2009-03-28, 13:34
|
|
Oh la la
Reg.datum: Dec 2005
|
Att bli Dj
Hej
Har inte postat på forumet ett bra tag nu. Men nu vill jag gärna ha er hjälp kära Kolozzeummedlemmar.
Det är så att jag alltid har varit intresserad av musik och framförallt eurodance, house och dansmusik i allmänhet.
Just nu har jag kommit till slutsatsen att jag gärna vill lära mig att mixa musik och eventuellt bli en Dj.
Nu har jag ingen aning om var man kan köpa utrustning, kan gå på kurser mm.
Man kanske inte ens behöver gå på kurs, utan att man måste skaffa sig en grundutrustning för att lära sig via trial and error?
Så då undrar jag om ngn kan hjälpa mig med lite tips och info?
mvh
|
2009-03-28, 13:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2002
|
Hur gammal är du? Har du någon ungdomsgård i närheten?
|
|
|
2009-03-28, 13:41
|
|
Oh la la
|
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
Hur gammal är du? Har du någon ungdomsgård i närheten?
|
Jag är 27 år gammal och känner faktiskt inte till ngn ungdomsgård och har aldrig heller vistats på en sådan när jag var yngre.
mvh
|
2009-03-28, 13:45
|
|
Registered User
|
Ok. Du är du för gammal för att hänga på ungdomsgårdar.
Några utbildningar finns inte vad jag vet. Men det har funnits. Det närmaste du kan komma den typen av utbildning är ljudtekniker. Vill du på ett billigt sätt lära dig göra musik så är denna programvara en bra början: http://www.propellerheads.se/products/reason/
|
|
|
2009-03-28, 13:54
|
|
Oh la la
|
Citat:
Ok. Du är du för gammal för att hänga på ungdomsgårdar.
Några utbildningar finns inte vad jag vet. Men det har funnits. Det närmaste du kan komma den typen av utbildning är ljudtekniker. Vill du på ett billigt sätt lära dig göra musik så är denna programvara en bra början: http://www.propellerheads.se/products/reason/
|
En utbildning i ljudteknik kan vara av intresse särskilt då jag redan är en utbildad civilingenjör så många kurser kan jag bara tillgodoräkna mig. Men finns det inga ljudteknikprogram på 80 hp eller i alla fall mindre än 3 år?
Finns det verkligen inga renodlade Dj-kurser som visar hur man hanterar ett mixerbord mm?
Sedan är det bäst att öva på datorn först och sedan tillämpa det på ett mixerbord eller tvärtom?
mvh
|
2009-03-28, 14:03
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Köp en enkel mixer och en skivspelare/cd-spelare om du har. Koppla dator och skivspelare/cd-spelare till mixern, och dra igång nåt DJ-program på datorn, och börja lär dig hur grunderna funkar. Verkar det skoj, och du lär dig göra iaf schyssta övergångar, så kan du ju ge dig an Pioneer-spelarna som är något mer avancerade. Det bästa är ju om du kan få provspela tillsammans med nån som kan på en studentkår eller liknande.
|
2009-03-28, 14:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mistermr
En utbildning i ljudteknik kan vara av intresse särskilt då jag redan är en utbildad civilingenjör så många kurser kan jag bara tillgodoräkna mig. Men finns det inga ljudteknikprogram på 80 hp eller i alla fall mindre än 3 år?
Finns det verkligen inga renodlade Dj-kurser som visar hur man hanterar ett mixerbord mm?
