2008-10-26, 19:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Hur länge kan jag bulka?
Hej!
Först måste jag säga att jag inte visste var tråden skulle ligga. Ligger den fel så får någon gärna flytta den!
Vid årsskiftet tog ett liv av onyttigheter slut när jag bestämde mig för att börja gymma och göra något åt min övervikt.
Dagsform vid start:
http://img514.imageshack.us/img514/5...47forumtd8.jpg
Nu, tio månader senare, står vågen på -14kg och jag kan ärligt säga att jag vet hur styrketräning fungerar, grunderna åtminstone.
Dagsform igår:
http://img253.imageshack.us/img253/6...76forumxf7.jpg
Nu tänkte jag gå på energiöverskott under vintern för att sedan gå på en väldigt strikt diet till våren. Målet är beach 09 och då vill jag ha en såpass låg kroppsfettsprocent att magrutor framträder!
Stats nu:
186cm
86kg
18 år
Tränar 3-4ggr/vecka.
Som ni ser så har jag fortfarande en bit innan jag verkligen är rippad, men jag vill gärna ha lite massa
Nu till min fråga: Hur länge kan jag bulka (startar imorgon) och när borde jag börja min deff?
|
|
|
2008-10-26, 19:38
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Du kan överäta hur länge som helst; det är du som avgör hur fet du vill bli. Personligen hade jag inte valt att göra det i ditt fall.
|
|
2008-10-26, 19:45
|
|
Registered User
|
Du anser alltså att målet blir omöjligt att uppnå om jag bulkar ett tag?
|
|
|
2008-10-26, 19:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Det är något du måste bedöma själv. Hänger ju på hur mycket du ligger på överskott, vad du har för "gener" för att bygga muskler, hur fort du kan gå ner i vikt osv.
|
|
|
2008-10-26, 19:54
|
|
Registered User
|
Det är just det jag har svårt med =/ Mina gener vet jag inte mycket om, ingen i familjen har varit kroppsbyggare åtminstone.
Om jag fick reda på min fett%, skulle det hjälpa mig i min planering?
Om jag försökte bygga muskler, utan att direkt överäta i 12 veckor för att sedan gå på diet i 25 veckor, låter det galet eller inte?
Skönt att folk visar intresse så snabbt! =)
|
|
|
2008-10-26, 20:09
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Det låter inte galet. Som sagt är det endast du som kan avgöra om du ska deffa eller bygga.
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2008-10-26, 20:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Försök att gå ner till en BF nivå som du är nöjd med först, innan du börjar gå upp igen.
En grov uppskattning är att du kan gå ner 10-15kg till innan magrutorna framträder tydligt.
Orkar du inte göra det just nu så ta det lite lungt och samla lite motivation till att ta nya tag.
Vill du gå upp så gör det, men risken är att du inte når formen på ett bra tag.
|
|
|
2008-10-26, 20:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Försök att gå ner till en BF nivå som du är nöjd med först, innan du börjar gå upp igen.
En grov uppskattning är att du kan gå ner 10-15kg till innan magrutorna framträder tydligt.
Orkar du inte göra det just nu så ta det lite lungt och samla lite motivation till att ta nya tag.
Vill du gå upp så gör det, men risken är att du inte når formen på ett bra tag.
|
Tack för ett grymt svar. Då blir nog en liten "byggperiod" min motivation för att kunna ta nya tag med nedgången. Jag satsar på 10 veckor men kanske slutar tidigare om jag upptäcker att jag blivit smällfet igen
Jag gillar scheman och därför är jag så fokuserad vid antal veckor hit och dit. Skönt att kunna få lite feedback från folk som tränat ett tag!
|
|
|
2008-10-26, 20:47
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag skulle lägga i en högre växel på styrketräningen och fortsätta gå ner i vikt. Om du inte tränat så länge så kommer du nog få resultat av styrketräningen, oavsett om du går ner i vikt eller ej.
|
|
2008-10-26, 20:50
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Det finns ett mellanläge och det är att ligga stilla i kroppsvikt samtidigt som man satsar på att förbättra resultaten på gymmet. En fördel med det är att man hinner vänja sig vid sin nya kroppsvikt och får den som normalläge vilket gör att man inte lika lätt går upp till sin gamla nivå.
Med de givna tidsintervallen så 8-10 veckor ligga still i vikt och samtidigt öka på gymmet och sen fortsätta viktnedgången.
|
|
2008-10-26, 20:53
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Det ser mycket bättre ut nu än då! Jag personligen skulle dock tappa några kilon till innan jag började fundera på att bulka - Men jag råder dig starkt till att skita i vad jag säger och köra som du själv vill. Huvudsaken är att du är nöjd och att du trivs med vad du gör!
Hur du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till! Det ser skitbra ut än så länge!
|
|
|
2008-10-26, 22:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Excite!
Tack för ett grymt svar. Då blir nog en liten "byggperiod" min motivation för att kunna ta nya tag med nedgången. Jag satsar på 10 veckor men kanske slutar tidigare om jag upptäcker att jag blivit smällfet igen
Jag gillar scheman och därför är jag så fokuserad vid antal veckor hit och dit. Skönt att kunna få lite feedback från folk som tränat ett tag!
|
Du bör ju gå ner ordentligt mer i vikt innan du börjar bygga igen enligt mig iaf, du har ju en hel del fett som du behöver bli av med, ohc det är definitivt enklare om du gör det innan du börjar bulka om igen
|
|
|
2008-10-26, 22:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
tror det är lättare med fortsatt motivation om du går ner lite mer så musklerna blir synligare. också lättar att se resultaten i gymmet sen och du kan då hålla dig mer nöjd och slipper att fettet blir en blockad för att överäta (alltså att du känner dig tjock så du därför håller igen på maten och bygger då dåligt med muskler) det är min högst personliga åsikt. lycka till oavsett beslut, och känns det rätt att bulka så gör det.
|
|
|
2008-10-26, 22:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Det ser ut som att du behöver gå ner ytterliggare 15-20kg innan du kan nå en kroppsfettprocent under 12% vilket krävs för att få framträdande magrutor. Därför tycker jag att du ska gå ner mer i vikt innan du funderar på att bulka. Om du skulle bulka nu och sedan deffa över 20kg skulle du ändå förlora det mesta av den muskelmassa du lyckats bygga upp.
Utöver detta har jag en jobbig sak att berätta för dig. Som det ser ut nu så kommer du ha en del överflödig hud när du deffat klart. En baksida av viktnedgången som man ofta missar. Detta fenomenet är ganska vanligt men känns ofta ganska jobbigt. Jag kan ju dock självklart inte sia om hur du kommer se ut, men jag befarar ovanstående.
|
|
|
2008-10-26, 23:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Med den övervikt du har så skulle jag säga att det bästa är nog om du fortsätter att gå ned i vikt tills att du kommer till den nivå du vill vara på beach '09. När du kommit dit kan du se hur mycket tid som finns kvar, och därefter kanske klämma in en clean bulk/minibulk, så att du inte svänger av för mycket av din deffade form. Bättre så än att chansa på mer bulk - visst, det kan vara bra att lägga på sig lite muskler, men du har fortfarande en massa övervikt i nuläget, och att lägga på sig muskler under en deff är inte omöjligt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.
|

|