2009-03-05, 16:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
protein intag under deff
Har hört lite olika men 3 g/kroppsvikt brukar jag sträva efter. Tills i går då jag blev lite tveksam läste i deff guiden där det stog att grubb rekommenderade 2 gram/kroppsvikt "medan för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer".
Känns som 2 gram känns väldigt lite men det kanske räcker ändå? känns som om det är mindre risk att tappa muskler ju mer protein man får i sig. allt annat kanske bara rinner rakt igenom kroppen?
vad rekommenderas?, är de bara onödigt att äta 3 gram/kroppsvikt?.
|
|
|
2009-03-05, 16:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
|
|
2009-03-05, 16:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlner
|
Den där tråden syftade väl mer på proteinintag vid kaloribalans/överskott. Vid underskott ökar behovet av protein.
Ontopic: 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt tycker jag är lagom under deff.
|
|
|
2009-03-05, 16:20
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ett högt proteinintag är av större värde vid kaloriunderskott. Om 2 gram per kilo och dygn är en bra siffra att sikta på vid uppbyggnad, är kanske 2-3 vettigt vid deff.
|
|
|
2009-03-05, 16:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito
Den där tråden syftade väl mer på proteinintag vid kaloribalans/överskott. Vid underskott ökar behovet av protein.
Ontopic: 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt tycker jag är lagom under deff.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ett högt proteinintag är av större värde vid kaloriunderskott. Om 2 gram per kilo och dygn är en bra siffra att sikta på vid uppbyggnad, är kanske 2-3 vettigt vid deff.
|
Tycker att innehållet inkl. studierna i den tråden belyser det? Annars har jag missuppfattat.
|
|
2009-03-05, 16:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vad får dig att tro att Dannys och mitt svar hade något med ditt att göra?
|
|
|
2009-03-05, 16:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad får dig att tro att Dannys och mitt svar hade något med ditt att göra?
|
Att Danny citerade mig i sitt inlägg och att jag uppfattade ditt inlägg som en vidareutveckling av Dannys.
|
|
2009-03-05, 16:46
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Nej, jag kan faktiskt svara trådstartaren trots din länkning. Så ultimat var den inte.
Dannys inlägg hade jag överhuvudtaget inte sett när jag postade mitt. Dom är postade samtidigt, som du ser på tidstämpeln.
|
|
|
2009-03-05, 16:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej, jag kan faktiskt svara trådstartaren trots din länkning. Så ultimat var den inte.
Dannys inlägg hade jag överhuvudtaget inte sett när jag postade mitt. Dom är postade samtidigt, som du ser på tidstämpeln.
|
Sant
|
|
2009-03-05, 17:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Personligen så blir det 2g/kg kroppsvikt under deff. Siffran blir balanserad och bra när man ska sätta ihop måltider.
|
|
|
2009-03-05, 21:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
varför går man ner i vikt så mycket första veckan? vet att det kan vara för glukosen sjunker, vad mer finns det ?
|
|
|
2009-03-05, 21:02
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av greken2000
varför går man ner i vikt så mycket första veckan? vet att det kan vara för glukosen sjunker, vad mer finns det ?
|
Vätska och glykogendepåerna minskar, om jag fattat allt rätt vill säga
|
|
|
2009-03-05, 22:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vätska och glykogendepåerna minskar, om jag fattat allt rätt vill säga 
|
Japp, det har du.
3g/kg kroppsvikt är en jädrans massa protein. 2g/kg borde räcka mer än väl.
|
|
|
2009-03-05, 22:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Japp, det har du.
3g/kg kroppsvikt är en jädrans massa protein. 2g/kg borde räcka mer än väl.
|
Kött, kyckling, fisk, mjukost, kvarg osv är nedrans mycket godare än pasta, ris potatis, couscous etc. enligt mitt tycke  Så jag är helnöjd med 3g/kg. Men räcker gör det säkert
|
|
2009-03-06, 13:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlner
Kött, kyckling, fisk, mjukost, kvarg osv är nedrans mycket godare än pasta, ris potatis, couscous etc. enligt mitt tycke  Så jag är helnöjd med 3g/kg. Men räcker gör det säkert 
|
Tänk bara på att proteinet du inte använder, och det lär vara rätt mycket, omvandlas till urea, och till det krävs väldigt mycket vatten. Du kan lätt få vätskebrist med det proteinintaget. Men vet du med dig att du får i dig tillräckligt med fiber, mineraler och vitaminer på annat sätt så kör på.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.
|

|