2009-03-12, 11:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Hjälp med frukost till deff!
Hejsan alla glada forumare.
Ja då var tiden inne för mig att starta min första deff.
Efter läst deffguiden flera gånger samt många forumtrådar tror jag att jag iaf fått lite förståelse för hur det fungerar.
Jag väger för nuvarande 85kg och efter lite snabb matte med ekvationen i deffguiden kommer jag fram till att jag kommer behöva ligga på 2300kcal per dag för att gå ner sakta men säkert.
Så nu har jag varit och handlat en hel del nyttigheter och min första måltid jag tänkte räkna på var min frukost. Den kommer nog alltid se likadan ut.
Vilket fall som helst tänkte jag mig käka Kellogg's All Bran med Mild Naturell Lättyoghurt från Milko. Så nu på morgonen tog jag fram min nya fina våg och började väga. Ganska snart insåg jag att för att komma upp i den mängden kcal jag hade tänkt i början skulle jag behöva nästan hela flingpaketet och yoghurten.
Jag tänker dela upp mina måltider på 4 tillfällen, 575kcal per tillfälle dvs.
Efter jag tagit en stor portion all bran(70g = 196kcal) och en stor portion yoghurt(300g = 120kcal) så ligger jag fortfarande 259kcal för lågt för att få ihop till den tänka 575kcal gränsen. (Kellogg's All Bran har 280kcal/100g och Yoghurten ligger på 40kcal/100g om ni undrar)
Så nu tänkte jag fråga er, har ni några sköna tips på hur jag kan nå 575kcal gränsen och ändå hålla frukosten nyttig och mättande.
En tanke jag hade var att blanda i lite frysta bär, som blåbär eller något. Vad tror ni om att blanda i bär?
Ge mig gärna tips på bra saker att kunna trycka i sig på morgonen som kan få ihop ytterligare 259kcal.
Senast redigerad av Gusken den 2009-03-12 klockan 11:41.
|
|
|
2009-03-12, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
en macka på det där och det är klart :=)
Annars kan du ju alltid käka den frukosten om den räcker, och sedan lägga på kanske en extra macka på dagen då i längden kommer du vilja ha det hehe.
Eller jag började köra lågt de första 2 - 3 veckorna för att sedan äta lite normalare frukost. Ja, hur hungrig är du på morgonen? Ta en skål till om du verkligen vill upp i de kcal
|
|
|
2009-03-12, 11:45
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gusken
Hejsan alla glada forumare.
Ja då var tiden inne för mig att starta min första deff.
Efter läst deffguiden flera gånger samt många forumtrådar tror jag att jag iaf fått lite förståelse för hur det fungerar.
Jag väger för nuvarande 85kg och efter lite snabb matte med ekvationen i deffguiden kommer jag fram till att jag kommer behöva ligga på 2300kcal per dag för att gå ner sakta men säkert.
Så nu har jag varit och handlat en hel del nyttigheter och min första måltid jag tänkte räkna på var min frukost. Den kommer nog alltid se likadan ut.
Vilket fall som helst tänkte jag mig käka Kellogg's All Bran med Mild Naturell Lättyoghurt från Milko. Så nu på morgonen tog jag fram min nya fina våg och började väga. Ganska snart insåg jag att för att komma upp i den mängden kcal jag hade tänkt i början skulle jag behöva nästan hela flingpaketet och yoghurten.
Jag tänker dela upp mina måltider på 4 tillfällen, 575kcal per tillfälle dvs.
Efter jag tagit en stor portion all bran(70g = 196kcal) och en stor portion yoghurt(300g = 120kcal) så ligger jag fortfarande 259kcal för lågt för att få ihop till den tänka 575kcal gränsen. (Kellogg's All Bran har 280kcal/100g och Yoghurten ligger på 40kcal/100g om ni undrar)
Så nu tänkte jag fråga er, har ni några sköna tips på hur jag kan nå 575kcal gränsen och ändå hålla frukosten nyttig och mättande.
En tanke jag hade var att blanda i lite frysta bär, som blåbär eller något. Vad tror ni om att blanda i bär?
Ge mig gärna tips på bra saker att kunna trycka i sig på morgonen som kan få ihop ytterligare 259kcal.
|
När du deffar är det otroligt viktigt att du äter tillräckligt med protein för att bibehålla muskelmassa. Rekommenderar 2-3g per kg fettfri kroppsmassa.
Ytterligare tycker jag du kan skippa yoghurten. Yoghurt är ingen bra mat överhuvudtaget. Oftast ganska lite protein och massor med socker. Jag föreslår gröt (inte risgrynsgröt), müsli eller havregryn.
Till frukost kan du äta ägg, makrillfilé, tonfisk, skinka, kesella, keso. Bara några exempel på bra och proteinrik frukostmat.
