2008-11-10, 12:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
ersättning för brutet finger?
hejsan, har en lite fråga som kanske inte hör hit. Men jag kollar om någon vet ändå :-)
Jag bröt ett finger för ca ett år sedan. Det var vänster ringfinger och det bröts "inne i handen". Benet behövde skruvas ihop med två skruvar och sedan var det gips i två-tre veckor. har ett ca 2,5 cm långt ärr efter det. undrar om någon här vet om det är någon ersättning för det. jag har fått förlorad arbetsinkomst. Men kan man få för sveda och värk, lyte och men eller annat?
Vore glad om någon vet. Har folksam som bolag och de säger enbart att de skall göra en utredning efter två år.
Tessan
|
|
|
2008-11-10, 13:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tessan352
hejsan, har en lite fråga som kanske inte hör hit. Men jag kollar om någon vet ändå :-)
Jag bröt ett finger för ca ett år sedan. Det var vänster ringfinger och det bröts "inne i handen". Benet behövde skruvas ihop med två skruvar och sedan var det gips i två-tre veckor. har ett ca 2,5 cm långt ärr efter det. undrar om någon här vet om det är någon ersättning för det. jag har fått förlorad arbetsinkomst. Men kan man få för sveda och värk, lyte och men eller annat?
Vore glad om någon vet. Har folksam som bolag och de säger enbart att de skall göra en utredning efter två år.
Tessan
|
Om skadan uppkom pga olycka så skulle jag tro att du kan få ersättning för det. Men det kan säkert krävas en del arbete från din sida.
|
|
|
2008-11-10, 13:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Hur bröt du fingret då? Vill du få ut så mycket som möjligt kan du ju försöka stämma någon.
|
|
|
|
2008-11-10, 13:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest
Hur bröt du fingret då? Vill du få ut så mycket som möjligt kan du ju försöka stämma någon.
|
|
|
|
2008-11-10, 13:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Om du anmälde det till de rätta instanserna en kort tid efter olyckan så går det nog bra. Har du inte gjort någonting alls så blir det kärvare men det kan gå.
|
|
|
2008-11-10, 14:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Om du anmälde det till de rätta instanserna en kort tid efter olyckan så går det nog bra. Har du inte gjort någonting alls så blir det kärvare men det kan gå.
|
+1
Har du anmält det dagarna/veckan efter olyckan kommer du med största sannolikhet få ersättning från försäkringsbolaget. Har inte anmält det blir det lite svårare.
Själv har jag fått ett par tusen förra året då jag bröt händerna tre gånger. Dock behövdes ingen operation eller tillrättaläggning av benet utan bara gips i tre veckor.
|
2008-11-10, 14:43
|
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Var det någon annans fel att du bröt fingret? Varför ska du annars få ersättning? :/
|
|
|
2008-11-10, 14:45
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Var det någon annans fel att du bröt fingret? Varför ska du annars få ersättning? :/
|
För att han betalar försäkring för att få det, om du har något emot det nuvarande systemet så rekommenderar jag att du skickar ett brev till Folksam och tar upp det med dom.
|
|
|
2008-11-10, 15:26
|
|
|
Ett steg till!
Reg.datum: Aug 2002
|
Jag har fått ersättning för vanprydande ärr. Dock är mitt stort och ca 10-15 cm långt på min ena axel.
|
2008-11-10, 15:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest
|
Fungerar inte så i Sverige. Eller menar du att hon ska göra en anmälan om misshandel?
|
|
|
2008-11-10, 15:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Beror väl helt på vad du har för någon försäkring. Har du en olycksfallsförsäkring så ska det nog gå (förutsatt att det var en olycka som gjorde att du bröt fingret). Ärr på händer får man ganska mycket pengar för, så kolla upp vad som gäller för din försäkring.
|
|
|
2008-11-10, 15:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Jag bröt fingret genom olyckshändelse, en klumpig snubbling. Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar på detta. Är bara intresserad av att veta om det är ersättning på sådanna här olyckor. Tänkte om det var någon annan som varit med om det, där av ställde jag frågan. Det är anmält till försäkringsbolaget. Men om man frågar dem om vad som gäller så får man bara veta att de gör en bedömning efter två år. Men som sagt så är jag inte ute efter att stämma någon eller tjäna en massa pengar. Bara anser att om man betalar för försäkringen så skall man kunna utnyttja den när det behövs. Varför försäkring som kostar en massa pengar annars??!!
|
|
|
2008-11-10, 15:42
|
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff
Fungerar inte så i Sverige. Eller menar du att hon ska göra en anmälan om misshandel?
|
Visst funkar det så, om någon annan orsakat skadan. Man behöver inte ha begått eller blivit dömd för ett brott för att bli skadeståndsskydlig.
Till trådskaparen: Kolla försäkringsvillkoren för din olycksfallsförsäkring. Antagligen väntar de två år med bedömningen för att lättare kunna avgöra omfattningen av skadorna.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2008-11-10, 15:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tessan352
Jag bröt fingret genom olyckshändelse, en klumpig snubbling. Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar på detta. Är bara intresserad av att veta om det är ersättning på sådanna här olyckor. Tänkte om det var någon annan som varit med om det, där av ställde jag frågan. Det är anmält till försäkringsbolaget. Men om man frågar dem om vad som gäller så får man bara veta att de gör en bedömning efter två år. Men som sagt så är jag inte ute efter att stämma någon eller tjäna en massa pengar. Bara anser att om man betalar för försäkringen så skall man kunna utnyttja den när det behövs. Varför försäkring som kostar en massa pengar annars??!!
|
Då får du vänta två år då, jag fick vänta 2år för ärren jag fått från en moppe-olycka och lite mindre än ett år för mina händer.
|
2008-11-10, 15:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Visst funkar det så, om någon annan orsakat skadan. Man behöver inte ha begått eller blivit dömd för ett brott för att bli skadeståndsskydlig.
|
Jodå nog vet jag hur skadeståndslagen är utformad. Men när det kommer till att vilja få en massa pengar för skadan så är det inte som i t ex. USA.
Ersättningen/skadeståndet för ex. lyte ersätts utifrån trafikskadenämndens tabeller. T ex. förlust av en frisk tand 3400:-, eller utseendemässig skada på handen som är framträdande 7000-12 000:-.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.
|

|