2008-08-14, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Den stora OL-tråden
Jag känner mig smått förundrad över hur SL mer eller mindre ätit upp klassisk tyngdlyftning. Inget nordiskt land har längre några lyftare i världsklass, så min fråga är: Vad hände? Läste i någon tråd för ett tag sedan att kvalgränserna för tyngdlyftning till OS gått ner sedan 70-talet, vilket väl säger en del om grenens utveckling...
Man kan bara hoppas att det går bra för den enda nordbon i OS, Antti Everi från Finland, som deltar i 105kg+, men med en total på 375kg som PB ska man inte hoppas på för mycket (Viktors Scerbathis som ifjol var rankad världsetta satte en total på 447kg).
|
2008-08-14, 10:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av johanw
Jag känner mig smått förundrad över hur SL mer eller mindre ätit upp klassisk tyngdlyftning. Inget nordiskt land har längre några lyftare i världsklass, så min fråga är: Vad hände? Läste i någon tråd för ett tag sedan att kvalgränserna för tyngdlyftning till OS gått ner sedan 70-talet, vilket väl säger en del om grenens utveckling...
Man kan bara hoppas att det går bra för den enda nordbon i OS, Antti Everi från Finland, som deltar i 105kg+, men med en total på 375kg som PB ska man inte hoppas på för mycket (Viktors Scerbathis som ifjol var rankad världsetta satte en total på 447kg).
|
Eller WADA
|
|
|
2008-08-14, 10:12
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Det känns inte som om det svenska förbundet är intresserat av att utveckla sporten eller utövarna.
|
|
|
2008-08-14, 10:15
|
|
Proppmätt julen 2011
|
noob fråga:
Vilken typ av utveckling bör genomföras av det Svenska förbundet?
|
|
|
2008-08-14, 10:26
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av ArcTiC
noob fråga:
Vilken typ av utveckling bör genomföras av det Svenska förbundet?
|
Jag är inte inblandad så jag kan inte svara ordentligt.
Men jag har reagerat på att de alltid hänvisar till klubbarna när de får frågan om varför det går utför för svensk lyftning.
|
|
|
2008-08-14, 10:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan
Eller WADA
|
Det låter väl lite förenklat. Ser man till andra idrottsgrenar (som såklart inte är helt analoga med tyngdlyftning såklart) har ju de flesta världsrekord satta av överdopade öststatsatleter eller amerikaner på 70- och 80-talet senare knäckts av rena utövare..
|
2008-08-14, 10:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Folk är väl lite bekvämare nuförtiden. Det krävs en hel del för att bli en bra tyngdlyftare. Mycket innötande av teknik.
|
|
|
2008-08-14, 10:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Svårt att förbättra tekniken ännu mer.
|
|
|
2008-08-14, 10:50
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps
Folk är väl lite bekvämare nuförtiden. Det krävs en hel del för att bli en bra tyngdlyftare. Mycket innötande av teknik.
|
Detsamma kan nog säjas om många sporter, som tex gymnastik, friidrott, brottning tex.
Andra faktorer tror jag är glamourstatus eller coolhetsfaktor samt tillgänglighet till klubbar. Rädsla bland föräldrar att barnen ska hamna bland dopade lyftare är säkert också en försvårande orsak. Sportens rykte är helt enkelt kasst.
|
|
|
2008-08-14, 10:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Detsamma kan nog säjas om många sporter, som tex gymnastik, friidrott, brottning tex.
Andra faktorer tror jag är glamourstatus eller coolhetsfaktor samt tillgänglighet till klubbar. Rädsla bland föräldrar att barnen ska hamna bland dopade lyftare är säkert också en försvårande orsak. Sportens rykte är helt enkelt kasst.
|
Jepp det är möjligt.
Men rent generellt, ni som kör tyngdlyftning - har sporten blivit renare på senare år?
|
|
|
2008-08-14, 10:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag tror man måste införa utrustning i OL också. Då får den ett nytt uppsving.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-08-14, 11:10
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av Three pigs
Svårt att förbättra tekniken ännu mer.
|
För att alla svenska lyftare har perfekt teknik och dominerar internationellt?
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
|
Eller köra naket.
|
|
|
2008-08-14, 11:18
|
|
Registered User
|
Citat:
|
glamourstatus eller coolhetsfaktor : Håller med dej till fullo
|
|
|
2008-08-14, 11:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
|
Hoppas jag verkligen inte
|
|
|
2008-08-14, 11:36
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
|
Hur SL:s rykte på något sätt är bättre/mindre dåligt är dock en bra fråga. Var inne på RF:s sida för nån dag sen och blev chockad hur mycket vanligare dopingfall varit inom OL än inom nummer två på listan, friidrott; tror det var OL 300 fall, friidrott 50. Nåt sånt. Sen förklarade en liten asterisk att drygt 2/3 av alla dopingfall inom STF var från SSF, när den senare ingick i den förra. Lika bra man citerar kanske...
Citat:
Dopingfällda per SF 1981-2007
Specialidrottsförbund / Antal fällda
Tyngdlyftning * / 365
Styrkelyft * / 54
Friidrott / 20...
* Styrkelyftförbundet bildades 1997. Ingick tidigare i Tyngdlyftningsförbundet. SL-fall före 1998 finns under Tyngdlyftning. Det är 247 bestraffade från SL-klubbar av de totalt 354 som redovisas under tyngdlyftning 1981-1997.
|
Från http://www.rf.se/templates/Pages/Inf...ge____396.aspx
Mao ord, totalt 54+247 = 301 fall för SL, och 365-247 = 118 fall för OL, totalt sedan 1981. Alltså...
Styrkelyft, 301 fällda
Tyngdlyftning, 118 fällda
Friidrott, 20 fällda...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.
|

|