2009-04-22, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Pollenallergi och Träning?
Tjenare, jag har pollenallergi som varierar från dag till dag, sen förra veckan har min näsa varit täppt och nyser mycke. Min fråga är dock, är det ok att träna samtidigt? för det är ju inte som en vanlig förkylning då man verkligen har en infektion?
Jag vill verkligen börja träna igen men vågar inte.
|
2009-04-22, 15:59
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
"Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot" Testa, klarar du av det utan att känna dig mer nere eller "sjukare" så kan du nog köra på
|
|
|
2009-04-22, 16:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
"Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot" Testa, klarar du av det utan att känna dig mer nere eller "sjukare" så kan du nog köra på
|
mhm ska nog ner till gymmet snart och testa, kosten funkar ju på som vanligt, inget fel på aptiten :O Känner mig även pigg, men vill vara säker på att det är ofarligt.. :P
|
2009-04-22, 16:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Förra våren så kickade min pollenallergi rätt mycket men jag tränade iallafall utan större problem. Dock får jag mest astma som symptom och inte så värst mycket snuva. Astman var jobbig när jag körde cardio men det gick över efter ett tag, med styrketräningen så körde jag med länge vila bara.
|
|
|
2009-04-22, 20:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Någon som har koll på hur höga halterna av pollen i ett gym är i korrelation till hur de är utomhus på ett ungefär?
|
|
|
2009-04-22, 20:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
|
fast kroppen tar ju fortfarande skada av dess reaktion på allergenerna så det är ju ingen ursäkt för onödig exponering.
|
|
|
2009-04-22, 20:27
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
Någon som har koll på hur höga halterna av pollen i ett gym är i korrelation till hur de är utomhus på ett ungefär?
|
Det måste ju ändå bero på vilken sorts ventialtion de har, hur många som rör sig därinne (och drar med sig pollen i kläder och hår t ex) och en myriad andra saker som är svåra att gissa.
Är det inte tryggare att förutsätta att det är lika illa inne som ute?
|
|
|
2009-04-22, 20:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Det måste ju ändå bero på vilken sorts ventialtion de har, hur många som rör sig därinne (och drar med sig pollen i kläder och hår t ex) och en myriad andra saker som är svåra att gissa.
Är det inte tryggare att förutsätta att det är lika illa inne som ute?
|
Jo det var faktiskt dumt formulerat när jag tänker efter. Bättre att fråga efter är ju givetvis inomhus i allmännhet och inte gym i synnerhet då det senare förutsätter att man skall ta hänsyn till sådana faktorer du nämnde vilket ingen kan.
Så någon som vet hur pollenhalten inomhus i genomsnitt förhåller sig till halten utomhus?
|
|
|
2009-04-22, 22:11
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Vild gissning är att om du inte vädrar borde pollenhalten vara lägre, men jag får besvär även inomhus nu när det är säsong om jag inte tar medicin så finns gör den. Den följer väl med ventilationsluften även in i lägenheter antar jag.
Fast jag gissar bara som sagt. Man måste nu ha såndär mätutrustning som de har på Naturhistoriska Riksmuseet för att veta säkert.
|
|
|
2009-04-23, 08:35
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Jag har gått omkring med allergi året runt i några år (pollen och kvalster) och varit konstant täppt (folk frågar mig alltid om jag fortfarande är förkyld eller förkyld igen).
Har fått ny behandling nu som faktiskt för en gångs skull verkar fungera något så när.
Men jag har lyckats träna iaf. Annars hade jag inte kunnat träna alls :p
|
C4L
|
|
|
2009-04-23, 08:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Köp lite receptfritt pollenallergidämpande(Certizin eller ngt) och träna på? Funkar för mig...
|
|
|
|
2009-04-23, 10:27
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag har alltid tränat även om jag har varit superallergisk, det konstiga är att det blir bättre under träningspasset, ja det försvinner faktiskt helt. Sen i bilen på väg hem sätter det igång igen.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2009-04-23, 12:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Jag har gått omkring med allergi året runt i några år (pollen och kvalster) och varit konstant täppt (folk frågar mig alltid om jag fortfarande är förkyld eller förkyld igen).
Har fått ny behandling nu som faktiskt för en gångs skull verkar fungera något så när.
Men jag har lyckats träna iaf. Annars hade jag inte kunnat träna alls :p
|
Vad var det som fungerade för dig? Har själv samma kombination av allergi som du. För mig har det mesta bara marginellt bättre effekt än placebo. Från flera håll har jag hört folk som talat väl om den receptbelagda antihistaminen "aerius" så den står för tillfället högst på listan av saker att prova. Bäst effekt mot besvären har för mig etanol. Även en lättare fylla är den ultimata (allergi)fristaden för mig. ca 1 gång i månaden får jag altså uppleva total besvärsfrihet, bättre än inget iaf! men skam den som ger sig
|
|
|
2009-04-23, 12:07
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Kan tipsa om Depo-Medrol
Gör mig så gott som symptomfri.
|
|
|
|
2009-04-23, 12:09
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Kvalster är ju mitt huvudsakliga problem dock, det kommer jag ju aldrig undan. Men jag är på väg att beställa sängkläder.
Just nu går jag på en kombination av allergiförebyggande. Dvs, piller, ögondroppar och nässpray. Aerius (första gången jag provar), Lomudal och Nasonex.
Innan dess har jag provat kestine, loratadin och många andra men aldrig i kombination med de andra medicinerna.
Dock tror jag att mycket av min kost kan inverka på hur känslig jag är för allergener och tyvärr har jag gjort nya koständringar ungefär i samband med införandet av dessa mediciner så det är väldigt svårt att veta vilket som påverkar mest och vilket som är verkningslöst. Ge mig 2 år till och jag kommer att vara mer säker på min sak :p
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.
|

|