Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-19, 21:12   #1
Dk1ng
Registered User

Dk1ngs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Kvällsmat!!

Tänkte höra vad ni säger om kvällsmaten!!

Jag har en MRP med 50g protte och 35g kollisar per 100g, som har ett GI på 47.
Sen har jag ett vanligt vassle protein också.

Till poängen: Vad tycker ni jag ska ta innan sängdags..? Kanske bör jag äta nåt helt annat lr inget i eran mening?
Jag är mån om att hålla en bra form året runt o vill därför inte lägga på mig onödigt fett även om jag för tillfället är i en uppbyggnads fas!!

Mvh
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-19, 22:02   #2
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
lite åtsidan kommentar,men ville bara påstå att det nästan är helt omöjligt att inte lägga p åsej fett om du nu är i uppbyggnads fas,behöver inte va mycket,men fett lägger du på dej,tror mej.

ät fett och proteiner på kvällen
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-20, 11:28   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Varför hålla på att slabba med pulver när du kan äta riktig mat? Lite kolhydrater, mycket protein och en del fett i form av riktig mat smakar bättre, håller dig mätt längre och ger antagligen bättre resultat i längden.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-20, 14:37   #4
Wilson
Registered User

Citat:
Originally posted by mangemani
lite åtsidan kommentar,men ville bara påstå att det nästan är helt omöjligt att inte lägga p åsej fett om du nu är i uppbyggnads fas,behöver inte va mycket,men fett lägger du på dej,tror mej.

nja... jag tror att man kan bygga och ändå inte lägga på sig märkbart med fett bara man håller en sträng koll på sin kost.
Wilson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-20, 22:24   #5
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Citat:
Originally posted by Wilson

nja... jag tror att man kan bygga och ändå inte lägga på sig märkbart med fett bara man håller en sträng koll på sin kost.
jo iof,men då ska man verkligen ha god koll.

Gammal 2003-06-22, 21:57   #6
Wilson
Registered User

Nåt gott förslag på ett "protte + fett kvällsmål"? jag är rätt trött på jordnötter, ägg, eller makrill
Gammal 2003-06-22, 22:03   #7
Dk1ng
Registered User

Dk1ngs avatar

Citat:

Jo, de klart att man lägger på sig lite fett om man vill bygga muskler, de e jag fullt medveten om, men man vill ju hålla det till ett minimum. Det finns många som under bulk äter, i min mening, lite för ohämmat och lägger på sig betydligt mer fett än nödvändigt...

Mvh
Gammal 2003-06-22, 22:08   #8
Dk1ng
Registered User

Dk1ngs avatar

Citat:
Originally posted by King Grub
Varför hålla på att slabba med pulver när du kan äta riktig mat? Lite kolhydrater, mycket protein och en del fett i form av riktig mat smakar bättre, håller dig mätt längre och ger antagligen bättre resultat i längden.
Håller med dig på den punkten! Men poängen är den att jag ofta inte är så sugen på "riktigt" mat sent på kvällen, utan vill att det ska gå fort o enkelt. Sen gillar jag o slabba... Använder du dig bara av pulver efter träning Grub? tillsammans med de där ökända skumbananerna..
Gammal 2003-06-22, 22:09   #9
Wilson
Registered User

Citat:
Originally posted by Dk1ng

Jo, de klart att man lägger på sig lite fett om man vill bygga muskler, de e jag fullt medveten om, men man vill ju hålla det till ett minimum. Det finns många som under bulk äter, i min mening, lite för ohämmat och lägger på sig betydligt mer fett än nödvändigt...

Mvh
håller med.
Jag tror man kan lösa dilemmat genom att köra lite minideff då och då när man tycker man dratt på sig lite onödigt fett... kanske nån dag i veckan dra ner på kcal för att låta kroppen bränna lite fett kan vara nåt? jag vet inte bara en fundering
Gammal 2003-06-22, 22:42   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Re: Kvällsmat!!

Citat:
Originally posted by Dk1ng
Tänkte höra vad ni säger om kvällsmaten!!

Jag har en MRP med 50g protte och 35g kollisar per 100g, som har ett GI på 47.
Sen har jag ett vanligt vassle protein också.

Till poängen: Vad tycker ni jag ska ta innan sängdags..? Kanske bör jag äta nåt helt annat lr inget i eran mening?
Jag är mån om att hålla en bra form året runt o vill därför inte lägga på mig onödigt fett även om jag för tillfället är i en uppbyggnads fas!!

Mvh
Om du tillsätter lite olja så är det väl inget fel på den MRP som kvällsmål men för dina fettmål så kanske ett kasseinpulver och fett är bättre.
Jag personligen skulle hellre äta lite frukt till en vanlig proteindrink (Gärna med kassein.) med lite olja och spara mrp till ett mellanmål eller kanske havregrynsgröt och protein av någon typ.
Idealet vore att kunna äta en stor bit kött innan läggdags varje kväll men så långt har jag inte kommit ännu.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 22:45   #11
Wilson
Registered User

man kan väl äta en stor bit kött? lr?
Gammal 2003-06-23, 10:09   #12
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Citat:
Originally posted by King Grub

precis,håller med dej till 110% på det grub.har försökt övertyga allt folk på sweclockers officiella träningstråd,men dom tjurar på och säger att pulver är bättre än mat.

du grub,visst räcker det med att man ligger runt 100 kcal över sitt +/- streck för att man ska få lika bra resultat utav träningen som om man skulle ligga 1000 kcal över strecket?det enda skillnaden mellan 100 kcal och 1000 är väl fettet man lägger på sej eller?

snabb fråga:om mna blandar loppfrön i gainern(så att man får ner GI på alla snabba kolisar i gainern),kan man då använda den då som måltid(kompis som undra)?

Gammal 2003-06-23, 11:25   #13
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:

men dom tjurar på och säger att pulver är bättre än mat.

hehe, den härliga övertron på dom "magiska pulvren"
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-23, 11:33   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Använder du dig bara av pulver efter träning Grub? tillsammans med de där ökända skumbananerna..

Oftast ja. Ibland vassleprotein direkt på morgonen också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2003-06-23, 11:36   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

du grub,visst räcker det med att man ligger runt 100 kcal över sitt +/- streck för att man ska få lika bra resultat utav träningen som om man skulle ligga 1000 kcal över strecket?det enda skillnaden mellan 100 kcal och 1000 är väl fettet man lägger på sej eller?

Jag är ganska övertygad om att själva kaloriöverskottet också är anabolt - alltså du får bättre muskeltillväxt med +1000 än +100. Men visst lägger du på dig bra mycket mer fett samtidigt också - 1 kg i veckan eller så på ett sådant överskott. Och att överäta så fungerar bara i perioder - efter några veckor på ett chockenergiökning blir det mest fläsk av överskottet.

snabb fråga:om mna blandar loppfrön i gainern(så att man får ner GI på alla snabba kolisar i gainern),kan man då använda den då som måltid(kompis som undra)?

Ja. Dock tror jag det är bäst att bara ta till en sådan måltid i nödfall: ett pulver kan inte ersätta en riktigt måltid. Det finns näringsämnen i maten som man går miste om, om man lever på pulver.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.