Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Utan att ha undersökt ämnet närmare så tror jag att det är mer av en standardtext som står på de flesta kosttillskott.
Det är ju ett hett ämne inom forskningen med omega-3 och graviditet/tillväxt.
Om det är så att de inte kan garantera att produkten är fri från tungmetaller (eller i alla fall långt under gränsvärdena) så är det ju helt klart en riktigt formulering.
|
+1
Det finns säkert en massa regelverk som kräver att man inte rekommenderar kosttillskott för gravida och ammande om alla effekter inte är utredda till minsta detalj (vilket säkert är en ganska klok inställning)
Precis som Ola skriverär omega-3 och graviditet/amning ganska hett. Numera tillsätter man även dessa fettsyror i modersmjölkersätting.
Livsmedelvsverket har nyligen omarbetat sina kostråd för gravida och ammande och i de nya lyfter man fram nyttig fisk, istället för att bara lista alla fisksorter man inte bör äta.
http://www.slv.se/templates/SLV_News...epslanguage=SV
Angående gifter och tungmetaller tror jag att jag läst att cardionovas Eskimo3 (själv använder vi den flytande

både jag, frun och den lille sonen)
har lägst halt av PCB och dioxiner (kanske var det på tillverkarens egen sida jag läste det iofs)