2008-10-08, 13:10
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2008
|
Svettas = viktsänkning?
Har länge funderat över påståendet att man går ner i vikt när man svettas, varför kan man inte bara sätta sig i en bastu i nån timma och gå ner i vikt utav det? eller funkar det också?
|
|
|
2008-10-08, 13:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Svett=mestadels vatten. Vad jag vet förbrukar man lite mer energi när man bastar än om man är i rumstemperatur, men inga mängder. Det är inte så att vikten du tappar genom att svetttas är smält fett som rinner ut genom porerna
|
|
|
2008-10-08, 13:13
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krisz
Svett=mestadels vatten. Vad jag vet förbrukar man lite mer energi om man bastar än om man är i rumstemperatur, men inga mängder.
|
Om man tränar i en bastu så svettas man enormt, eller vara ute en stekhet dag och träna.
|
|
|
2008-10-08, 13:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av CV!
Om man tränar i en bastu så svettas man enormt, eller vara ute en stekhet dag och träna.
|
Det betyder fortfarande inte att viktmängden du förlorar genom svettning är fettvikt.
|
|
|
2008-10-08, 13:22
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krisz
Det betyder fortfarande inte att viktmängden du förlorar genom svettning är fettvikt.
|
Är det muskelvikt man förlorar då eller? Men frågan var inte om man förlora fettvikt eller muskelvikt utan om man förlora vikt av att träna/vara inuti en bastu när man svettas.
|
|
|
2008-10-08, 13:22
|
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Har länge funderat över påståendet att man går ner i vikt när man svettas, varför kan man inte bara sätta sig i en bastu i nån timma och gå ner i vikt utav det? eller funkar det också?
|
Det är ganska vanligt i idrotter med viktklasser att t.ex. köra spinning i en bastu för att tappa sista kilona inför invägning, men som sagt är det (till absolut största del) vatten man förlorar.
|
|
|
2008-10-08, 13:24
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus
Det är ganska vanligt i idrotter med viktklasser att t.ex. köra spinning i en bastu för att tappa sista kilona inför invägning, men som sagt är det (till absolut största del) vatten man förlorar.
|
Och vart sitter vattnet nånstans i kroppen? sitter inte det i fettet eller e jag helt ute och cyklar?
|
|
|
2008-10-08, 13:30
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
I muskulaturen, främst. Men det spelar väl ingen roll, även om det hade varit i fettvävnaden? Det är ändå vatten. Du måste ju dricka igen, annars dör du, och då ersätts vattnet.
|
|
|
2008-10-08, 13:32
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
I muskulaturen, främst. Men det spelar väl ingen roll, även om det hade varit i fettvävnaden? Det är ändå vatten. Du måste ju dricka igen, annars dör du, och då ersätts vattnet.
|
Men om man bara dricker hälften av vattnet du förlora? Aja så att bastu länge gör inte så att man går ner i vikt?
Jag tänkte typ om man bastade efter varje gympass.
|
|
|
2008-10-08, 13:35
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vill du vara konstant uttorkad, så.
Hursomhelst, det enda en vätskeförlust av den typen gör är att man blir platt, orkeslös, uttorkad och oförmögen till effektivt fysiskt arbete, plus att muskulaturen ser sämre ut, inte bättre.
Man kan manipulera vätskebalansen sista timmarna innan t ex en tävling eller en fotografering, men då skall man veta vad man sysslar med och man skall dessutom vara stenhård redan. Att torka ut sig när man är normaltjock gör inte att man ser bättre ut, bara att man mår dåligt.
Att gå ner i vattenvikt är inte samma sak som att minska i kroppsfett.
|
|
|
2008-10-08, 13:36
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vill du vara konstant uttorkad, så.
Hursomhelst, det enda en vätskeförlust av den typen gör är att man blir platt, orkeslös, uttorkad och oförmögen till effektivt fysiskt arbete, plus att muskulaturen ser sämre ut, inte bättre.
Man kan manipulera vätskebalansen sista timmarna innan t ex en tävling eller en fotografering, men då skall man veta vad man sysslar med och man skall dessutom vara stenhård redan. Att torka ut sig när man är normaltjock gör inte att man ser bättre ut, bara att man mår dåligt.
Att gå ner i vattenvikt är inte samma sak som att minska i kroppsfett.
|
ok tack
|
|
|
2008-10-08, 16:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Under stockholm maraton så var det någon läkare som pratade om att många dricker på tok för mycket vatten under/efter själva loppet, vilket tydligen var mycket dåligt/farligt av någon orsak. Kommer dock inte ihåg vad
|
|
|
2008-10-08, 18:08
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola
Under stockholm maraton så var det någon läkare som pratade om att många dricker på tok för mycket vatten under/efter själva loppet, vilket tydligen var mycket dåligt/farligt av någon orsak. Kommer dock inte ihåg vad 
|
Att vatten skulle vara onyttigt skulle jag aldrig kunna tänka mig eftersom det ingår i typ över 90 % av alla drycker?
|
|
|
2008-10-08, 18:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Att vatten skulle vara onyttigt skulle jag aldrig kunna tänka mig eftersom det ingår i typ över 90 % av alla drycker?
|
Jo du kan dricka för mycket. Du kan dö till och med
|
|
|
2008-10-08, 18:11
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jo, det är livsfarligt att dricka för mycket vatten utan salt vid hård, långvarig ansträngning, som t ex ett marathonlopp eller liknande. Det är inget man behöver tänka på vid normal träning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.
|

|