Mvh
|
|
|
2009-03-12, 11:56
|
|
Registered User
|
Havregrynsgröt och ett ägg. Det har varit min stapelfrukost i över ett år, deff eller inte. Detta ger ca 350 kcal, och går att öka upp till 5-600 kcal med ett ägg till eller en macka på grovt bröd, eller en avocado bara för att ta några exempel.
Sedan skriver du att du ska dela ditt dagliga behov med 4, dvs 575 kcal per måltid. Det skulle jag inte göra, det känns inte helt optimalt. Vad hade du tänkt äta till lunch och middag för 575 kcal?
Själv har jag denna fördelning: frukost 20%, lunch 40% mellanmål 10% och middag 30%. Fungerar bra för mig.
|
2009-03-12, 12:01
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av hot_tuna
Havregrynsgröt och ett ägg. Det har varit min stapelfrukost i över ett år, deff eller inte. Detta ger ca 350 kcal, och går att öka upp till 5-600 kcal med ett ägg till eller en macka på grovt bröd, eller en avocado bara för att ta några exempel.
Sedan skriver du att du ska dela ditt dagliga behov med 4, dvs 575 kcal per måltid. Det skulle jag inte göra, det känns inte helt optimalt. Vad hade du tänkt äta till lunch och middag för 575 kcal?
Själv har jag denna fördelning: frukost 20%, lunch 40% mellanmål 10% och middag 30%. Fungerar bra för mig.
|
Hur man fördelar maten tycker jag beror till stor del på NÄR på dagen man tränar. Jag försöker lägga det största målet mat direkt efter träning och äter lite men ofta under resten av dagen.
Dagar man inte tränar kan man ju göra lite hur man vill, men att äta små mål och ofta är ju rekommenderat, så man ständigt håller kroppen med protein under återuppbyggnadsfasen.
|
|
|
2009-03-12, 12:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
kommer du undan och är nöjd med en frukost som den där är det väl bättre att spara kalorierna till senare på dagen som mellan mål eller lite mer middag osv, finns väl inget syfte med att alla mål ska ha exakt samma antal kcal ändå?
|
|
|
2009-03-12, 12:23
|
|
Registered User
|
Kanske sant att man inte bör lägga upp målen på exakt samma kcal värde. Tänkte väl att det var bra om man höll ett jämnt energitillskott till kroppen över dygnet.
Men om jag fortsätter med samma frukost(tycker det är så pass enkelt att kunna direkt ta lite flingor och sedan yoghurt och vips så klart, istället för att laga något på morgonen, är verkligen ingen morgonmänniska >.<)
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag, vad tror ni om det? :O
|
|
|
2009-03-12, 12:25
|
|
Starlight Destroyer
Reg.datum: Apr 2006
|
Om du klarar dig bra på den där frukosten skulle jag spara de där extra kcal till senare på dagen, till efter passet tex.
|
|
|
2009-03-12, 12:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
men att äta små mål och ofta är ju rekommenderat, så man ständigt håller kroppen med protein under återuppbyggnadsfasen.
|
Tillförseln av protein från tarmen kräver inte att man ständigt och jämt stoppar in nytt i munnen.
|
|
|
2009-03-12, 12:51
|
|
Registered User
|
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag låter det ok?
|
|
|
2009-03-12, 12:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gusken
Kanske sant att man inte bör lägga upp målen på exakt samma kcal värde. Tänkte väl att det var bra om man höll ett jämnt energitillskott till kroppen över dygnet.
Men om jag fortsätter med samma frukost(tycker det är så pass enkelt att kunna direkt ta lite flingor och sedan yoghurt och vips så klart, istället för att laga något på morgonen, är verkligen ingen morgonmänniska >.<)
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag, vad tror ni om det? :O
|
huvudsaken är ju att det funkar för dig, vill du äta 2300kcal på en enda måltid kan du ju göra det också
i slutändan är ju det totala intaget som räknas!
|
|
|
2009-03-12, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Yoghurt är ingen bra mat överhuvudtaget.
|
|
|
|
|
2009-03-12, 13:38
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brooklyn
|
Hoppas du förstod att jag utgick från "byggar/tränings" mat. Tycker man yoghurt är gott kan det väl vara jättebra att käka yoghurt - men oftast innehåller yoghurt dåligt med protein och mycket socker - en sak som tillverkarna försöker "dölja" genom att starkt framhäva att fetthalten är låg.
|
|
|
2009-03-12, 13:44
|
|
DC disciple
Reg.datum: Sep 2003
|
Vicarious, finns olika typer av youghurt..
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
|
|
|
2009-03-12, 13:45
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Tillförseln av protein från tarmen kräver inte att man ständigt och jämt stoppar in nytt i munnen.
|
Inte jämt och ständigt, men med ett inte alltför långt mellanrum kan väl vara bra? Beror väl förstås också på hur mycket man äter vid varje tillfälle. Ser dock inte hur det kan vara negativt att äta fler än 4 mål om dagen.
Men som sagt, står du dig på den där frukosten och det känns bra, kör på det. Lägg krutet på ditt mål efter träningen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.
|

|