Sedan är det bäst att öva på datorn först och sedan tillämpa det på ett mixerbord eller tvärtom?
mvh
|
Det finns en yrkesutbildning som är kortare. http://www.saestockholm.se/
Om du googlar på dj-kurser så hittar du. Men att lära sig grunden (taktmixa) tror jag du lär dig rätt snabbt ändå. kolla annars detta forum:
http://forum.studio.se/index.php?showforum=37
Det bästa är nog att börja direkt med ett mixerbord ja. Men grejen med att börja med en mjukvara är ju för att se om det är din grej. Lite dumt att köpa skivspelare, mixer, sampler, Synth, Trummaskin etc för tusentals kronor.
|
|
|
2009-03-28, 14:49
|
|
Oh la la
|
Citat:
Det finns en yrkesutbildning som är kortare. http://www.saestockholm.se/
Om du googlar på dj-kurser så hittar du. Men att lära sig grunden (taktmixa) tror jag du lär dig rätt snabbt ändå. kolla annars detta forum:
http://forum.studio.se/index.php?showforum=37
Det bästa är nog att börja direkt med ett mixerbord ja. Men grejen med att börja med en mjukvara är ju för att se om det är din grej. Lite dumt att köpa skivspelare, mixer, sampler, Synth, Trummaskin etc för tusentals kronor.
|
KY-utbildningar är gratis antar jag?
mvh
|
2009-03-28, 14:50
|
|
Fluortanten
Reg.datum: Jan 2003
|
Det finns ett antal program som du kan börja att leka med innan du lägger en massa dyra pengar på mixers och cd-spelare.
Googla:
Virtual dj
Traktor
Fruity loops
Iom ditt intresse borde det väl inte vara så långsökt att lära känna och hänga med djs där du bor? Bästa sättet in. De kan visa hands on.
|
2009-03-28, 14:51
|
|
Registered User
|
Tror den kostar deg. Men jag är inte säker.
|
|
|
2009-03-28, 14:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig
Det finns ett antal program som du kan börja att leka med innan du lägger en massa dyra pengar på mixers och cd-spelare.
Googla:
Virtual dj
Traktor
Fruity loops
Iom ditt intresse borde det väl inte vara så långsökt att lära känna och hänga med djs där du bor? Bästa sättet in. De kan visa hands on.
|
Precis. Det är så många har lärt sig grunderna. Sen när man väl har den så är det bara träna på egen hand.
|
|
|
2009-03-28, 14:55
|
|
Fluortanten
|
Citat:
KY-utbildningar är gratis antar jag?
mvh
|
Skit i såna kurser. "Bröderna Mendez dj-skola" lär inte ge dig några jobb... Lär dig taktmixa till att börja med. Sen finnas det massor av forum där du kan snacka med likasinnade. Lägga upp mixar, få feedback och lära dig mer. Det kortkastade pengar att betala för det. Lovar att exakt 0 av de mest framgångsrika svenska djs som finns gått i nån skola. Pratar vi producera (även om den absoluta majoriteten garanterat är självlärda även här) är det en annan sak men ta en sak i taget, du vinner på att ha lärt dig mixa ordentligt först. Lycka till!
|
2009-03-28, 15:01
|
|
Oh la la
|
Citat:
Skit i såna kurser. "Bröderna Mendez dj-skola" lär inte ge dig några jobb... Lär dig taktmixa till att börja med. Sen finnas det massor av forum där du kan snacka med likasinnade. Lägga upp mixar, få feedback och lära dig mer. Det kortkastade pengar att betala för det. Lovar att exakt 0 av de mest framgångsrika svenska djs som finns gått i nån skola. Pratar vi producera (även om den absoluta majoriteten garanterat är självlärda även här) är det en annan sak men ta en sak i taget, du vinner på att ha lärt dig mixa ordentligt först. Lycka till!
|
Låter väldigt vettigt faktiskt. Men när det gäller traktor DJ finns det ngn tutorial som kan få en att starta på ett korrekt sätt?
mvh
|
2009-03-28, 15:28
|
|
Fluortanten
|
Citat:
Låter väldigt vettigt faktiskt. Men när det gäller traktor DJ finns det ngn tutorial som kan få en att starta på ett korrekt sätt?
mvh
|
Sök och du ska finna...  Kolla google och you tube.
|
2009-03-28, 15:30
|
|
Oh la la
|
Citat:
Sök och du ska finna...  Kolla google och you tube.
|
Det är problemet, sökte men fann ej.
mvh
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.
|

|