Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-01, 16:01   #1
envanligand
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Blir smala människor större av träning, medan kraftigare blir smalare?

Hej , jag har en fråga om vätskesamling i kroppen under träning.

För 10 dagar sedan började jag jogga varje dag. Jag joggar ca 50-60 min varje dag, och jag har märkt att magen ser "tjockare" ut. Den är fortfarande lika smal som innan men inte lika "slank". Jag har läst på några ställen att kroppen ofta samlar på sig vätska i början av träning men då har jag några frågor:

- hur många veckor ( ca ) ska man träna innan kroppen slutar samla upp all denna vätska, alltså hur lång tid det tar innan man börjar gå ner ?

- Kommer min min mage bli smalare om jag fotsätter att träna? Det jag är rädd för är att jag håller på och tränar alldeles i onödan för att min mage istället ska bli större! och att jag senare måste banta för att få bort den pluffsiga magen igen. Syftet med min träning är att min redan smala mage ska bli riktigt slank, och all detta vattnet gör ju bara motsatt effekt.

Tacksam för alla svar!
envanligand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:07   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Kortisolnivåerna till följd av stress (= träning) gör att du faktiskt kan bli av med muskler och bli tjockare av för mycket träning. Äter du ordentligt direkt efter träningen?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:07   #3
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Kortisolnivåerna till följd av stress (= träning) gör att du faktiskt kan bli av med muskler och bli tjockare av för mycket träning. Äter du ordentligt direkt efter träningen?
Och detta tänkte du belägga med vad?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:10   #4
jik
Registered User

jiks avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
vaa?`?? haha
jik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:11   #5
RandomC
Registered User

Reg.datum: May 2004
Citat:
Du kommer ju även ha en mer positiv kvävebalans. Jag inbillar mig att man måste ha ganska dåliga mat och träningsvanor för att det ska ske.
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:13   #6
envanligand
Registered User

Mikaelj :

Nej, oftast inte. Men hur ska jag träna för att bli slankare då? Om jag redan är smal? Jag är balettdansare och börja känna press på mig att vara slankare, min mage är faktiskt väldigt smal men den ser ofta pluffsig ut och putar lite. Jag kan inte så mycket om träning, det enda jag vet är att få i sig lite kalorier om dagen därför "springer" jag bort en del varje dag.

En kompis till mig brukar alltid känna sig lite "tjockare" när hon börjar träna igen. så tror ni inte att vätskan försvinner om jag fortsätter träna? jag vill verkligen inte hålla på och träna i onödan och sen känna att jag blivit större och gått upp i vikt.

Senast redigerad av envanligand den 2009-04-01 klockan 16:16.
Gammal 2009-04-01, 16:17   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RandomC Visa inlägg
Du kommer ju även ha en mer positiv kvävebalans. Jag inbillar mig att man måste ha ganska dåliga mat och träningsvanor för att det ska ske.
Ja, som att inte äta ordentligt efter träning för att hämma kortisolnivåerna som ökar efter 45-60 minuter, och dessutom låta större delen av träningen bestå av volymträning som löpning.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2009-04-01, 16:18   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Och detta tänkte du belägga med vad?
Att kortisolnivåerna går upp av stress? Och att förhöjda kortisolnivåer bidrar till ökad fettinlågring?
Gammal 2009-04-01, 16:26   #9
envanligand
Registered User

Haha ! Det är ju trevligt att ni svarar på min fråga istället för att ta reda på vem som har rätt xD
Gammal 2009-04-01, 16:55   #10
Fatcan
Registered User

Fatcans avatar

Reg.datum: Dec 2004

Ännu mera svammel från mikaelj
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 17:06   #11
RandomC
Registered User

Citat:
Ja, som att inte äta ordentligt efter träning för att hämma kortisolnivåerna som ökar efter 45-60 minuter, och dessutom låta större delen av träningen bestå av volymträning som löpning.
Eller snarare inte äta alls, men jag vet vad du menar =)
Tycker ändå du kunde valt dina ord annorlunda
Gammal 2009-04-01, 18:06   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

RandomC,
Förvisso, men jag har ju ändå rätt. Det är dåligt att träna massvis utan att äta efteråt.

Om man löptränar 50-60 minuter varje dag och dessutom siktar på att få ned kaloriintaget som möjligt kan jag gott och väl tänka mig att man undviker att äta efteråt. Direkt kontraproduktivt.

Fatcan,
Har du något att säga, så säg det.
Gammal 2009-04-01, 18:46   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg

Ännu mera svammel från mikaelj
Men det inlägget var konstruktivt menar du?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 18:50   #14
RandomC
Registered User

Citat:
RandomC,
Förvisso, men jag har ju ändå rätt. Det är dåligt att träna massvis utan att äta efteråt.

Om man löptränar 50-60 minuter varje dag och dessutom siktar på att få ned kaloriintaget som möjligt kan jag gott och väl tänka mig att man undviker att äta efteråt. Direkt kontraproduktivt.

Fatcan,
Har du något att säga, så säg det.
Jo jag plusettade dig ju där
Gammal 2009-04-01, 18:56   #15
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RandomC Visa inlägg
Jo jag plusettade dig ju där
Japp! Och som du sade är det skillnad på att "äta lite" och "inte äta alls". Så jag ville bara förtydliga hur jag tänkte!

Alla är glada. :-)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.