Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
|
Redan inprisat av marknaden.
thatkrillesshow:
Du sitter i precis samma läge som mig när jag skulle börja plugga 2003. Jag satt med ~100k, börsen hade rasat länge och mycket, allt såg mörkt ut.
Jag tog fullt studielån och satte alla pengar i fonder (senare i betydligt mer riskfyllda aktier).
Med hjälp av tur på börsen kunde jag studera 4 år i Linköping och ändå vara skuldfri på grund av uppgång i fonder och aktier (nu är jag ju dock inte skuldfri, eftersom CSN är ett så jäkla bra lån så har jag behållt det, när jag nu ändå belånat mig till en bostad).
Släng in allt i ett par fonder
www.morningstar.se ta fonder med 5 eller 4 stjärnor och kanske inte bara Kina fonder eller något sådant. Och så belånar du dig med CSN.
Den som inte är satt i skuld må vara fri, men h*n är korkad enligt mig. Det gäller att utnyttja hävstången i avkastning man får av att vara belånad och ta de chanser man får till ett fördelaktigt lån. Det innebär inte att full-belåning på avanza är en bra idé, det är inte samma sak. Där kan du få en tvångsförsäljning osv, det får du aldrig för att du tagit ett CSN lån.
Det blev lite stökigt, men jag har fullt upp på jobbet och kommer hem helt speedad..