Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Dela ut preventivmedel personer under 15 - ett brott?
Ja, alltid 9 6.92%
Ja, när det gäller vissa preventivmedel 5 3.85%
Nej 102 78.46%
Vet ej/kanske 6 4.62%
Bryr mig inte 8 6.15%
Antal röster: 130. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-16, 10:30   #1
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Dela ut preventivmedel personer under 15 - ett brott?

Så vad tycker ni? Jag tycker att det är vrickat om det skulle anses olagligt att dela ut vissa preventivmedel, exempelvis kondomer som inte påverkar kroppen. Kan förstå om det kanske inte är att rekommendera för tjejer under 15 att ta p-piller. Officiell poll!

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Den som skriver ut p-piller till flickor under 15 år bör åtalas. Det anser vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand som säger att han inte skulle tveka att åtala den som skriver ut p-piller till någon under 15 år för medhjälp till våldtäkt, skriver Dagens Medicin.

- Jag läser lagen. Den som främjar ett brott är medansvarig och den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen, säger han till Dagens Medicin.

Hammarstrand lutar sig mot sexualbrottslagen från 2005. Den slår fast att sex med en person under 15 år alltid är ett övergrepp, även om personen samtycker till det.

Det oklara rättsläget har fått en del barnmorskor att sluta skriva ut p-piller till flickor under 15 år. Vården har nu vänt sig till Socialstyrelsen för att få riktlinjer i frågan.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vil...-unga-1.845118
Gammal 2009-04-16, 10:34   #2
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Herregud. Inte för att det är vanligt med p-piller till fjortonåringar, men vad är alternativet? Predika avhållsamhet är ju uppenbarligen inte tillräckligt (jag sneglar mot det stora landet i väster). Om det är brottsligt, undrar jag hur man ser på abort där kvinnan är under femton (det är ju populärt att som abortförespråkare ta upp den stackars tonåringen som blivit med barn på mer eller mindre ofrivillig väg och inte har en chans att ta hand om barnet)?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:35   #3
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Dumheter. Ungdomar HAR sex i den åldern nuförtiden. Då finns det två alternativ; skydda sig eller göra abort. Lagen om byxmyndighet är till för att skydda de under 15 från att ha sex med äldre. Det är ingen som bötfäller en 14-åring som har sex med en annan 14-åring så länge som båda är med på det.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:35   #4
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Men vafan? Klart man ska få dela ut P-piller till tjejer under 15år, det är ju löjligt att ifall två personer har sex, båda går med på det så ska man kunna bli dömd för att den ena är under 15 :S
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:37   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Följdfrågan inställer sig hur man skall se på vård till personer som ägnat sig åt olagligheter på andra sätt än underlivsvägen? Skall man lappa ihop personer som kört av vägen i fyllan (det gör ju onekligen konsekvenserna mindre av att köra i fyllan och underlättar därmed brott)? Osv. Eller är det bara när det handlar om tonåringars jungfrulighet detta är ett problem?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:41   #6
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Man kan faktiskt behöva p-piller av andra skäl än för att slippa bli gravid, fast hur vanligt det är i låg ålder vet jag inte. Jag fick piller mot rikliga blödningar men då var jag nästan tjugo, möjligen finns det andra behandlingsmetoder för väldigt unga personer med väldigt riklig menstruation.
Gammal 2009-04-16, 10:44   #7
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Helvete, röstade ju fel!

Ska vara ett nej.
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:45   #8
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Snubben hajar inte skillnaden mellan sex och våldtäkt? Tycker synd om honom.

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:50   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag vet inte hur han tänker när han påstår att en tjej som äter p-piller underlättar övergrepp. Det är ett brott att förgripa sig på underåriga. Det är inte lättare eller svårare att utföra handlingen i sig beroende på om tjejen äter piller eller inte. Han kanske kan behöva en biologilektion?
Gammal 2009-04-16, 10:56   #10
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Gnnhhh, glömde "till" i rubriken..
Gammal 2009-04-16, 10:59   #11
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Nej, självklart ska det inte vara olagligt, då alternativet är oändligt mycket värre.
Förmodligen är väl gubbfan kristdemokrat.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 11:02   #12
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag vet inte hur han tänker när han påstår att en tjej som äter p-piller underlättar övergrepp. Det är ett brott att förgripa sig på underåriga. Det är inte lättare eller svårare att utföra handlingen i sig beroende på om tjejen äter piller eller inte. Han kanske kan behöva en biologilektion?

Läs artikeln en gång till.
Gammal 2009-04-16, 11:03   #13
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Förmodligen är väl gubbfan kristdemokrat.
Tänk, jag var precis inne på samma linje. Att detta möjligen kan bottna i en form av kristen grundsyn på sexualitet. För det vet vi ju alla att den allsmäktige fadern är ytterst intresserad av.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 11:13   #14
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Reg.datum: Sep 2007
Kan man åtala den som skriver ut p-piller till en 16 år gammal tjej som sen har sex med en 14 år gammal kille? Det är ju medhjälp direkt riktad till gärningsmannen.
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 11:14   #15
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Läs artikeln en gång till.
Nej, argumentera emot det jag skriver om du tycker att jag är ute och cyklar. Du vet att man kan ha sex om man är gravid också va? Och när man har fött barn? Handlingen är inte beroende av preventivmetoden.

Vården har egna etiska regler och tonåringar ska inte behöva lida för att lagen är felformulerad eller svårtolkad. Däremot ska det naturligtvis diskuteras och problematiseras.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.