Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-07, 11:15   #1
CiCoro
Banned

Reg.datum: Oct 2008
köra utan körkort

snabb fråga ..

min kompis som e 17 har inte körkort och han lånar sin fassas bil just nu och vill köra till ett ställe med mig (jag är 19 också utan körkort). Han kör väldigt bra och så, men min fråga är vad kan hans straff bli om han blir tagen och vad kan mitt bli ? jag är den enda myndiga i bilen för han e 17. övertala honom att inte köra funkar inte, så svara bara på frågan är ni snälla.
CiCoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:18   #2
KlopFer
Mr.KlopFis

KlopFers avatar

Reg.datum: Jan 2007
Han kan ju räkna med ett fint straff iallafall.

Dig vetefan, säg att du trodde han var 18 och hade körkort.
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:19   #3
kaysim
Registered User

kaysims avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av CiCoro Visa inlägg
snabb fråga ..

min kompis som e 17 har inte körkort och han lånar sin fassas bil just nu och vill köra till ett ställe med mig (jag är 19 också utan körkort). Han kör väldigt bra och så, men min fråga är vad kan hans straff bli om han blir tagen och vad kan mitt bli ? jag är den enda myndiga i bilen för han e 17. övertala honom att inte köra funkar inte, så svara bara på frågan är ni snälla.
Bra jävla korkat att ge sig ut på vägen utan körkort, Mycket möjligt att han "kör bra", dock har ju killen noll erfarenhet av bilkörning. Vänta för fan med att åka med tills han har körkort. Fattar inte heller vad det är för pappa som lånar ut sin bil till sin son som inte har körkort..
kaysim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:20   #4
Officer
Registered User

Officers avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av CiCoro Visa inlägg
.. jag är den enda myndiga i bilen

Knappast, när du är så dum att du ens funderar på att åka i en bil med en 17-årig chaufför utan körkort.

Observera att alla 17-18åringar kör "riktigt bra"..

Senast redigerad av Officer den 2009-01-07 klockan 11:23.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:20   #5
lectris
Registered User

lectriss avatar

Reg.datum: Jun 2006
Lånar hans farsa ut sin bil till sin son utan körkort?

Dummaste jag hört för övrigt. Åk inte med honom.
Gammal 2009-01-07, 11:20   #6
pherlo
Registered User

pherlos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Straffet borde väl bli indraget lämp och prick i registret. Två mindre roliga konsekvenser att dras med.
pherlo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:21   #7
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kaysim Visa inlägg
Bra jävla korkat att ge sig ut på vägen utan körkort, Mycket möjligt att han "kör bra", dock har ju killen noll erfarenhet av bilkörning. Vänta för fan med att åka med tills han har körkort. Fattar inte heller vad det är för pappa som lånar ut sin bil till sin son som inte har körkort..
Inte pappa. Fassa.
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:22   #8
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Dagsböte till 6 månaders fängelse.
Värsta är att han inte få ta körkort på ett tag.

Du kan bli skyldig till medhjälp till olovlig körning tror jag.
Gammal 2009-01-07, 11:22   #9
KlopFer
Mr.KlopFis

KlopFers avatar

Reg.datum: Jan 2007
Åker han dit lär han vill inte få ta körkort förrens han är 24
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:25   #10
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Är det han själv eller hans medtrafikanter som tycker att han "kör väldigt bra och så"?

Idioti och lantisfasoner i vilket fall som helst. Snyt er.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:27   #11
CiCoro
Banned

Reg.datum: Oct 2008
okej, tack för svaren. Jag kan lova er att jag är smartare än vad jag verkar! Har stoppat några drog och alkoholpåverkade kompisar från att köra under helgerna, bara undrade för den hära kompisen är verkligen envis! Har kämpat och vägrat nu i 1 år sen han började övningsköra och berättat att han ska vänta tills han fyller 18 men han vägrar bara. Sen lånar han inte direkt bilen från sin PAPPA utan tar reservnycklarna medan han är på jobbet (ligger nära). Jag bryr mig inte så mycket om hans straff för han vägrar lyssna och hamnar ofta i problem, utan jag oroar mig mest för mig själv för jag ska ha uppkörning om ca 3 månader.
Delen med att han kör bra är sann, många har sagt det (min "låtsaspappa" som haft körkort i 25 år) och han hade klarat en uppkörning direkt men han har ändå inte körkort tm så glöm detta.

Senast redigerad av CiCoro den 2009-01-07 klockan 11:29.
CiCoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:27   #12
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Ring hans pappa och prata med honom. Alternativt ge hans nummer till mig så kan jag ringa.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:28   #13
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Han kan åka dit för grov olovlig körning, kan ge fängelsestraff, men jag är osäker på straffskalan där. Däremot får han garanterat mycket svårt att få körkortstillstånd, blir nog uppskjutet körkort för hans del några år. Du kan inte åka dit för någonting så länge du inte kör.

Det är det bästa möjliga utfallet, alltså att ni blir stoppade och att han åker dit.

Jag skulle försöka övertala honom, kanske ovanstående fungerar om han nu är så sugen på att köra bil. Sedan skulle jag definitivt inte åka med, oavsett hur bra du tycker att han kör, det finns en anledning till att man inte får ett körkort i ett flingpaket. Han verkar ju ha lite svårt med impulskontroll eftersom han prompt ska köra olovligt, så jag utgår från att risktagande såsom fortkörning etc ligger i hans personlighet.

Ta för fan inte risken.

Och skulle han smälla med mig och jag överlevde skulle jag piska er båda så hårt att ni såg ut som babianer i röven och inte kunde sitta på en vecka.

Och hans farsa kan inte vara riktigt frisk som lånar ut bilen till sin körkortslöse son, är han inte mer rädd om grabben än så?

Om ni "tar" bilen utan lov kallas det olovligt brukande, och det kan även du åka dit på om du känner till det.

Sammanfattningsvis:

Möjliga konsekvenser:

1. Ni åker fast, din kompis får vänta till 21 eller så på att få ta kortet. Du går fri.
2. Ni åker också på olovligt brukande, du åker också dit.
3. Ni får båda leva med att din kompis som trots allt inte har körkort orsakar en svår olycka, kanske med dödsfall, klarar du det?
4. Ni kommer båda att se ut som babianer i röven.

Något av detta behöver ju inte hända, men det skulle ju onekligen vara tråkigt om det gjorde det, och efter en dödsolycka tror jag inte någon i din sits skulle kunna förlåta sig själv.

Det med babianröven skulle däremot garaneterat hända förutsett att jag visste vem du var och fick syn på dig om du gjorde detta.

Gör det enda rätta nu för fan och låt bilen stå, någon annan måste väl kunna skjutsa er?

EDIT: hann komma några poster när jag skrev. Han tar alltså nycklarna, ni åker båda på olovligt brukande och han olovlig köring. Du får en prick eller två, det kan påverka ditt körkortstillsåtnd i framtiden
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:34   #14
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det bästa du kan göra är som yankee föreslog, ring pappan, så att han kan stoppa detta, om han nu är så envis (dum i huvudet). Din kompis kanske blir sur, men du gör honom en lika stor tjänst som du gjorde dina polare när du hindrade dem att köra rattfulla. Civilkurage ftw!
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:35   #15
lectris
Registered User

lectriss avatar

Reg.datum: Jun 2006
Men vafan? du har väl en egen vilja eller? Det är ju bara DU som kan bestämma om du vill sätta dig i bilen med denna idiot till kompis. Vill han riskera sitt framtida körkort, sin säkerhet och sin pappas bil så var så god, men du behöver inte riskera något för det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.