Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-02, 15:27   #1
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Är fett kontra kolhydrat-disskussionerna baserade på övervikt eller inte?

Det finns ju massa kostupplägg med olika fanatiska anhängare och bedrivare.
Vissa säger att massa mättat fett är farligt och vissa säger att massa kolhydrater är farligt, osv osv.

Är det inte själva övervikten som är det farliga?

Alltså vare sig man äter en kost bestående av mycket fett och mättat fett och lite kolhydrater eller en kost med lågt fett inehåll och mycket kolhydrater så är det bara marginella skillnader i faror så länge man inte blir överviktig?

Eller hävdar de olika sidorna att massa sjukdommar som kan komma ändå, trots att folk håller sig smala??
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 15:36   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Är man överviktig/fet så är det primära viktnedgång, där är nog de flesta överens. Men sedan finns det ju stor enighet om det bästa sättet att även HÅLLA sig frisk och må bra. Frågar du en inbiten LCHF-förespråkare så lever ju t.ex. jag väldigt ohälsosamt p.g.a. av en kost med en hel del kolhydrater.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 21:51   #3
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Är man överviktig/fet så är det primära viktnedgång, där är nog de flesta överens. Men sedan finns det ju stor enighet om det bästa sättet att även HÅLLA sig frisk och må bra. Frågar du en inbiten LCHF-förespråkare så lever ju t.ex. jag väldigt ohälsosamt p.g.a. av en kost med en hel del kolhydrater.
Ok så LCHF-förespråkarna säger att du lever ohälsosamt oavsett om du går upp eller ned i vikt på kolhydrats-baserade kosten? Det är inte så att de säger att du kommer lättare bli tjock av din kolhydratskost och därför lever du ohälsosamt?
Gammal 2008-12-02, 21:55   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Det är inte så att de säger att du kommer lättare bli tjock av din kolhydratskost och därför lever du ohälsosamt?
Nej kolhydrater som sådant och intag av fleromättat fett från vegetabiliska källor (för att inte tala om dessa fetter i margarinform) är något de anser allmänt ohälsosamt, precis som "andra sidan" anser att ett högt intag av mättat fett är ohälsosamt även om jag tränar mycket och är smal.

Så med andra ord finns det ingen som är nöjd med mig eftersom jag äter mycket kolhydrater men även mängder med ägg och mycket mättat fett.
Gammal 2008-12-02, 21:55   #5
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
LCHF förespråkar säger i princip att man alltid hade levt mer hälsosamt om man ätit mindre kolhydrater och att man även alltid varit smalare om man ätit mindre kolhydrater. Detta oavsett om man är normalviktig eller inte.
Gammal 2008-12-02, 23:17   #6
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Men har de olika sidorna några bevis för att normalviktiga får fler sjukdommar7mår sämre om de håller sig till än det ena eller än det andra?

Jag menar det är ju en sak att hävda att kost A eller kost B är bra för att gå ner i vikt och det är en helt annan sak att hävda att kost A eller kost B är rätt för att bibehålla friskhet hos en normalviktig individ.

Det är två helt separata diskussioner som jag är osäker på om de håller isär när de tjäbblar mot varandra. Känns som att det är själva viktminskningen som är kärnan i disskusionerna och att viktminskningen är den egenskapen som gör en kost hälsosammare än en annan? Och att det då bara följer med att även normalviktiga mår bättre av Kost A eller kost B.

Borde det inte kunna vara så att kost A eller kost B är bra för viktminskning tex och att kost A och kost B och/eller kost AB är precis likvärdiga för bibehållande av vikt.
Gammal 2008-12-03, 06:05   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Det är två helt separata diskussioner som jag är osäker på om de håller isär när de tjäbblar mot varandra. Känns som att det är själva viktminskningen som är kärnan i disskusionerna och att viktminskningen är den egenskapen som gör en kost hälsosammare än en annan? Och att det då bara följer med att även normalviktiga mår bättre av Kost A eller kost B.
Jag ser ingen automatsik motsättning. Givetvis kan en kosthållning vara ohälsosam oavsett hur ens kropp ser ut. LCHF är ingen bantningsmetod primärt, det är en livsstil mer. Många går ner i vikt och det finns väldigt mycket anekdotiska berättelser om människor som mår mycket bättre tack vare LCHF.

Och de personerna anser att de äter en onyttigare kost om de sedan skulle åergå till bröd, potatis, margarin o.s.v. På samma sätt menar ju Claude Marcus att den nya trenden med att folk i större utsträckning väljer fullfettsprodukter och smör är en katastrof för folkhälsan som är "medias fel". Så även där handlar det ju om en övertygelse för vilken kost som är mest hälsosam både för den smale och den fete.
Gammal 2008-12-03, 11:28   #8
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag ser ingen automatsik motsättning. Givetvis kan en kosthållning vara ohälsosam oavsett hur ens kropp ser ut. LCHF är ingen bantningsmetod primärt, det är en livsstil mer. Många går ner i vikt och det finns väldigt mycket anekdotiska berättelser om människor som mår mycket bättre tack vare LCHF.

Och de personerna anser att de äter en onyttigare kost om de sedan skulle åergå till bröd, potatis, margarin o.s.v. På samma sätt menar ju Claude Marcus att den nya trenden med att folk i större utsträckning väljer fullfettsprodukter och smör är en katastrof för folkhälsan som är "medias fel". Så även där handlar det ju om en övertygelse för vilken kost som är mest hälsosam både för den smale och den fete.
Precis, men är det inte väldigt väldigt ont om bevis/undersökningar på ohälsan hos normalviktiga med olika kosthållning? Och att dessa båda sidor mest lutar sig på historier om viktnedgång och siffror på hur ohälsosamma överviktiga är med olika kostintag.

Jag menar hur många normalviktiga får alla dessa olika dåliga blodvärden och sjukdommar som överviktiga får pga av att de håller sig till den ena eller andra sidan.
Gammal 2008-12-03, 11:32   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Och att dessa båda sidor mest lutar sig på historier om viktnedgång och siffror på hur ohälsosamma överviktiga är med olika kostintag.
Nej det är inte bara baserat på studier om övervikt. Det finns ju enormt mycket studier som undersöker sjukdomar och hälsostatus som inte enbart gäller övervikt. All forskning på olika former av cancer, insulinkänslighet, kardiovaskulär hälsa etc. är inte 100% baserat på kroppsvikt.

Och vilken kost man anser öka risken för sjukdomar anses ju vara mer ohälsosam även om man är smal (och oavsett vilken kost individen ifråga ser som "den onyttiga").

LCHF bygger ju som sagt extremt mycket på anekdoter också.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.