Han kan åka dit för grov olovlig körning, kan ge fängelsestraff, men jag är osäker på straffskalan där. Däremot får han garanterat mycket svårt att få körkortstillstånd, blir nog uppskjutet körkort för hans del några år. Du kan inte åka dit för någonting så länge du inte kör.
Det är det bästa möjliga utfallet, alltså att ni blir stoppade och att han åker dit.
Jag skulle försöka övertala honom, kanske ovanstående fungerar om han nu är så sugen på att köra bil. Sedan skulle jag definitivt inte åka med, oavsett hur bra du tycker att han kör, det finns en anledning till att man inte får ett körkort i ett flingpaket. Han verkar ju ha lite svårt med impulskontroll eftersom han prompt ska köra olovligt, så jag utgår från att risktagande såsom fortkörning etc ligger i hans personlighet.
Ta för fan inte risken.
Och skulle han smälla med mig och jag överlevde skulle jag piska er båda så hårt att ni såg ut som babianer i röven och inte kunde sitta på en vecka.
Och hans farsa kan inte vara riktigt frisk som lånar ut bilen till sin körkortslöse son, är han inte mer rädd om grabben än så?
Om ni "tar" bilen utan lov kallas det olovligt brukande, och det kan även du åka dit på om du känner till det.
Sammanfattningsvis:
Möjliga konsekvenser:
1. Ni åker fast, din kompis får vänta till 21 eller så på att få ta kortet. Du går fri.
2. Ni åker också på olovligt brukande, du åker också dit.
3. Ni får båda leva med att din kompis som trots allt inte har körkort orsakar en svår olycka, kanske med dödsfall, klarar du det?
4. Ni kommer båda att se ut som babianer i röven.
Något av detta behöver ju inte hända, men det skulle ju onekligen vara tråkigt om det gjorde det, och efter en dödsolycka tror jag inte någon i din sits skulle kunna förlåta sig själv.
Det med babianröven skulle däremot garaneterat hända förutsett att jag visste vem du var och fick syn på dig om du gjorde detta.
Gör det enda rätta nu för fan och låt bilen stå, någon annan måste väl kunna skjutsa er?
EDIT:
hann komma några poster när jag skrev. Han tar alltså nycklarna, ni åker båda på olovligt brukande och han olovlig köring. Du får en prick eller två, det kan påverka ditt körkortstillsåtnd i framtiden