Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-08, 17:53   #1
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Hälsosam viktuppgång

Vet ju att det finns en hel del kunniga personer här på forumet och tänkte bara höra efter lite vad ni tycker är en lagom takt ett för hälsosam viktuppgång? Kg i månaden? Kaloriöverskott om dagen? Jag är underviktig och har inte som mål att bygga muskler, bara få en normal vikt.

Tackar på förhand!
magdalenae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 18:26   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
1 kg i månaden är inte alltför snabbt, och borde vara hyfsat lätt att pricka in.
Gammal 2008-09-08, 18:28   #3
Ellis Wyatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Helt omöjlig fråga att svara på utan att känna till din medicinska status. Men är du nu helt frisk så låter 1 kilo per månad rimligt.
Ellis Wyatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 18:31   #4
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Muskler ingår i en hälsosam viktuppgång

Gammal 2008-09-08, 18:33   #5
Ellis Wyatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
Muskler ingår i en hälsosam viktuppgång

Och det kommer hon garanterat att få också, oavsett om hon styrketränar eller inte.
Ellis Wyatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 19:19   #6
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ellis Wyatt Visa inlägg
Och det kommer hon garanterat att få också, oavsett om hon styrketränar eller inte.

Jo d vet ja, var inge negativt menat bara retades lite!
Gammal 2008-09-09, 00:48   #7
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Tack för alla svar! Men vad borde ett rimligt kaloriöverskott vara om man vill gå upp, säg ett kilo i månaden? Är det 500 kcal+ per dag som gäller? (Jämför med rimlig viktnedgång med 500 kcal - per dag)
Gammal 2008-09-09, 03:42   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenae Visa inlägg
Tack för alla svar! Men vad borde ett rimligt kaloriöverskott vara om man vill gå upp, säg ett kilo i månaden? Är det 500 kcal+ per dag som gäller? (Jämför med rimlig viktnedgång med 500 kcal - per dag)
Det skulle i teorin bli ett halvt kg per vecka i såna fall, d.v.s. två per månad. Men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det. Med en osund kostrelation i ryggsöcken är det tveksamt om kaloriräkning är rätt väg att gå, även om det är uppåt istället för nedåt i det här fallet.

Ät och må bra så du känner dig frisk och pigg och följ vågens utveckling så den inte pekar nedåt. Du är säkert väl medveten om hur din kropp känner sig vid för lågt intag så se upp för att känna dig på det sättet, det lär innebära att du äter som du ska. Om du då även ser en successiv ökning på vågen samtidigt som du mår bra samt är mätt och pigg så vet du att det går i rätt riktning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 14:12   #9
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Jag har tränat sedan maj, och gått upp över tio kilo. Lite mycket kan man tycka, jag har helt klart lagt på mig fett, men musklerna har växt mest.
Jag ser fortfarande "deffad" ut, om man ska uttrycka det så.
Visserligen bara 22år och har hört att normen för viktuppgång och muskeltillväxt inte riktigt gäller för mig. Antar att det är väldigt individuellt.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 20:21   #10
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det skulle i teorin bli ett halvt kg per vecka i såna fall, d.v.s. två per månad. Men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det. Med en osund kostrelation i ryggsöcken är det tveksamt om kaloriräkning är rätt väg att gå, även om det är uppåt istället för nedåt i det här fallet.

Ät och må bra så du känner dig frisk och pigg och följ vågens utveckling så den inte pekar nedåt. Du är säkert väl medveten om hur din kropp känner sig vid för lågt intag så se upp för att känna dig på det sättet, det lär innebära att du äter som du ska. Om du då även ser en successiv ökning på vågen samtidigt som du mår bra samt är mätt och pigg så vet du att det går i rätt riktning.
Mycket klokt svar, väntade fakstisk på att du skulle posta här Men som du säkert vet är man (tyvärr!!) redan ganska fixerad vid kaloriräkning i min situation och då blir det väl lätt att man försöker använda det även för att få motsatt effekt än tidigare. Då man bara ville gå ner och ner.
Gammal 2008-09-09, 21:20   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenae Visa inlägg
Mycket klokt svar, väntade fakstisk på att du skulle posta här Men som du säkert vet är man (tyvärr!!) redan ganska fixerad vid kaloriräkning i min situation och då blir det väl lätt att man försöker använda det även för att få motsatt effekt än tidigare. Då man bara ville gå ner och ner.
Jo jag förstår det.

Och just därför tror jag det kan vara värdefullt för dig att "provocera" lite om du förstår vad jag menar. D.v.s. lägga upp en portion på tallriken (eller ner i matlådan) som du tycker verkar nyttig och god och lagom stor och sedan försöka skippa tanken över hur mycket energi det finns däri, hur mycket kolhydrater/fett/protein etc.

Men jag förstår som sagt att det kan kännas svårt och hoppas att det går bra och i lagom takt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 21:22   #12
1684_
Registered User

1684_s avatar

Jag e själv 10kg underviktig och gjort en vikt upp gång på 15kg för 1år sen då jag satt i samma helvete jag gör nu. Jag e 17år.

Jag e 170 lång, vägde ynka 45kg när jag låg inne på sjukan för ett år sen. Då fick jag träffa dietist blabla. Gick upp i början 1kg veckan sedan blev det ca 0,5kg i veckan. Började träna tyngdlyftning 3-4dar i veckan vid 55kg och ja där la man på sig en heeeeeel del muskler och hamnade på 66kg

Denna gång väger jag JUST nu väger jag 53kg och ska upp till normalvikt, 62kg. Så jag e iaf rekomenderad att öka 0,5kg i veckan. + träning 3dar i veckan.
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.