Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-22, 15:54   #1
MangeByggarn
Registered User

MangeByggarns avatar

Reg.datum: Oct 2008
Pollenallergi och Träning?

Tjenare, jag har pollenallergi som varierar från dag till dag, sen förra veckan har min näsa varit täppt och nyser mycke. Min fråga är dock, är det ok att träna samtidigt? för det är ju inte som en vanlig förkylning då man verkligen har en infektion?

Jag vill verkligen börja träna igen men vågar inte.
Gammal 2009-04-22, 15:59   #2
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
"Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot" Testa, klarar du av det utan att känna dig mer nere eller "sjukare" så kan du nog köra på
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 16:01   #3
MangeByggarn
Registered User

MangeByggarns avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
"Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot" Testa, klarar du av det utan att känna dig mer nere eller "sjukare" så kan du nog köra på
mhm ska nog ner till gymmet snart och testa, kosten funkar ju på som vanligt, inget fel på aptiten :O Känner mig även pigg, men vill vara säker på att det är ofarligt.. :P
Gammal 2009-04-22, 16:07   #4
aelgen
Registered User

aelgens avatar

Reg.datum: Nov 2008
Förra våren så kickade min pollenallergi rätt mycket men jag tränade iallafall utan större problem. Dock får jag mest astma som symptom och inte så värst mycket snuva. Astman var jobbig när jag körde cardio men det gick över efter ett tag, med styrketräningen så körde jag med länge vila bara.

Hemligheten bakom synliga magrutor http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
aelgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 20:24   #5
jontet
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Någon som har koll på hur höga halterna av pollen i ett gym är i korrelation till hur de är utomhus på ett ungefär?
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 20:27   #6
jontet
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
fast kroppen tar ju fortfarande skada av dess reaktion på allergenerna så det är ju ingen ursäkt för onödig exponering.
Gammal 2009-04-22, 20:27   #7
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jontet Visa inlägg
Någon som har koll på hur höga halterna av pollen i ett gym är i korrelation till hur de är utomhus på ett ungefär?
Det måste ju ändå bero på vilken sorts ventialtion de har, hur många som rör sig därinne (och drar med sig pollen i kläder och hår t ex) och en myriad andra saker som är svåra att gissa.

Är det inte tryggare att förutsätta att det är lika illa inne som ute?
Gammal 2009-04-22, 20:50   #8
jontet
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det måste ju ändå bero på vilken sorts ventialtion de har, hur många som rör sig därinne (och drar med sig pollen i kläder och hår t ex) och en myriad andra saker som är svåra att gissa.

Är det inte tryggare att förutsätta att det är lika illa inne som ute?
Jo det var faktiskt dumt formulerat när jag tänker efter. Bättre att fråga efter är ju givetvis inomhus i allmännhet och inte gym i synnerhet då det senare förutsätter att man skall ta hänsyn till sådana faktorer du nämnde vilket ingen kan.
Så någon som vet hur pollenhalten inomhus i genomsnitt förhåller sig till halten utomhus?
Gammal 2009-04-22, 22:11   #9
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Vild gissning är att om du inte vädrar borde pollenhalten vara lägre, men jag får besvär även inomhus nu när det är säsong om jag inte tar medicin så finns gör den. Den följer väl med ventilationsluften även in i lägenheter antar jag.

Fast jag gissar bara som sagt. Man måste nu ha såndär mätutrustning som de har på Naturhistoriska Riksmuseet för att veta säkert.
Gammal 2009-04-23, 08:35   #10
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jag har gått omkring med allergi året runt i några år (pollen och kvalster) och varit konstant täppt (folk frågar mig alltid om jag fortfarande är förkyld eller förkyld igen).
Har fått ny behandling nu som faktiskt för en gångs skull verkar fungera något så när.
Men jag har lyckats träna iaf. Annars hade jag inte kunnat träna alls :p
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 08:44   #11
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Köp lite receptfritt pollenallergidämpande(Certizin eller ngt) och träna på? Funkar för mig...
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 10:27   #12
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag har alltid tränat även om jag har varit superallergisk, det konstiga är att det blir bättre under träningspasset, ja det försvinner faktiskt helt. Sen i bilen på väg hem sätter det igång igen.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 12:01   #13
jontet
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag har gått omkring med allergi året runt i några år (pollen och kvalster) och varit konstant täppt (folk frågar mig alltid om jag fortfarande är förkyld eller förkyld igen).
Har fått ny behandling nu som faktiskt för en gångs skull verkar fungera något så när.
Men jag har lyckats träna iaf. Annars hade jag inte kunnat träna alls :p
Vad var det som fungerade för dig? Har själv samma kombination av allergi som du. För mig har det mesta bara marginellt bättre effekt än placebo. Från flera håll har jag hört folk som talat väl om den receptbelagda antihistaminen "aerius" så den står för tillfället högst på listan av saker att prova. Bäst effekt mot besvären har för mig etanol. Även en lättare fylla är den ultimata (allergi)fristaden för mig. ca 1 gång i månaden får jag altså uppleva total besvärsfrihet, bättre än inget iaf! men skam den som ger sig
Gammal 2009-04-23, 12:07   #14
omnibus
Registred User

omnibuss avatar

Reg.datum: Feb 2004
Kan tipsa om Depo-Medrol

Gör mig så gott som symptomfri.
omnibus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 12:09   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Kvalster är ju mitt huvudsakliga problem dock, det kommer jag ju aldrig undan. Men jag är på väg att beställa sängkläder.

Just nu går jag på en kombination av allergiförebyggande. Dvs, piller, ögondroppar och nässpray. Aerius (första gången jag provar), Lomudal och Nasonex.

Innan dess har jag provat kestine, loratadin och många andra men aldrig i kombination med de andra medicinerna.

Dock tror jag att mycket av min kost kan inverka på hur känslig jag är för allergener och tyvärr har jag gjort nya koständringar ungefär i samband med införandet av dessa mediciner så det är väldigt svårt att veta vilket som påverkar mest och vilket som är verkningslöst. Ge mig 2 år till och jag kommer att vara mer säker på min sak :p
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.