2008-11-08, 21:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
För mycket fibrer
Läste en artikel från Aftonbladet om att för mycket fibrer ger svullen mage. Eftersom jag lider av svullen mage och inte har några tarmsjukdomar eller är laktosintollerent så antar jag att detta är mitt problem. Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat. Min hela kost består i princip av frukt och grönsaker = massor av fibrer. Man ska inte äta vit pasta, vitt bröd m.m. Hur ska man äta egentligen!? Någon som har några bra råd?
|
2008-11-08, 21:32
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ersätt en del av fullkornsbrödet med vitt bröd, fiberpasta med standardpasta, välj icke fiberberikade gryn, osv.
|
|
|
2008-11-08, 21:34
|
|
Registered User
|
Ok, men grönsaker och frukt är svårt att ersätta, eller?
|
2008-11-08, 21:39
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ayla
Ok, men grönsaker och frukt är svårt att ersätta, eller? 
|
Men varför måste du äta så mycket grönsaker och frukt?
|
|
|
2008-11-08, 21:43
|
|
Registered User
|
För att jag inte vill äta så mycket kolhydrater...och mätt vill jag ju bli så då blir det ca 4 frukter/dag och halva tallriken grönsaker till varje måltid.
|
2008-11-08, 21:48
|
|
Sillastrypare
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Läste en artikel från Aftonbladet om att för mycket fibrer ger svullen mage. Eftersom jag lider av svullen mage och inte har några tarmsjukdomar eller är laktosintollerent så antar jag att detta är mitt problem. Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat. Min hela kost består i princip av frukt och grönsaker = massor av fibrer. Man ska inte äta vit pasta, vitt bröd m.m. Hur ska man äta egentligen!? Någon som har några bra råd?
|
Klart du kan äta detta. En mix av lite av varje är inte fel. Om du nu får problem av för mycket fibrer.
Rock solid !!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Låter som klippt och skuret för mormor.
|
Senast redigerad av PiNG. den 2008-11-08 klockan 21:49.
Anledning: Edit: Pucktrea :)
|
|
|
2008-11-08, 21:54
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ayla skrev:
Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat
|
Man kan inte säga att tex fibrer alltid är hälsosamt till tusen, det är inte så svart eller vitt att vissa saker är enbart hälsosamma eller enbart onyttiga, så det gäller att hitta en balans.
Som du märker så är det inte hälsosamt för dig med massor av fibrer efterssom du inte mår bra av det.
Jag tycker du ska ta o äta lite "onyttig" ljus pasta, ljust bröd osv istället för en del av alla fiberrika saker du nu äter. Det må vara ohälsosamt enligt aftonbladet med flera, men om du mår bättre av det kan det ju rent av vara hälsosamt...?!
|
|
|
|
2008-11-08, 22:43
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag äter rätt så lite energi, runt 2500 kcal, men jag skulle ändå inte klara att äta bara grovt bröd, fullkornsprodukter eller liknande. Magen brakar ihop rätt så snabbt. Äts det rågbröd till frukost så får det bli jasminris och rostad rasken resten av dagen.
|
|
2008-11-08, 23:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag äter rätt så lite energi, runt 2500 kcal, men jag skulle ändå inte klara att äta bara grovt bröd, fullkornsprodukter eller liknande. Magen brakar ihop rätt så snabbt. Äts det rågbröd till frukost så får det bli jasminris och rostad rasken resten av dagen.
|
Vad händer annars? Ser du också gravid ut?
|
2008-11-08, 23:42
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Vad händer annars? Ser du också gravid ut? 
|
Minst sagt. Värre blir det ju bättre form man är i. Magen blir stenhård, och man är allmänt fisig.
|
|
2008-11-08, 23:54
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Jag åt havregrynsgröt vid två tillfällen, samt knäckebröd, idag och trots mitt låga kcal intag bleb magen uppsvälld + oherört mycket gaser!
|
|
|
2008-11-09, 00:05
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö
Jag åt havregrynsgröt vid två tillfällen, samt knäckebröd, idag och trots mitt låga kcal intag bleb magen uppsvälld + oherört mycket gaser!
|
Jag vågar påstå att det blir värre ju lägre energiintaget är, med ett konstant högt fiberintag.
|
|
2008-11-09, 12:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Minst sagt. Värre blir det ju bättre form man är i. Magen blir stenhård, och man är allmänt fisig.
|
Och jag kan ju dra det ett steg längre ändå. Mina väldiga magbekymmer och hälsopåverkan beror sannolikt på stora ( eller snarare ENORMA) mängder fibrer och fytinsyra. Vetefan vad som kan vara värsta "boven" här, fiberöverskottet eller alla antinutrienter.
Dels mycket fytinsyra men även otillräckligt inaktiverade lektiner och trypsininhibitorer från baljväxterna spelar säkert in samt ett högt intag av tanniner från allt jäkla kaffe jag knarkar i mig. Magen har nog tagit mycket stryk och vidare har antagligen näringsabsorbtion försämrats och eventuellt ökad utsöndring.
Magen fungerar redan idag bättre och den enda omställningen jag egentligen gjort är att hålla mig till högst en portion gröt om dagen samt att jag äter mer fett, främst mer ägg som jag upplever att min mage mår bra av.
Man får testa sig fram och inte låsa sig vid vad som rent allmänt anses "nyttigt". Väldigt lätt att som "hälsomedveten" ta till sig varenda råd som ges även om rådet/råden i fråga egentligen riktar sig mot de med en helt annan ( mindre hälsosam) livsstil.
|
|
|
2008-11-09, 12:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Oj, man kanske ska sluta äta så mycket havregryn. Jag äter kanske 4-700 gram havregryn varje dag.
|
|
|
2008-11-09, 12:42
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis Wyatt
Oj, man kanske ska sluta äta så mycket havregryn. Jag äter kanske 4-700 gram havregryn varje dag.
|
Om du inte har problem av det behöver du ju inte sluta
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.
|

|