Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-16, 13:44   #1
j0h4n
Muay thai

j0h4ns avatar

Reg.datum: Nov 2007
Langning av snus - Säljarens brott?

Jag skulle köpa snus idag med min kompis, jag hade inget leg med mig så det gick inte. Det accepterade jag och bad istället min polare köpa, då tillät inte kassören detta för att då kan dom åka dit för langning till underåriga. Jag ifrågasatten henne och frågade hur fan dom kan åka dit för langning när dom säljer till en som kan bevisa att han är 18 som i sin tur "langar" det till mig? Då svarade hon att jag skulle läsa på kommunens hemsida.

Så hur är det, kan dom åka dit för langning om dom säljer till en som är 18 som i sin tur ger det till mig (som förövrigt är över 18, men som inte kan bevisa det)? har letat lite men det är rätt svårt att hitta.
j0h4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 13:54   #2
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Det finns någon sådan lag för jag hade för några år sedan en kompis att köpa ut lite öl åt mig och kassörskan frågade papper av mig.En annan gång köpte en kille öl åt mig på en festival och försäljaren såg det och han fick inte köpa öl ens åt sig själv mera den kvällen.Men om din kompis köper till dig och om du vore underårig så skulle det ju vara samma sak som om dom sålde det direkt till dig och det får dom ju inte.
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 13:58   #3
LindaS
Registered User

LindaSs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av j0h4n Visa inlägg
Så hur är det, kan dom åka dit för langning om dom säljer till en som är 18 som i sin tur ger det till mig (som förövrigt är över 18, men som inte kan bevisa det)? har letat lite men det är rätt svårt att hitta.
Ja, så är det. Samma gäller på systembolaget. Man har rätt att neka vem som helst att köpa om man misstänker att det är till någon som inte har "rätt" ålder.
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:02   #4
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Ja. Men varför fick säljaren veta att han skulle köpa det till dig?
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:04   #5
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Ja, så är det. Samma gäller på systembolaget. Man har rätt att neka vem som helst att köpa om man misstänker att det är till någon som inte har "rätt" ålder.
Är det inte tillochmed skyldighet? Eller det kanske var det du menade.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:04   #6
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Ja, tveklöst. Det stod en artikel om det i lokaltidningen häromveckan. Det har varit så i flera år och enligt artikeln ville man införa hårdare straff på langning. Inget konstigt egentligen, det är inte svårare än att inte sälja till en okänd person utan leg, det borde vem som helst kunna greppa istället för att försvara sig med att en yngling såg äldre ut än han var. Det känns säkert surt kan jag tänka mig, men ta det som en komplimang istället
Straffen som diskuterades var indraget tillstånd, och i förlängningen fängelse istället för som nu, böter.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:06   #7
LindaS
Registered User

LindaSs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Är det inte tillochmed skyldighet? Eller det kanske var det du menade.
Nja, vet inte. Det är ju ganska stor skillnad på att misstänka och att veta, men om man medvetet och frekvent säljer direkt till minderåriga kan det ge 6 månaders fängelse. Inte värt.
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:16   #8
j0h4n
Muay thai

j0h4ns avatar

Reg.datum: Nov 2007
Okej, då vet jag det. Tyckte det bara var så löjligt vid tillfället. Jag menar om jag inte hade varit 18 själv så hade jag ju låtit min polare köpa från första början. Brukar köpa där varannan dag och behöver inte visa leg annars. Tack för snabba svar.
j0h4n är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.