Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-08, 11:44   #1
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Reg.datum: Nov 2007
Question Illamående - åtgärder?

Den senaste tiden har jag knappt kunnat äta, det har gått ungefär 1-1,5 vecka så nu och det har påverkat min livskvalitet. Jag har tappat orken att gymma och varje gång jag ska äta känns det som att jag är precis på gränsen att spy. Själva magen vill ha mat, och jag, men munnen och halsen säger stopp.

Har någon varit i en liknande situation och vad gjorde du för att sätta ett stopp för det?

Jag tar en 20ml Lumodal ca 15 minuter innan maten (flytande lösning som motverkar födoämnens negativa symtom) som är utskrivet av min läkare för att se om det hjälper (försöker råda bot på mina Crohn-symtom).
Som sällsynta biverkningar finns det illamående och kräkningar vilket borde tyda på att det är denna Lumodal, men jag behöver den för att få stabilitet i tarmregionen, så att sluta med den vet jag inte om jag kan i nuläget.

Som sagt, är det någon som varit i samma situation och har tips på vad man kan råda för att öka min matlust?
Bubban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 11:49   #2
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Har du pratat med din läkare om det?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 12:16   #3
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Men åh, fråga din läkare. Du kanske kan få en liknande medicin om du reagerar på den.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 12:20   #4
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

När jag pratade med min läkare senast sade jag att aptiten hade minskat (då var det inte lika farligt som nu). Jag vet inte om det finns så många likadana, det är en rätt så obeprövad metod.
Gammal 2008-11-08, 12:56   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Så hade jag i flera år.

Ingen diagnos, så jag kunde inte göra nåt åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 15:57   #6
Icefire
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg

Den senaste tiden har jag knappt kunnat äta, det har gått ungefär 1-1,5 vecka så nu och det har påverkat min livskvalitet. Jag har tappat orken att gymma och varje gång jag ska äta känns det som att jag är precis på gränsen att spy. Själva magen vill ha mat, och jag, men munnen och halsen säger stopp.

Har någon varit i en liknande situation och vad gjorde du för att sätta ett stopp för det?

Jag tar en 20ml Lumodal ca 15 minuter innan maten (flytande lösning som motverkar födoämnens negativa symtom) som är utskrivet av min läkare för att se om det hjälper (försöker råda bot på mina Crohn-symtom).
Som sällsynta biverkningar finns det illamående och kräkningar vilket borde tyda på att det är denna Lumodal, men jag behöver den för att få stabilitet i tarmregionen, så att sluta med den vet jag inte om jag kan i nuläget.

Som sagt, är det någon som varit i samma situation och har tips på vad man kan råda för att öka min matlust?
Jag har varit i typ samma situation, under ca 1 år. Sen kom jag på att det berodde på laktoskänslighet.
Det är väl inte så mycket annat att göra än att hitta orsaken till ditt illamående, under tiden får du försöka äta mat som är lättäten. Kontakta läkaren igen och ge dig inte förrän problemet är löst.
Gammal 2008-11-08, 16:06   #7
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Låter som ett medicinskt problem, som man som amatör kanske inte skall ge sig på att diagnostisera.

Men vi har fler på brädan med chrons, de kanske kan leda dig lite på vägen.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 16:16   #8
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Kontakta vården, endoskopienheterna brukar fungera ganska smidigt om det är något ganska akut.
Kör du det rent eller blandar du ut det?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 21:39   #9
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Jag dricker det rent först, och sen dricker jag lite vatten.. Kanske ska blanda direkt?
Gammal 2008-11-08, 21:54   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag har inte testat medicinen men det skadar ju inte att prova att blanda ut den då jag såg att det fanns med som förslag i fas. Iofs kanske du har fått andra instruktioner och då bör du följa dem.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 22:50   #11
Ajin
Registered User

Ajins avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg

Min far tar en liknande medicin mot tarmproblem som han har. Han upplevde samma symptom och besvär som du gör nu, tills han bytte till en lik-verkande medicin fast i pulverform. Fråga din läkare vad det kan vara för medicin han får, kanske funkar för dig också? Kan tyvärr inte namnet på medicinen då han inte är på tjänsteresa för tillfället.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 21:46   #12
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
https://netdoktor.helpmecare.com/

Det där skulle en stor del av Kolos besökare behöva!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.