla sig under en viss mängd kolhydrater om dagen. Minns inte var eller vem eller exakt vad det stod. Ska leta lite.
|
För att uppnå vad? Menar du för att hålla sig i ketos?
|
|
|
2009-04-25, 16:53
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
För att uppnå vad? Menar du för att hålla sig i ketos?
|
Jag vet inte... nu hittar jag inte ens inlägget jag sökte. Jag kanske bara har fått för mig att det var allmänt bättre att bara äta en viss mängd kolhydrater varje dag även om man styrketränar.
|
|
|
2009-04-25, 17:04
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.
|

|