Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-15, 21:42   #1
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Finns det inget mellanting mellan mat och malto- när det gäller energi till pass?

Det är väldigt ofta det pratas om mat innan träning och att man använder energin från gårdagens mat till dagens pass.

Det sägs ofta att det tar ca 24 timmar innan maten har hunnit smälta och tarmarna har hunnit bearbeta maten och glykogenet kommit ut i musklerna, och att energin från maten från tex 4 timmar innan ett pass inte används alls i passet.
Sen säger man att maltodextrin och liknande kan tas bara några minuter innan ett pass och användas som energi i passet.

Finns det ingen föda som ligger lite mitt i emellan? Är det antingen 24 timmars väntan på att få energi eller 5 minuters väntan? Finns det inte föda som ger energi efter 2 timmar eller 4 timmar eller 12 timmar osv?
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 21:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Glykogenomsättningen pågår hela tiden, både inlagring och förbrukning.

Efter tömning av glykogendepåerna tar det helt enkelt minst 24 timmar innan dom är fyllda igen, och det är av vikt för konditionsidrottaren som tränar hårt, eftersom han använder samma muskler dag efter dag. Då är det viktigt med snabb påfyllning, och då har maltodextrin en liten fördel jämfört med kolhydratrik vanlig mat, medan Vitargo har en större fördel.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 22:07   #3
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Men jag tänkte mer på om man ska energi till ett kommande träningspass, då kan man få fördel av malto/vitargo genom att ta det precis innan passet. Medans det med mat verkar krävas 24 timmar.
Jag undra om det finns någon mat/dryck som kan tas X timmar innan ett träningspass och ge energi till just det passet där: (några få minuter< X < 24 timmar).

Kanske har detta något att göra med att jag blandar ihop exogen kolhydratoxidation med energi från inlagrat glykogen.
Gammal 2008-12-15, 22:10   #4
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om du ska fylla på så är tidpunkten precis efter passet bäst....

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 22:17   #5
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag tror folk pratar förbi varandra lite. Om du tömmer glykogenet helt så tar det 24h för kroppen att fylla på de igen. Det betyder ju inte att det 24h från det att du äter nåt till att du kan använda det.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 22:18   #6
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om du ska fylla på så är tidpunkten precis efter passet bäst....
Min fråga gäller för prestationen och tillgängligt glykogen för det enskillda passet i fråga.
Gammal 2008-12-15, 22:39   #7
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Min fråga gäller för prestationen och tillgängligt glykogen för det enskilda passet i fråga.
Under normala förhållanden sköter din kropp om det utomordentligt bra.
Du gör av med ca 18-20% av ditt glykogen under normala förhållanden och om du är i energibalans så kommer det inte påverka dina prestationer. Men är du under energirestriktion så tror jag att du kan behöva fylla på med glukos/maltodextrin/vitargo direkt efter passet för att hinna få fyllda glykogenlager till nästa pass.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Gammal 2008-12-16, 00:10   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det låter som du tror att det tar 24 timmar innan det börjar lagras in. Om du äter 200 gram kolhydrat från pasta så kommer kanske 50 gram vara ute i blodet och börjar lagras in efter 3 timmar, 50 gram till 7 timmar därefter, osv.
Gammal 2008-12-16, 09:49   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är alltså inget speciellt tillfälle X antal minuter eller timmar efter födointag då en klumpsumma glykogen lagras in, utan det är en kontinuerlig process.

Återsyntesen av muskelglykogen efter tömning, t ex träning, sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen långsam.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 12:23   #10
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Under normala förhållanden sköter din kropp om det utomordentligt bra.
Du gör av med ca 18-20% av ditt glykogen under normala förhållanden och om du är i energibalans så kommer det inte påverka dina prestationer. Men är du under energirestriktion så tror jag att du kan behöva fylla på med glukos/maltodextrin/vitargo direkt efter passet för att hinna få fyllda glykogenlager till nästa pass.
Vill bara se så att jag inte missförstår något; menar du att ca 20% av glykogenet som finns lagrat i musklerna kommer man att göra av med under ett normalt styrketräningspass?
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 12:43   #11
Turbonisse
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Tömmer Ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

Jag tror inte man behöver ha en så strikt och teoretisk inställning till träningen, kroppen är till för att arbeta och med vanlig mat klarar den av höga påfrestningar.
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 13:36   #12
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Vill bara se så att jag inte missförstår något; menar du att ca 20% av glykogenet som finns lagrat i musklerna kommer man att göra av med under ett normalt styrketräningspass?
Glykogen-> glukos kommer ifrån levern. Mjölksyra(Lactat)-> återbildas till glykogen i levern->glukos ut i blodbanan in i musklerna som energi

Gammal 2008-12-16, 13:40   #13
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av turbonisse Visa inlägg
tömmer ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

Jag tror inte man behöver ha en så strikt och teoretisk inställning till träningen, kroppen är till för att arbeta och med vanlig mat klarar den av höga påfrestningar.
+1
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 16:05   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonisse Visa inlägg
Tömmer Ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

När man tränat styrketräning töms nog ofta arbetande muskel, ett rejält bröst- och tricepspass lär inte lämna mycket glykogen kvar i triceps t.ex.

Dock håller jag med dig till 100% angående påfyllningen. Det är lätt som en plätt att lagra in tillräckligt med kolhydrater ändå, de frlesta som nojar över minuter och gram hit och dit gör det antagligen mest för att göra ens träning till en större vetenskap än det egentligen är så kan man ju intala sig själv att man tränar så sjukt seriöst.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 17:49   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är alltså inget speciellt tillfälle X antal minuter eller timmar efter födointag då en klumpsumma glykogen lagras in, utan det är en kontinuerlig process.

Återsyntesen av muskelglykogen efter tömning, t ex träning, sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen långsam.
Tack för utvecklingen (av vad jag försökte säga)!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.